دبیر کمیسیون احزاب: هیچ جریان سیاسی مانعی برای فعالیت ندارد

دبیر کمیسیون احزاب: هیچ جریان سیاسی مانعی برای فعالیت ندارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمدامین رضازاده دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، روز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا گفته است که در دولت یازدهم تمامی سلایق توانستند از این کمیسیون مجوز فعالیت بگیرند.

آقای رضازاده با بیان اینکه: «از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ تاکنون برای ۲۷ حزب سیاسی مجوز تاسیس و برای ۱۵ حزب پروانه فعالیت صادر شده است.» اضافه کرد که در حال حاضر ۲۴۲ حزب، ۶۰ تشکل اقلیت های دینی و ۵۲۸ تشکل صنفی و انجمن های تخصصی و کانون های بازنشستگی دارای پروانه در کشور فعالیت می کنند.

در ایران احزاب و جریان های سیاسی منتقد یا مخالف جمهوری اسلامی حق فعالیت ندارند و چند حزب اصلاح طلب مانند جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز که با ظهور موج اصلاح طلبی در خرداد ۱۳۷۶ تاسیس و فعال شدند، پس از انتخابات مناقشه برانگیز سال ۸۸ منحل و گروهی از کادرهای مرکزی آنها به زندان افتادند. بخشی از بدنه این احزاب نیز ناچار شدند در تشکل هایی تازه تاسیس و با محدودیت های بیشتر در فعالیت های انتخاباتی سال ۹۲ به بعد شرکت داشته باشند.

هرچند دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره نام و مشخصات ۲۴۲ حزب سیاسی موجود در کشور سخنی به میان نیاورده، اما اشاره او به احزاب استانی و دایر کردن دفتر در شهرستان‌ها نشان می دهد که انجمن‌ها و شعبه‌های استانی و شهرستانی جریان های موافق حکومت نیز در این آمار به عنوان احزاب سیاسی به شمار آمده اند.

محمدامین رضازاده در مصاحبه با ایرنا گفته است که احیای خانه احزاب پس از نزدیک به ۱۰ سال یکی از کارنامه های خوب دولت تدبیر و امید است.

او اضافه کرده که: «ادعا می کنیم هیچ گروه و جریان سیاسی مطابق مقررات در دولت تدبیر و امید مانعی برای فعالیت سیاسی ندارد و خوشبختانه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هم که البته کمیسیونی فرا قوه ای است و دو نفر از نمایندگان مجلس، دو نفر از قوه قضاییه و یک نفر از وزارت کشور و قوه مجریه در آن حضور دارند در این مدت همکاری کردند که از گرایش ها و سلایق مختلف سیاسی توانستند مجوز های لازم را بگیرند و فعالیت کنند.»

با وجود آمارهای ارائه شده از جانب دبیر کمیسیون احزاب، نه تنها منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی، بلکه شماری از مسئولان برنامه ریزی های کلان و مقامات خود حکومت نیز بارها از ضرورت وجود احزاب سیاسی جدی در کشور که بتوانند راهبردها و برنامه های مشخص ارائه کنند یاد کرده و فقدان تحزب و تشکل را مانعی بر سر راه توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور دانسته اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود