وزیر پیشین آموزش و پرورش فرانسه: به پلیس حق تیر بدهیم

وزیر پیشین آموزش و پرورش فرانسه: به پلیس حق تیر بدهیم
نگارش از نیما قدکپور
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنان لوک فری با رادیو کلاسیک فرانسه انتقادات فراوانی در این کشور برانگیخته است. وی در این مصاحبه گفت که برای مقابله با معترضان جلیقه زرد «باید به نیروهای پلیس حق تیر بدهیم.»

آگهی

تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه هشتمین هفته پرتلاطم و پرحاشیه خود را نیز پشت سرگذاشت. فراتر از مطالبات جلیقه زردها، یکی از بحران‌هایی که دولت فرانسه در این روزها با آن مواجه است استفاده از خشونت چه از سوی نیروهای پلیس، چه از طرف تظاهرکنندگان است.

در آخرین تظاهرات جلیقه زردها در پاریس ویدئوی یک قهرمان پیشین بوکس فرانسه که دو پلیس ضدشورش را مورد حمله قرار می دهد از یک سو و ضربات مشت یکی از درجه داران ژاندارمری به یک معترض جلیقه زرد در شهر جنوبی تولون از سوی دیگر حواشی زیادی ایجاد کرد.

**بیشتر بخوانید: **رکورد کم‌سابقه در جنبش‌های اجتماعی فرانسه؛ ۲۱۶ جلیقه زرد زندانی شدند

منتقدان می‌گویند در ۵۰ سال اخیر هیچ دولتی تا این اندازه معترضان را سرکوب نکرده است و همزمان برخی از حامیان دولت معتقدند باید امکانات بیشتری در اختیار نیروهای پلیس برای مقابله با ناآرامی‌ها قرار داد.

حق تیر بسوی معترضان در فرانسه بیشتر از یک قرن است که ممنوع شده و سخنان لوک فری، وزیر پیشین آموزش و پرورش فرانسه در دوران نیکولا سارکوزی جامعه این کشور را دچار یک شوک کرده است.

لوک فری در گفتگو با رادیو کلاسیک فرانسه سه شنبه پس از انتقاد شدید به جلیقه زردهای اعلام کرد که باید «یک بار برای همیشه به نیروهای پلیس حق تیر داده شود تا دیگر شاهد خشونت معترضان علیه نیروهای پلیس نباشیم.»

لوک فری البته ساعتی بعد اعلام کرد که هیچ گاه خواستار تیراندازی به سمت مخالفان نشده است. اما صدای وی پیشاپیش ضبط شده و روی شبکه های اجتماعی قرارگرفته بود. انکار وزیر پیشین آموزش و پرورش تاثیری نداشت و فضای مجازی در شوک سخنان او قرار داشت.

ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپ گرای «تسلیم‌ناپذیران» فرانسه روز چهارشنبه سخنان لوک فری را برای جمهوری و دموکراسی فرانسه «یک خطر بزرگ» دانست و در یک ویدئو اعلام کرد که «قطعا نگران آینده سرکوب های دولتی علیه جنبش جلیقه زردها در فرانسه» است. وی از هواداران این حزب خواست تا شنبه آینده بیش از گذشته در خیابان حاضر شوند اما مراقب باشند دست به خشونت نزنند تا «بهانه به‌دست خشونت طلبان» ندهند.

تا کنون در جریان درگیری نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان بیش از ۲ هزار نفر زخمی شده‌اند.

در میان آنها ده‌ها تن به‌دلیل پرتاب گاز اشک آور از سوی پلیس چشم و یا عضوی دیگر از بدنشان را از دست داده‌اند.

جلیقه زردها می‌گویند در هفته نهم نیز در تظاهرات ضددولتی حاضر می‌شوند.

مطالبه اصلی جلیقه زردها در حال حاضر استعفای دولت امانوئل ماکرون و برگزاری یک همه پرسی است. جلیقه زردها می گویند که برای رسیدن به یک دموکراسی واقعی به خیابان می آیند و خواهان پایان دادن به جمهوری پنجم در این کشور هستند.

به واتس اپ یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درگیری پلیس اسپانیا با رانندگان معترض تاکسی در مادرید

حضور پررنگ «مشت‌زنان» در تظاهرات جلیقه زردهای فرانسه

تداوم تظاهرات جلیقه زردها در پاریس