دیوان عالی آمریکا بررسی پرونده مصادره کتیبه های هخامنشی را آغاز کرد

 دیوان عالی آمریکا بررسی پرونده مصادره کتیبه های هخامنشی را آغاز کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در صورت اجازه دیوان عالی آمریکا این کتیبه ها که در موزه دانشگاه شیکاکو نگهداری می شود برای پرداخت ۷۱ میلیون دلار غرامت به بازماندگان بمبگذاری حماس در سال ۱۹۹۷ به حراج گذاشته می شود.

آگهی

دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه بررسی پرونده ای را آغاز خواهد کرد تا درباره توقیف کتیبه‌های دوره هخامنشی به نفع شاکیان آمریکایی مجروح شده در بمب گذاری بیت المقدس در سال ۱۹۹۷ تصمیم بگیرد.

در صورت اجازه دیوان عالی آمریکا این کتیبه‌ها برای پرداخت ۷۱ میلیون دلار غرامتی که دادگاهی دیگری حکم به پرداخت آن داده است، به حراج گذاشته می شود.

الواح هخامنشی که در موزه دانشگاه شیکاگو نگهداری می شود از سال ۱۹۳۷ به امانت در اختیار موزه این دانشگاه گذاشته شده است و شامل ۳۰ هزار کتیبه است.

شاکیان این پرونده، آمریکایی‌هایی زخمی شده در بمبگذاری سپتامبر ۱۹۷۷ در یک مرکز خرید در بیت المقدس هستند که حماس مسئولیت آنرا بر عهده گرفته بود.

در سال ۲۰۱۶ دادگاه تجدید نظر آمریکا به نفع دانشگاه شیکاگو حکم داده بود که این کتیبه ها به دولت ایران تعلق ندارد که برای پرداخت غرامت به حراج برسند با این حال شاکیان پرونده را به دیوان عالی آمریکا کشانده‌اند و روز دوشنبه این دادگاه بررسی پرونده را آغاز کرد.

پیش از این دادگاهی در آمریکا، ایران را بعنوان حامی حماس، در این بمبگذاری مسئول دانسته بود و خواستار پرداخت غرامت ۷۱ میلیون دلاری به بازماندگان این بمبگذاری شده بود.

با این حال موضوع این شکایت، بحث درباره قانون مصونیت دولت های خارجی (FSIA) در آمریکا را به پیش کشیده است که بر اساس آن دولت‌های خارجی در محاکم ایالات متحده آمریکا از مصونیت برخوردارند. 

اصلاح این قانون در سال ۱۹۹۶ مقرر داشته است که آن دسته از اتباع آمریکایی که در اسرائیل بر اثر حملات نیروهای جهادی مانند حماس یا حزب الله و یا جهاد اسلامی فلسطین و سازمان‌های مشابه صدمه ببینند می‌توانند علیه دولت های حامی این گروه‌ها (تحت عنوان دولت های حامی تروریسم) از جمله ایران در دادگاه‌های آمریکا اقامه دعوا کنند.

ایران از جمله چند کشوری است که پیش‌تر و در موارد مشابه بر اساس حکم دادگاه‌های آمریکا محکوم شده است، گرچه اجرای چنین احکامی بسیار دشوار است.

پیش‌تر محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ایسنا گفته بود که فقط الواح گلی هخامنشی مورد بحث غرامت شاکیان آمریکا است. 

وی گفته است که در گذشته دو محموله تاریخی ارزشمند یکی الواح هخامنشی و دیگری آثار چُغامیش را در آمریکا داشتیم که هر دو مورد بحث بودند اما پس از بازگشت آثار چُغامیش به ایران در سال ۱۳۹۴، در حال حاضر فقط الواح هخامنشی دانشگاه شیکاگو مورد بحث غرامت هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران و تبعات جنگ حماس و اسرائیل برای بلوک غرب در گردهمایی روسای اطلاعاتی و جاسوسی «پنج چشم»

دولت آمریکا: یک شبکه‌ قاچاق انسان از ازبکستان شناسایی و متلاشی شد

چرا قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی برای اتحادیه اروپا و بریتانیا آسان نیست؟