تقی رحمانی به یورونیوز: مردم می‌گویند ما این حکومت دینی تبعیض‌آمیز را نمی‌خواهیم

تقی رحمانی در گفت‌و‌گو با یورونیوز
تقی رحمانی در گفت‌و‌گو با یورونیوز Copyright Euronews
Copyright Euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«ما به حمایت‌های واقعی و عملی و فنی نیاز داریم. ما بی‌شک جنگ نمی‌خواهیم. طرفدار جنگ نیستیم. تحریمی که مردم را آزار بدهد نمی‌خواهیم ولی حمایت می‌خواهیم، یک حمایت عملی برای پیروزی مردم. چون این حکومت الان دارد مردمش را می‌کشد بیش از ۵۰۰ نفر تاکنون کشته شدند.»

آگهی

تقی رحمانی، از کنشگران سیاسی ایران و همسر نرگس محمدی برای ابلاغ پیام این زندانی سیاسی به‌تازگی با مقامات عالیرتبه پارلمان اروپا دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. آقای رحمانی که خود نیز سابقه زندان در جمهوری‌ا سلامی را در کارنامه دارد در حال حاضر همراه فرزندان خود در پاریس زندگی‌می‌کند.

تقی رحمانی در رابطه با اعتراض‌های اخیر، جنبش زنان و وضعیت‌حقوق بشر و همچنین صدور احکام اعدام برای معترضان و نقشی که جامعه بین‌الملل و در راس آن اتحادیه اروپا می‌تواند در مهار و محدود کردن سرکوب‌های رژیم جمهوری‌اسلامی داشته باشد، با یورونیوز در بروکسل گفت‌و‌گوی مفصلی داشت که در ادامه می‌اید.

آقای رحمانی می‌گوید اروپا و جامعه بین‌الملل باید برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی و ممانعت از اعدام معترضان گام‌های عملی بردارند.

یورونیوز: با تشکر از شما برای حضور در یورونیوز. شما به پارلمان اروپا رفتید، پیام شما چه بود؟ اروپا برای حمایت و کمک به مردم ایران باید چکار کند؟

تقی رحمانی: من از شما تشکر می کنم. من در این ملاقات با رئیس پارلمان اروپا و همچنین با مسئول کمیسیون روابط خارجی پارلمان و همنیطور چندین نماینده فعال در زمینه حقوق بشر و ایران صحبت کردم. تاکید من این بود که الان مردم ایران در خیابان هستند و مقابل حکومت ایستادند و مهم است نقش پارلمان اروپا و کشورهای غربی و اینکه در کجا می‌ایستند و از مردم ایران به اندازه کافی در مقابل ظلم و ستمی که بهشان می‌شود باید حمایت شود. رئیس پارلمان اروپا توئیت کرد که ما در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم...امیدوارم اینچنین باشد.

یورونیوز: در حاضر حال مردم ایران به چه اقدامی از سوی پارلمان اروپا و اتحادیه اروپا به‌طور کلی، نیاز دارند؟

نقی رحمانی: ببینید الان در ایران احکام اعدام دارد صادر می شود و مبارزین را می‌خواهند اعدام کنند. حدود ۱۵ هزار نفر دستگیر شده‌اند و افراد زیادی تحت فشار هستند. پارلمان اروپا از نظر ما باید در مقابل این احکام ظالمانه بایستند و از طرفی مردم برایشان مهم است که ببینند حمایت‌های خارجی تا چه اندازه‌ای است و این به اعتراضات مردم کمک می‌کند.

یورونیوز: تحلیل‌های زیادی درباره اعتراضات جدید ایران انجام شده اما نقطه تفاوت اعتراض‌های کنونی با موارد گذشته در چیست؟

تقی رحمانی: مردم ما به تحجر و انحصار و استبداد اعتراض دارند و انگشتشان هم به سوی آقای خامنه‌ای، رهبرجمهوری اسلامی است که با استبداد جامعه ما را به شرایط بسیار بدی به‌لحاظ اقتصادی و اجتماعی رسانده است و همچنین تضعیف حقوق زنان و تمام تبعیضی که علیه شهروندان ایرانی وجود دارد و یک حکومتی که فقط برای یک عده خاصی است. یک جمله می‌توانم بگویم و اینکه مردم می‌گویند ما این حکومت دینی تبعیض‌آمیز را نمی‌خواهیم.

یورونیوز: از همسرتان نرگس محمدی بگویید، پیام او به جامعه بین‌الملل چیست؟

تقی رحمانی: نرگس محمدی، همسر من یک فعال حقوق بشر است که الان در زندان است قبلا ۷ سال زندان کشیده و الان هم باید ۸ سال و نیم زندان بکشد. او در زندان هم که هست از این مبارزات مردم ایران حمایت می‌کند و این را وظیفه خودش می‌داند. نرگس و بسیاری از فعالان حقوق بشر الان در زندان هستند افرادی مثل کیوان صمیمی، سعید مدنی، مصطفی نیلی، حسن یونسی.. این ها وکلا و جامعه‌شناسانی هستند که در زندان هستند.ببینید اتفاق مهم در داخل خود ایران می‌افتد و مردم ایران عاقبت همه چیز را تعیین می‌کنند...اما حمایت‌های بین‌المللی به مردم ایران و حرکتشان کمک می‌کند پس انتظار است که جامعه بین‌الملل از اعتراضات مردم حمایت‌کند و در کنار مردم ایران بایستد.

