تقی رحمانی: حکم نرگس محمدی امنیتی است

تقی رحمانی: حکم نرگس محمدی امنیتی است
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نرگس محمدی سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران از اردیبهشت‌ماه سال ۹۴ در زندان اوین به سر می‌برد. خانم محمدی اردیبهشت ماه امسال در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور» به پنج سال زندان، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال زندان و همچنین به اتهام «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» به تحمل ١٠ سال زندان محکوم شد.

در همین حال روز هفتم مهر ماه شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر قوه قضاییه ایران حکم زندان شانزده ساله نرگس محمدی را تایید کرد. به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، دادگاه تجدیدنظر استان تهران اعلام کرده است که در تجدیدنظرخواهی خانم محمدی اعتراض موجه و مستدلی ارائه نشده است. این شعبه همچنین در اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی نیز مقرر کرد تا مجازات اشد یعنی ١٠ سال حبس اجرا شود. طبق ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، در صورتی که قاضی برای هر یک از جرایم مجازات مستقلی را صادر ‌کند، در مرحله اجرای حکم بیشترین مجازات تعیین‌شده اجرا خواهد شد.


تقی رحمانی همسر نرگس محمدی

تقی رحمانی همسر نرگس محمدی با امنیتی خواندن این حکم به یورونیوز گفت وزارت اطلاعات دولت روحانی شاکی این پرونده بوده است.

آقای رحمانی در ادامه افزوده است که از تمام راه های قانونی برای پیگیری این حکم استفاده خواهد کرد برای اینکه افکار عمومی بدانند که راه های قانونی رفته شده و نتیجه ای گرفته نشده است.

بعد از تایید حکم در دادگاه تجدیدنظر به نظر می رسد تنها بتوان از فرجام خواهی در دیوان عدالت اداری استفاده کرد.

After 493 Days in Prison We Ask Iranian Authorities To Release #NargesMohammadi to Her Children & Family #FreeNargespic.twitter.com/Yc4dPrySN4

— Nick Sotoudeh (@NickSotoudeh) September 9, 2016

تقی رحمانی همسر نرگس محمدی پیشتر نیز گفته بود که دیدار خانم محمدی با کاترین اشتون مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فعالیت خانم محمدی در کمپین «لگام»، (کارزاری برای لغو گام به گام مجازات اعدام)، از جمله مواردی است که به عنوان مصادیق اتهام‌های وارده به او مطرح شده است. وی به یورونیوز گفت که این حکم انتقام از فعالیت های خانم محمدی بوده است.

آقای رحمانی در فیس بوک خود در خصوص همسرش نوشته است: «دادگاه تجدید نظر بر حکمی صحه گذاشت که در حقیقت انتقام از یک فعال حقوق بشر بود که تلاش کرده قوانین و رفتارها را به نفع قوانین حقوق بشری تغییر دهد. آری! لایحه تجدید نظر خواهی نرگس محمدی رد شد اما حکم تجدید نظر آن سان عجولانه بود که با وجود این که قاضی پرونده مهلت داده بود تا مدرک تکمیلی برای لایحه تجدید نظر ارائه گردد اما برخلاف وعده قاضی زمانی که برای ارائه مدارک جدید مراجعه می‌کنند با ابلاغ حکم مواجه می‌شوند . عجله در تایید چنین حکم سنگینی برای فعال حقوق بشر محاکمه حقوق بشر یا عقوبتی برای کرامت انسان نیست؟»

به دنبال رای نهایی خانم نرگس محمدی گزارشگران بدون مرز و سازمان عفو بین‌الملل از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط او شده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تقی رحمانی به یورونیوز: مردم می‌گویند ما این حکومت دینی تبعیض‌آمیز را نمی‌خواهیم

نازنین زاغری به اعتصاب غذای خود پایان داد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود