دردسر بریتانیایی ها و شهروندان اروپایی پس از برکسیت

دردسر بریتانیایی ها و شهروندان اروپایی پس از برکسیت
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

برکسیت چه پیامدهایی برای شهروندان اتحادیه اروپا در بریتانیا و بریتانیایی های ساکن اروپا خواهد داشت؟ سه میلیون ساکنان غیربریتانیایی مقیم بریتانیا و یک میلیون و ۳۰۰ هزار بریتانیایی که در کشورهای اروپایی

آگهی

برکسیت چه پیامدهایی برای شهروندان اتحادیه اروپا در بریتانیا و بریتانیایی های ساکن اروپا خواهد داشت؟ سه میلیون ساکنان غیربریتانیایی مقیم بریتانیا و یک میلیون و ۳۰۰ هزار بریتانیایی که در کشورهای اروپایی زندگی می کنند می خواهند بدانند که نتایج مذاکرات عملا برای آنها چه معنی خواهد داشت. تبعه کشورهای اتحادیه اروپا که می خواهند در بریتانیا کار کنند با چه مشکلاتی روبرو می شوند؟

یکصد هزار بریتانیایی در آلمان کار و زندگی می کنند. محله کرویتسبرگ، در برلین، محله ای است که مهاجران زیادی را در خود جای داده است. صاحب یک فروشگاه بریتانیایی که از سال ۱۹۹۶ میلادی تا کنون در این محله است نگران پیامد های اقتصادی برکسیت بر کسب و کارش است: وضع تعرفه های گمرکی که در آینده ممکن است باعث افزایش واردات می شود. اما نگرانی دیگر او بعنوان شهروند بریتانیایی ساکن اتحادیه اروپا به مسئله اقامت مربوط می شود.

او می گوید: «دریافت شهروندی برایم مهم است. من بعنوان شهروند اتحادیه اروپا از حقوقی برخوردارم. همچنان شهروند اتحادیه اروپا باقی خواهم ماند. این مسئله برای خودم و فرزندانم خیلی مهم است.»

الیزابت بریتانیایی هم از هشت سال پیش با همسر و فرزندانش در برلین زندگی می کند. او قرار است حدود یک ماه دیگر در آزمون دریافت تابعیت آلمانی شرکت کند. برای گذاراندن این آزمون او سه ماه در لیست انتظار بوده است.

او می گوید: «تصمیم گرفتم مثل زمان امتحانات مدرسه برای شرکت در این آزمون آماده بشوم. امتحان شامل بیش از ۳۰۰ سوال درباره آلمان و قانون اساسی کشور است. برای دریافت شهروندی آلمانی باید به درصد مشخصی از پرسشها پاسخ درست بدهید. من هم دارم تمام سعی ام را می کنم.»

برای هر فرد خارجی در آلمان که می خواهد آلمانی شود، امتحان ویژه ای برای کسب شهروندی وجود دارد، بطور مثال شرکت کنندگان باید به زبان آلمانی آشنا باشند، نشان بدهند که وابسته به کمکهای مالی دولتی نیستند. تشریفات اداری هم برای دریافت گذرنامه آلمانی و حفظ تابعیت اروپایی وجود دارد.

وضعیت برای شهروندان اتحادیه اروپا که در بریتانیا زندگی می کنند هم نگران کننده است. دیه تر ولکر، ۲۸ سال است که در شهر استراتفورد زندگی می کند. همسر او بریتانایی است.

او بعنوان تبعه اتحادیه اروپا که در بریتانیا زندگی می کند نگران حقوق شهروندی اش در آینده است و می گوید: «یکمرتبه متوجه می شوید که تبدیل به شهروند درجه دو شده اید. طوری با شما رفتار می شود که انگار دیگر نیازی به شما ندارند. از جایگاه قبلی برخوردار نیستید. به من گفته اند برای پاسپورت بریتانایی باید شش ماه صبر کنم و اگر طی این مدت کارم را از دست بدهم، اوضاع پیچیده می شود. این جزء قوانین است.»

مونیکا ابیولس اسپانیایی از سال ۱۹۸۹ میلادی در بریتانیا زندگی می کند. همسر او هلندی است و دو فرزندش هم در بریتانیا بدنیا آمده اند. برای آنها دریافت مسئله برگه های اقامت در بریتانیا، پس از برکسیت تبدیل به کابوس شده است.

دیوید دیویس، وزیر مسئول برکسیت گفته که شاید به مهاجرانی که از اتحادیه اروپا به بریتانیا می آیند حق ماندن در بریتانیا داده نشود. او می گوید که اگر تعداد تازه واردها جهش ناگهانی پیدا کند شاید لازم باشد که زمانی تعیین شود که پس از آن کسی حق ماندن در بریتانیا نداشته باشد. از زمان برگزاری رفراندم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تعداد درخواست اجازه اقامت دائم در بریتانیا شش برابر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخست وزیر بریتانیا: روابط ما با اتحادیه اروپا بر پایه ارزش ها و منافعمان شکل خواهد گرفت

نمایندگان مخالف برگزیت: در پی بهترین توافق هستیم

واکنش شهروندان لندن به آغاز روند اجرایی برگزیت