مهاجران افغان نیمی از اعضای تیم ملی کریکت جوانان آلمان را تشکیل می دهند

مهاجران افغان نیمی از اعضای تیم ملی کریکت جوانان آلمان را تشکیل می دهند
Copyright 
نگارش از Euronews با استفاده از  AFP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ورود گسترده پناهجویان افغان و پاکستانی به آلمان باعث شده تا ورزش کریکت در این کشور از هر زمان جدی تر شود؛ ورزشی که تا همین چند سال پیش آنچنان در

آگهی

ورود گسترده پناهجویان افغان و پاکستانی به آلمان باعث شده تا ورزش کریکت در این کشور از هر زمان جدی تر شود؛ ورزشی که تا همین چند سال پیش آنچنان در حاشیه قرار داشت که رئیس فدراسیون کریکت آلمان یک شهروند بریتانیایی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در سال ۲۰۱۵ حدود پانصد هزار پناهجو از آلمان درخواست پناهندگی کردند که از این میان نزدیک به ۳۲ هزار نفر افغان و هشت هزار و پانصد نفر از شهروندان پاکستان بودند؛ دو کشوری که کریکت در آن ها بسیار محبوب است.

گروهی از این افراد از همان هفته های نخست اقامت در آلمان در پی باشگاهی بودند تا بتوانند در آن کریکت بازی کنند. بریان مانتل، رئیس فدراسیون کریکت آلمان در این باره می گوید: «چهار سال پیش تنها ۱۵۰۰ نفر در آلمان گواهینامه کریکت داشتند و در هفتاد تیم پخش بودند. این رقم در حال حاضر چهار برابر شده است: ۴۰۰۰ نفر در ۲۰۵ باشگاه بازی می کنند. اکثر دوستداران جدید کریکت در آلمان پناهجویان افغان و پاکستانی هستند.»

تامین امکانات برای موج بزرگ و غیرمنتظره دوستداران کریکت کار ساده ای نبوده است. آقای مانتل می گوید: «بسیاری از کارکنان نهادهای اجتماعی تا قبل از صحبت های مهاجران این ورزش را نمی شناختند. در آغاز کار سعی کردیم با منابع موجود نیاز به راکت و کلاه و لباس را جواب بدهیم؛ کاری که عملی نبود. پس از آن با ناامیدی تمام جستجو برای یافتن حامیان مالی (اسپانسر) یا جذب بودجه [از نهادهای عمومی] را شروع کردیم.»

Love this!! Flood of Afghan refugees leads to cricket boom in Germany https://t.co/ttFWlP2DNp via YahooNews</a></p>&mdash; EmmaDaly (EmmaDaly) May 5, 2016

چالش دیگر فراهم کردن زمین بازی برای برگزاری مسابقات کریکت بود. یک زمین ۲۰×۳ متر کریکت می تواند تا ۱۰ هزار یورو قیمت داشته باشد. از قرار معلوم فدراسیون کریکت آلمان با عقد قرارداد با یک شرکت سازنده چمن مصنوعی این مشکل را حل کرده است.

بریان مانتل با ابراز خرسندی از وضعیت جدید می گوید: «نیمی از بازیکنان تیم ملی کریکت زیر ۱۹ سال آلمان، افغان هستند. این رقم بیشتر هم خواهد شد.» به نظر آقای مانتل این شرایط به ارتقای کیفیت کریکت در آلمان کمک می کند. با این حال کمبود منابع مالی فدراسیون کریکت آلمان را در برابر مهاجران طرفدرا این ورزش با چالش جدی مواجه کرده است. فدراسیون جهانی کریکت کمک مالی خود را به فدراسیون آلمان تنها ۱۵۰۰۰ یورو در سال افزایش داده است؛ رقمی که جوابگوی شرایط جدید نیست. ### عارف الله جمال، رویایی که به واقعیت بدل شد

عارف الله جمال، ۲۱ ساله است. او یکی از اعضای تیم ملی کریکت زیر ۱۹ سال آلمان بود. او به همراه برادرش در سال ۲۰۰۹ افغانستان را به مقصد اروپا ترک کرد. آنطور که خودش می گوید، در مسیر گذر از یونان به ایتالیا، «چهارده ساعت جهنمی» را در یک کانتینر تجربه کرده است. عارف الله که بازی کریکت را در پاکستان آموخته، پس از ورود به آلمان خیلی سریع جایی برای خود در تیم ملی کریکت زیر ۱۹ سال این کشور پیدا کرد. او هم اکنون کاپیتان «ببرهای آبی آلتندورف 09» در ایالت هسن است؛ تیمی که اعضای آن را پناهندگان تشکیل می دهند و در رده محلی بازی می کند. عارف الله که هم اکنون به شش زبان سخن می گوید، به هیچ وجه انتظار عضویت در تیم ملی را نداشته است.

به گزارش خبرگزرای فرانسه، عارف الله جمال که سه سال از دوران تحصیل خود را در راه مهاجرت و همچنین آموختن زبان آلمانی از دست داده، در حال حاضر خود را برای گرفتن مدرک پایان تحصیلات متوسطه (Abitur) آماده می کند. وی همزمان به پناهجویان دیگر برای انجام کارهای اداری هم کمک می کند. سال گذشته از عارف الله جمال به دلیل کمک به «ترویج کریکت در هسن» تقدیر شد.

جمال می گوید ورزش به پناهجویان کمک زیادی برای ادغام در جامعه جدید می کند. او می خواهد تیمی از پناهجویان را برای شرکت در رقابت های قهرمانی آلمان و البته همکاری میان آن ها تشکیل دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صدراعظم آلمان با تیپ جدید ظاهر شد؛ چشم‌بند سیاه به سبک دزدان دریایی روی چشم راست اولاف شولتس

فرمانروایی ورزشهای راکتی در قطر، از تنیس تا پدل

مشعل بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در المپیای یونان روشن شد