آمریکا چین را متهم به استفاده از لینکدین به عنوان ابزار جاسوسی کرد

آمریکا چین را متهم به استفاده از لینکدین به عنوان ابزار جاسوسی کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«سازمان‌های جاسوسی چین از حساب‌های کاربری جعلی در سایت لینکدین، شبکه اجتماعی حرفه‌ای، برای دست یافتن به اطلاعات محرمانه و سری دولتی و تجاری استفاده می‌کنند.»

آگهی

آمریکا چین را به استفاده از لینکدین به عنوان ابزاری جاسوسی متهم کرد.

ویلیام اوانیا، رئیس مرکز ضد اطلاعات و امنیت ایالات متحده آمریکا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت: «سازمان‌های جاسوسی چین از حساب‌های کاربری جعلی در سایت لینکدین، شبکه اجتماعی حرفه‌ای، برای دست یافتن به اطلاعات محرمانه و سری دولتی و تجاری استفاده می‌کنند.»

رییس مرکز ضد اطلاعات آمریکا تصریح کرد که نهادهای اطلاعاتی چین به طور همزمان با هزاران کاربر لینکدین تماس می‌گیرند و پیشنهادهای تجاری صوری خود را در جهت به کار بردن این افراد به عنوان منابع اطلاعاتی و جاسوسی ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، از دانشمندان و محققان خواسته می‌شود که در ازای مبالغی مقالات یا تحقیقات خود را بفروشند. بعد از مدتی این افراد به شیوه‌های مختلف تحت فشار قرار داده می‌شوند تا اطلاعات محرمانه دولتی یا تجاری را در اختیار نهادهای اطلاعاتی چین قرار دهند.

مقامات آمریکایی ادعا می‌کند سازمان اطلاعات چین افرادی را بدین منظور استخدام می‌کنند تا حساب‌های کاربری جعلی بسازند و قربانیان را به دام بیندازند.

آلمان و بریتانیا پیش از این به شهروندان خود درباره احتمال و روش‌های استخدام جاسوس توسط چین هشدار داده بودند اما این اولین بار است که آمریکا زنگ خطر را به صدا آورده و آن را «مشکلی بزرگ» می‌نامد.

بیشتر بخوانید:آلمان، چین را به جاسوسی از طریق شبکه‌ اجتماعی لینکدین متهم کرد

رییس بخش امنیت و اعتماد شرکت لینکدین، پل راک‌ول تایید کرد که در مورد کاربران جعلی چینی با مقامات آمریکایی در حال مذاکره هستند. پیش از این نیز لینکدین اعلام کرده بود که «در حدود ۴۰» کاربر جعلی که در تلاش برای ارتباط با افراد وابسته به أحزاب و سازمان‌های سیاسی بوده‌اند را شناسایی و باطل کرده‌اند.

چندی پیش یک مامور سابق سازمان سیا، کوین مالوری، به جرم جاسوسی برای چین در دادگاهی در آمریکا متهم شد.

آقای مالوری که به زبان چینی مسلط است بعد از بازنشستگی در وضعیت مالی خوبی به سر نمی‌برد. در ماه فوریه ۲۰۱۷، یک کاربر با نام ریچارد یانگ با آقای مالوری تماس گرفت. آقای مالوری از طریق این کاربر به مرکز تحقیقی در شانگهای دعوت شد.

مامور بازنشسته سازمان سیا دعوت را پذیرفت و در طی دو سفر قبول کرد که اطلاعات سری دفاعی آمریکا را از طریق یک دستگاه ماهواره‌ای که در اختیار او قرار داده شده بود به چین بفرستد. با اینکه آقای مالوری احتمال می‌داد طرف معامله ماموران اطلاعات چین هستند، با این‌حال پذیرفت که اطلاعات سری آمریکا را در اختیار آنان قرار دهد.

در صورتی‌که جرم این مامور بازنشسته سازمان سیا ثابت شود، او به حبس ابد محکوم خواهد شد.

مقامات آمریکایی می‌گویند با اینکه کشورهایی مانند ایران، روسیه، کره شمالی و چند کشور دیگر از روش کاربران جعلی لینکدین برای جذب جاسوسی و تخلیه اطلاعاتی استفاده می‌کنند اما این مقامات معتقدند چین در این زمینه از دیگر کشورها بسیار فعال‌تر است و در نتیجه تهدید بزرگ‌تری برای ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:سایت شبکه اجتماعی لینکدین در روسیه مسدود شد

بیشتر کاربرانی که هدف حساب‌های جعلی لینکدین قرار می‌گیرند، کاربرانی هستند که در زمینه‌های ابررایانه، انرژی اتمی، نانوتکنولوژی، پزشکی و انرژی سبز فعالیت می‌کنند.

برخی از نشانی آی‌پی حساب‌های جعلی لینکدین که کاربران را مورد هدف قرار می‌دهند به نهادهای اطلاعاتی چین منسوب می‌شوند. برخی نیز متعلق به شرکت‌های جعلی است.

جاشوآ اسکال، رییس بخش اطلاعاتی پلیس فدرال آمریکا مدعی است که ۷۰ درصد از تلاش‌های جاسوسی چین بخش خصوصی آمریکا را مورد هدف قرار می‌دهند.

آقای اسکال به خبرگزاری رویترز گفت: «میزان جاسوسی اقتصادی که چین از آمریکا می‌کند در تاریخ ما بی‌سابقه است.»

رییس مرکز ضد اطلاعات آمریکا می‌گوید که تنها در طی دو سال و نیم گذشته ۵ مقام آمریکایی به اتهام جاسوسی برای چین تحت تعقیب و تجسس قرار دارند.

آگهی

سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا تلاش می‌کنند تا به ماموران کنونی و سابق این سرویس‌ها آموزش‌ها و اطلاعات لازم در زمینه تهدید جاسوسی چین داده شود تا در دام نهادهای اطلاعاتی این کشور نیفتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جاسوسان سایبری از راه لینکدین شرکت‌های دفاعی اروپا را هک کردند

جزئیات تازه درباره دو ایرانی متهم به جاسوسی از مجاهدین در آمریکا

جاسوس کره شمالی؛ از خودکشی با سیانور پس از انفجار هواپیما تا عفو