آمریکا و اروپا بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی را به ورود به بازار ایران ترغیب می‌کنند

آمریکا و اروپا بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی را به ورود به بازار ایران ترغیب می‌کنند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آمریکا، آلمان، بریتانیا و فرانسه با صدور بیانیه‌ای از بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی خواستند تا از تجارت با ایران هراسی نداشته باشند.

وزیران خارجه این چهار کشور روز پنجشنبه (۱۹ مه) به همراه فدریکا موگرینی، مسئول کمیته سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشستی در بروکسل این بیانیه را صادر کردند. این کشورها اعلام کردند که سد راه انجام داد و ستدهای مجاز با ایران و همچنین سد راه تعامل شرکت‌های بین‌المللی یا نهادهای مالی با ایران، مادام که [این شرکت‌ها] از تمام مقررات تبعیت کنند، نخواهند شد.

در این بیانیه با اشاره به اجرایی شدن توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، آمده است که اطمینان از انتفاع همه طرف‌ها، از جمله مردم ایران از برجام به نفع همه است.

با وجود ایفای تعهدات مندرج در برجام از سوی ایران و لغو یا تعلیق بخش بزرگی از تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبه علیه تهران، بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی کماکان از ورود به بازار این کشور اجتناب می‌کنند. این نهادها، عمدتا نگرانی از مواجهه با تحریم‌های غیرهسته‌ای آمریکا علیه ایران را به عنوان دلیل عدم معامله با این کشور توصیف می‌کنند.

[1/2] Statement by FR, DE, UK, US and the EU on Post-JCPOA Business with #Iran. https://t.co/WnvXET3kp0#IranDeal#sanctions

— EU Delegation Vienna (@euunvie) May 20, 2016

قدرت‌های اقتصادی غربی در بیانه روز پنج‌شنبه بروکسل با اشاره به این نگرانی‌ها اعلام کردند که شرکت‌های خود را نسبت به تحریم‌های لغو شده و مجازات‌هایی که کماکان علیه ایران باقی است، راهنمایی خواهند کرد. این بیانیه سود حضور در بازار ایران را برای شرکت‌های اروپایی و بین‌المللی بسیار بالا توصیف کرده است.

با گذشت چند ماه از اجرایی شدن برجام، مخالفان سیاست‌های حسن روحانی انتقادهای خود را از عدم تغییر در وضع اقتصادی ایران با وجود توافق هسته‌ای آغاز کردند. رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی سال جدید خود کشورهای غربی را به عدم اجرای تعداتشان «روی کاغذ» متهم کرد. در هفته‌های گذشته، با وجود ادامه حمایت دولت ایران و طرفدارانش از سیاست خارجی کابینه آقای روحانی، مقام‌های وزارت امور خارجه و همچنین رئیس بانک مرکزی ایران، تلاش‌های گسترده‌ای را برای جذب سرمایه‌های خارجی آغاز کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا ایران پس از حمله به اسرائیل گامی به سوی تغییر در دکترین هسته‌ای خود برمی‌دارد؟

رافائل گروسی: جهان نباید شکست خود در کره شمالی را در ایران نیز تکرار کند

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل حمایت نظامی از روسیه و سوریه وضع کرد