Euronews
یورونیوزEuronews
ما به حمایت‌های واقعی و عملی و فنی نیاز داریم. ما بی‌شک جنگ نمی‌خواهیم. طرفدار جنگ نیستیم. تحریمی که مردم را آزار بدهد نمی‌خواهیم ولی حمایت می‌خواهیم، یک حمایت عملی برای پیروزی مردم. چون این حکومت الان دارد مردمش را می‌کشد بیش از ۵۰۰ نفر تاکنون کشته شدند. هزاران نفر دستگیر شدند و بسیاری از مردم تحت فشارند و حکومتی که مردمش را می‌کشد خودبخود در مقابل مردمش ایستاده.
تقی رحمانی

ما به حمایت‌های واقعی و عملی و فنی نیاز داریم. ما بی‌شک جنگ نمی‌خواهیم. طرفدار جنگ نیستیم. تحریمی که مردم را آزار بدهد نمی‌خواهیم ولی حمایت می‌خواهیم، یک حمایت عملی برای پیروزی مردم. چون این حکومت الان دارد مردمش را می‌کشد بیش از ۵۰۰ نفر تاکنون کشته شدند. هزاران نفر دستگیر شدند و بسیاری از مردم تحت فشارند و حکومتی که مردمش را می‌کشد خودبخود در مقابل مردمش ایستاده است.

یورونیوز: آیا این احکام اعدامی که می‌شنویم دولت در عمل می‌خواهد اجرا کند جدی هستند؟ با توجه به محکوم کردن چنین احکامی از سوی جامعه بین‌الملل، آیا این مجازات‌ها ممکن است اجرا شوند؟

تقی رحمانی:‌ اتفاقا خیلی جدی است و جامعه بین‌الملل باید حساس باشد و مقابله کند...اما چرا می‌گویم جدی است؟ جدی است چون رژیم می‌خواهد مردمش را بترساند و آن‌ها را اعدام کند....باید جلوی این ایستاد...مردم اعتراضاتشان را ادامه داده‌اند و مشخص است که نترسیدند ولی رژیم هنوز عقب ننشسته و می‌خواهد با اعدام، مردم را بترساند و باید جلوی اعدام‌ها را گرفت.

یورونیوز: آیا فکر می‌کنید که این جنبش و اعتراضات ادامه پیدا می‌کند و تقابل مردم و رژیم ادامه پیدا می‌کند یا نگران هستید و برعکس رژیم موفق می‌شود آن‌را متوقف کند و پیروز خواهد شد؟

اگر ما بتوانیم در هسته مرکزی حکومت اختلاف بیندازیم در ماجرای ادامه اعتراضات این یک پیروزی بزرگ است.من احساس می کنم که می‌شود این جنبش را ادامه داد چون انرژی آن در بین مردم است ولی حکومت از آن‌طرف می‌خواهد سرکوب کند ولی یک چیز از نظر من مشخص است: جامعه ایران به قبل از اعتراضات برنمی‌گردد.»
تقی رحمانی

تقی رحمانی: دقیق این موضوع را نمی توان پیش‌بینی کرد ولی مبارزات مردم ادامه دارد و این بستگی به مقاومتی دارد که الان می‌بینیم وجود دارد و رژیم فکر نمی‌کرد این اعتراضات این‌قدر طول بکشد.... خامنه‌ای از خستگی مسئولان {نیروهای امنیتی. سپاه} می‌گوید و این یک پیروزی برای معترضین و مردم است... اگر ما بتوانیم در هسته مرکزی حکومت اختلاف بیندازیم در ماجرای ادامه اعتراضات این یک پیروزی بزرگ است. من احساس می کنم که می‌شود این جنبش را ادامه داد چون انرژی آن در بین مردم است ولی حکومت از آن‌طرف می‌خواهد سرکوب کند ولی یک چیز از نظر من مشخص است: جامعه ایران به قبل از اعتراضات برنمی‌گردد.

یورونیوز: آیا این جنبش را یک فرصت برای تغییرات بزرگ در کشورتان می‌دانید؟

نقی رحمانی: ببینید این بستگی به ادامه اعتراضات دارد. رژیم هنوز چیزی از عقب‌نشینی نشان نداده ولی مردم هم عقب ننشستند و این یک رقابت جدی است... ما به آن مواجهه نهایی و فینال نرسیدیم... مردم ما امیدوارند که تلاششان به نتیجه برسد ولی خوب در دنیای سیاست احتمالات گوناگونی وجود دارد.

آگهی

یورونیوز: شما می‌گویید که برای رژیم واکنش افکار عمومی، جامعه جهانی و اروپا مهم است.خُب، قوی‌ترین و جدی‌ترین کاری که اروپا برای وادار کردن رژیم به عقب‌نشینی و حمایت از مردم ایران می‌تواند انجام دهد را چه می‌دانید؟

تقی رحمانی: ببیند حمایت جامعه‌جهانی باید جنبه‌های عملی هم داشته باشد طوری که مردم را قوی کند...طوری که جلوی احکام اعدام گرفته شود و رژیم براحتی نتواند مردم را در خیابان سرکوب کند و پاسخگو نباشد. نوع حمایت جامعه جهانی به نظر من مهم است...ولی در نهایت این مردم هستند که با رژیم جمهوری‌اسلامی...ببینید مردم ما می خواهند از نظام دینی عبور کنند.

یورونیوز: آقای رحمانی بابت این مصاحبه از شما سپاسگزاریم.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نرگس محمدی، کنشگر حقوق بشر از زندان زنجان آزاد شد

نرگس محمدی به یورونیوز: زندان مرا نخواهد شکست

تقی رحمانی: حکم نرگس محمدی امنیتی است