«برخی مسئولان امنیتی ایران هنوز هم به روش قتل‌های زنجیره‌ای باور دارند»

«برخی مسئولان امنیتی ایران هنوز هم به روش قتل‌های زنجیره‌ای باور دارند»
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران می‌گوید برخی مسئولان امنیتی هنوز هم معتقدند برای «ترساندن بقیه باید از روش قتل‌های زنجیره‌ای روشنفکران و فعالان سیاسی و مدنی استفاده کرد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی مطهری، نایب رئیس مجلس دهم و محمود صادقی از نمایندگان مجلس به همراه جمعی دیگر از مسئولان ارشد جمهوری اسلامی روز چهارشنبه پنجم آبان ماه در نشستی با جمعی از فعالان دانشجویی سراسر کشور شرکت کردند که طی آن دانشجویان به بیان گزارش‌هایی درباره برخوردهای قضایی، اطلاعاتی، انتظامی و انضباطی صورت گرفته با فعالان دانشجویی پرداختند.

علی مطهری در این نشست طی سخنانی گفت: «در دوره‌ اصلاحات عده‌ای از نیروهای امنیتی با بهانه‌ اینکه باید نظام را از خطرات مصون کنیم سراغ جمعی از روشنفکران رفتند و آن داستان‌هایی که می‌دانید پیش آمد… توجیه عاملان این قتل‌ها هم این بود که برای اینکه بقیه را بترسانیم تا علیه نظام کاری نکنند سراغ این کار رفتیم.»

وی افزود: «هنوز هم در بین مسئولان امنیتی این نگاه وجود دارد و متاسفانه به این جمع‌بندی نرسیده‌اند که این نگاه، غلط و هزینه‌ساز است.»

آقای مطهری در ادامه سخنان خود گفت: «همه ما قبول داریم که در کشور مان نگاه غلطی نسبت به منتقد وجود دارد که این نگاه پس از اتفاقات سال ۸۸ نیز تشدید شده است. این نگاه از هیچ منظری موجه نیست و من به شخصه، هیچ‌گاه فلسفه‌ چنین نگاه و برخوردهایی را نفهمیدم.

صدای هوشنگ گلشیری درباره قتل‌های زنجیره‌ایhttps://t.co/VV3FvpQsiL#گلشیری#نویسنده#ایران#داستان

— نشريه سه پنج (@35anj) December 9, 2015

در سال ۱۳۷۷ و در زمان ریاست جمهوری آقای محمد خاتمی، تعدادی از روشفنکران و نویسندگان به قتل رسیدند که به «قتل‌های زنجیره‌ای» مشهور شد. ایران به طور رسمی، از داريوش فروهر، پروانه اسکندری، محمد جعفر پوينده و محمد مختاری به عنوان قربانيان قتل‌های زنجيره‌ای نام می‌برد اما برخی ناظران بر اين عقيده اند که تعداد قربانيان قتل‌های زنجيره ای بسيار بيش از اين چهار نفر است.

در همان زمان وزارت اطلاعات ایران عوامل اين قتل‌ها را «افراد خودسر» در بدنه اين وزارتخانه ناميد و اعلام کرد که اين پرونده در حال پيگيری است. سرانجام اعلام شد سعيد امامی، مشاور وقت وزير اطلاعات و معاون امنيت سابق آن وزارتخانه در ارتباط با اين موضوع دستگير شده و سپس گفته شد که وی در زندان خودکشی کرده است.


نشست جمعی از فعالان دانشجویی سراسر کشور با علی مطهری، نایب رئیس مجلس دهم و محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس

محمود صادقی: برای رسیدن به فضای ایده‌آل باید هزینه داد

در ادامه این نشست، محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس پس از شنیدن گلایه‌های دانشجویان گفت: «برای رسیدن به فضای ایده‌آل باید هزینه داد و صبر و مقاومت داشت.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای صادقی افزود: «بخش قابل‌توجهی از مشکلاتی که دانشجویان به آن اشاره کردند، ناشی از یک ترس موهوم در بین مسئولین است اما زمانی که از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم، متوجه می‌شویم این ترس نباید وجود داشته باشد.»

صادقی افزود: «ما در بین مسئولان دانشگاه‌ها شاهد انفعال هستیم. مسئولان دانشگاه‌ها از یک تماس تلفنی هراس دارند و حاضر به دادن هیچ هزینه‌ای نیستند، در حالی که اگر هرکس به مسئولیت خود عمل می‌کرد، شاهد چنین شرایطی نبودیم.»

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان سخنان خود با انتقاد از دولت گفت: «البته باید بگویم که پس از این که ما به مجلس آمدیم به نحوی محذورالطرفین بودیم، چرا که از طرفی باید مطالبات به حق مردم پیگیری شود و ازسوی دیگر تعامل با دولت حفظ شود، ولی باتوجه به شرایط فعلی به زعم من، دیگر تسامح بیشتر از این با دولت جایز نیست و باید خواسته‌ها و مطالبات شما پیگیری شود و درباره بحث‌هایی که مطرح شد، حتما بحث‌های نظارتی را پیگیری خواهیم کرد.»

#دکترصادقی : تسامح بیش از این با دولت جایز نیست، مطالبات دانشجویان را پیگیری می کنیم#علی_مطهری : مقاومت کنیدhttps://t.co/RuZL3hLuacpic.twitter.com/vak8PjYFc2

— alireza (@estalireza) October 26, 2016

ایجاد فضای باز سیاسی در دانشگاه‌ها یکی از وعده‌های سیاست داخلی حسن روحانی در هنگام مبارزات انتخاباتی بود و وی در طی این چند سال هم بارها در مناسبت‌های دانشجویی بر این وعده تاکید کرده است. رئيس‌ جمهوری آذرماه ۹۴ در دانشگاه صنعتی شریف گفت که «فضای دانشگاه سال ۹۴ نسبت به ۹۲ زمین تا آسمان فرق کرده است، ممکن است هنوز هم فضا امنیتی باشد و من نمی‌پسندم. ما فضای امن می‌خواهیم نه فضای امنیتی.»

در این میان وب‌سایت «روحانی‌سنج» که وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی را مورد سنجش قرار می‌دهد در باره این موضوع نوشته است: «روحانی‌سنج وعده ایجاد فضای باز در دانشگاه‌ها، تا زمان آزادی دانشجویان، بازگشت ستاره‌دارها یا تحولی چشمگیر در آزادی فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی، نمی‌تواند آن را جزو وعده‌های محقق شده بداند. اما با توجه به بازگشایی بسیاری از انجمن‌های اسلامی دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف نشان می‌دهد که وعده در حال پیگیری است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود