افزایش «جرائم نفرت» در ایالات متحده؛ «آتشی که ترامپ برافروخت»

افزایش «جرائم نفرت» در ایالات متحده؛ «آتشی که ترامپ برافروخت»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تصویر صلیب شکسته و دیوارنوشته های توهین آمیز نسبت به اقلیتها، روی دیوار کلیسا و چند ساختمان در ایندیانا به چشم می خورد.

آگهی

تصویر صلیب شکسته و دیوارنوشته های توهین آمیز نسبت به اقلیتها، روی دیوار کلیسا و چند ساختمان در ایندیانا به چشم می خورد. اینها نمونه ایست از صدها مورد اهانت علنی که پس از انتخاب ترامپ در ایالات متحده سر برآورده است. مارک پوتوک که کانونی را به نام مرکز حمایت حقوقی در برابر فقر« پاورتی لا سنتر»:(Poverty Law Center) برای نظارت بر اهانتهای موسوم به «جرائم نفرت» راه اندازی کرده می گوید از هفته گذشته شمار این جرائم افزایش چشمگیری داشته است.

وی می گوید :«می بینیم که حجم عظیمی از این جرائم، مهاجران و مسلمانان را هدف گرفته اند. همچنین جرائم علیه سیاهان هم زیاد است.»

موج نفرت، به شبکه های اجتماعی هم رسیده است. بسیاری از قربانیان، جزئیات این اهانت ها را در اینترنت منتشر کرده اند. حتی پای کودکان هم به این توهینها کشیده شده است، خواه به عنوان عامل، خواه قربانی. پدر یکی از قربانیان می گوید: «بچه ها به پسرم گفته اند، تو مکزیکی هستی و از این به بعد به یک مدرسه دیگر می روی یا به مکزیک بر می گردی.»

کانون «پاورتی لا» می گوید دونالد ترامپ و کارزار انتخاباتی او، با شکستن حرمت چنین رفتارهای نژادپرستانه ای، مسئول ایجاد این وضع اند. ترامپ در یکی از سخنرانی های انتخاباتی اش گفته بود: «ما رئیس جمهور افتضاحی داریم که از قضا آفریقایی- آمریکایی هم هست. اما تا پیش از این، چنین شکاف بزرگی در این کشور نداشتیم.»

راستگرایان افراطی در ایالات متحده، حرکت ترامپ برای به پرسش کشیدن ملّیت اوباما را ستودند. گرچه خود وی سعی کرد آنها را از این کار باز دارد اما در شب پیروز شدن ترامپ، دوید دوک، یکی سران پیشین فرقه (نژاد پرست) کوکلوس کلان در توییتی نوشت: «افراد ما نقش مهمی در انتخاب شدن ترامپ بازی کردند.»

Update: More Than 400 Incidents of Hateful Harassment and Intimidation Since the Election https://t.co/rQcSwsrgb5pic.twitter.com/9GCss4GAIa

— SPLC (@splcenter) 16 novembre 2016

ترامپ تنها پنچ روز پس از انتخاب شدنش، در مصاحبه ای با شبکه سی بی اس، خود را از اتهام به راه انداختن موج جرائم مربوط به نفرت پراکنی بری دانست و گفت: «من از شنیدن این مسأله بسیار ناراحت شدم، و می گویم این کار را بس کنید. اگر گفتن من تأثیری دارد، رو به دوربین ها می گویم: این کار را بس کنید.»

اما مارک پوتوک معتقد است این کافی نیست و می گوید: «من فکر می کنم واکنش ترامپ به این موج نفرت که اگر نگوییم تماما، دستکم عمدتا از سوی او به راه افتاده است دیر، کمرنگ و به شدت ریاکارانه است. حرف آخر این است که او این آتش را به پا کرده است.»

حالا پرسش این است که آیا آتش نفرتی که کارزار انتخاباتی ترامپ را گرم کرد، دامنگیر خود وی خواهد شد؟

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فاجعه‌بارترین سوانح فروریختن پل در ایالات متحده بر اثر برخورد کشتی‌‌ها

دونالد ترامپ برنده جدال حقوقی بر سر توقف حکم ۴۵۴ میلیون دلاری شد؛ دادگاه هم تخفیف داد و هم مهلت

بن‌بست مالی ترامپ برای پرداخت جریمه دادگاه؛ آیا اموال رئیس سابق کاخ سفید مصادره می‌شود؟