روز جهانی حجاب؛ دفاع از انتخاب پوشش اسلامی در غرب، اعتراض به حجاب اجباری در ایران

روز جهانی حجاب؛ دفاع از انتخاب پوشش اسلامی در غرب، اعتراض به حجاب اجباری در ایران
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که ایران شاهد اعتراضات نمادین «دختران خیابان انقلاب» به حجاب اجباری است. زنان مسلمان در کشورهای مختلف به خصوص کشورهای آمریکایی و اروپایی به نوع دیگری چالش‌های زندگی روزمره به خاطر پوشش خود را در «روز جهانی حجاب» به اشتراک می‌گذارند.

آگهی

پنج سال پیش نظمه خان، زن مسلمان ساکن نیویورک تصمیم گرفت که در اول ماه فوریه را روز جهانی حجاب بنامد و در این روز به مشکلات زنان مسلمان محجبه و تجربیات آنان بپردازد.

او که در یازده سالگی از بنگلادش به ایالات متحده مهاجرت کرد، در نوجوانی بطور مداوم بخاطر حجاب در مدرسه و خیابان مورد آزار قرار می‌گرفت، اما پس از حمله مرگبار یازدهم سپتامبر، سطح دیگری از قلدری و اذیت را تجربه کرد.

نظمه می گوید: «توسط مردان تعقیب می‌شدم، به من تف می‌انداختند و تروریست و اسامه بن لادن خطابم می‌کردند.»

نظمه خان برای ارتباط با زنان دیگر محجبه که با همین تبعیض‌ها و چالش‌ها درگیر هستند، از آنان دعوت کرد تا تجربیات خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

بیشتر بخوانید: زنان مسلمان در بوسنی «روز حجاب» را گرامی داشتند

پس از خواندن داستان زنان محجبه‌ای که با تبعیض روبرو هستند، نظمه ۳۵ ساله تصمیم گرفت تا هر سال رویدادی با نام روز جهانی حجاب در اولین روز ماه فوریه را برگزار کند.

دست‌اندرکاران این مراسم در خیابان‌های شهرهای مختلف جهان از زنان دعوت می‌کنند که یک روز مانند آنها حجاب بر سر کنند تا با تجربه کردن این پوشش دریابند که تفاوتی میان آنها و زنان محجبه نیست.

نظمه در گفتگو با شبکه الجزیر گفت: «شاید این تجربه باعث شود تا حجاب را از زاویه‌ای دیگر ببینند.»

مبارزه با کلیشه‌های رایج درباره افراد با حجاب

از زمان آغاز بکار در سال ۲۰۱۳، این رویداد در ۴۵ کشور جهان بیش از ۷۰ سفیر دارد و زنان ۱۹۰ کشور نیز در این رویداد شرکت می‌کنند.

الی لوید، یک مسیحی بریتانیایی است که همراه با دخترش هر سال در این رویداد شرکت می‌کند. او معتقد است که زنان باید به دور از تعصب و تبعیض در انتخاب پوشش خود آزاد باشند.

خانم لوید به شبکه الجزیره گفت: «اگر من بخواهم کلاه بر سر کنم، کسی مرا قضاوت نمی‌کند. اگر موهایم را بالا ببرم یا ببافم هم قضاوت نمی‌شوم. پس چرا باید زنانی که روسری را انتخاب می‌کنند، قضاوت شوند؟ این عادلانه نیست.»

برگزار کنندگان رویداد روز جهانی حجاب امیدوارند که با نشان دادن تنوع، قدرت و پیشرفت زنان مسلمان، کلیشه‌های رایج درباره آنان را تغییر دهند. این گروه سعی دارند تا با نشان دادن موفقیت‌های زنان محجبه و حضور موفق آنان در جامعه با طرز تفکر رایج درباره اسلام و زن مسلمان مبارزه کنند. 

اسلام هراسی و حجاب

از زمان ظهور گروه داعش، بسیاری از زنان مسلمان محجبه در کشورهای مختلف با چالش‌ها و تبعیض‌های جدیدی روبه رو شدند.

میروسلاوا یک شهروند اهل جمهوری چک که در بریتانیا زندگی و کار می‌کند، از چهار سال پیش حجاب را بعنوان پوشش خود انتخاب کرد. او در این مدت بارها در خیابان «روسپی» و «داعشی» خطاب شده و حتی چندین‌بار تهدید به مرگ شد.

بر اساس گزارش شورای روابط آمریکایی-اسلامی، در ایالات متحده نیز از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، جنایت‌های صورت گرفته علیه مسلمانان در نیمه اول سال ۲۰۱۷، نود و یک درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش یافت. بر اساس این گزارش ۱۵ درصد موارد قربانیان از میان زنانی بودند که روسری و حجاب بر سر داشتند.

شورای روابط آمریکایی-اسلامی می‌گوید: «ما رئیس جمهوری داریم که هر روز جامعه مسلمانان را هدف حملات خود قرار می‌دهد. از همین روست که  نگران ادرباره کسانی که دنباله‌روی افکار نژادپرستانه و متعصب او هستند برای ما بیشتر شده است.»

مبارزه با کلیشه‌های حجاب با StrongInHijab#، مبارزه با حجاب اجباری با #دخترانخیابانانقلاب

در چند روز گذشته اعتراضاتی به پوشش و حجاب اجباری توسط زنان تحت عنوان «دختران خیابان انقلاب» در شهرهای مختلف ایران صورت گرفته است.

بر اساس تصاویر منتشر شده از این زنان، در ابتدا تنها زنانی که روسری خود را بر چوبی بسته و در یکی از خیابان‌های شهر خوددقاقی را بالای یک سکوی بلند می‌ایستادند در این اعتراض شرکت می‌کردند.

آگهی

A post shared by s.a (@s.aein321) on

بیشتر بخوانید:

روز گذشته، چهارشنبه ۱۱ بهمن تصاویری از دختری جوان در مشهد منتشر شد که با چادر و حجاب اسلامی برای اعتراض به حجاب اسلامی بر روی سکویی رفته و یک روسری را بر چوبی بسته بود. 

انتشار تصاویر این دختر باعث شد تا کاربران شبکه‌های اجتماعی بر اهمیت «مبارزه با اجبار در نوع پوشش» و نه «مبارزه با حجاب» تاکید کنند.

«سازمان روز جهانی حجاب» نیز از زنانی که پوشش حجاب را انتخاب کرده‌اند دعوت کرده است تا تجربه خود از حجاب را در روز اول فوریه و با هشتگ روز جهانی حجاب و یا «قوی با حجاب» در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخابرات: دستوری برای نصب شیروانی بر روی کافوی خیابان انقلاب دریافت نکردیم

زنان مسلمان در بوسنی «روز حجاب» را گرامی داشتند

عربستان سعودی برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند