افزایش اختلاف در جامعه آلمان در برخورد با «هجو شاعرانه» اردوغان

افزایش اختلاف در جامعه آلمان در برخورد با «هجو شاعرانه» اردوغان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مناقشه بر سر چگونگی برخورد با شعر هجوی که توسط یان بومرمان، کمدین آلمانی در تلویزیون «زد دی اف» این کشور در اواخر ماه مارس منتشر شد، همچنان ادامه

آگهی

مناقشه بر سر چگونگی برخورد با شعر هجوی که توسط یان بومرمان، کمدین آلمانی در تلویزیون «زد دی اف» این کشور در اواخر ماه مارس منتشر شد، همچنان ادامه دارد.

این شعر که برای رجب طیب اردوغان تهیه شده، واکنش تند مقامات ترکیه و بطور مشخص آقای اردوغان را به همراه داشت و منجر به شکایت رئیس جمهوری ترکیه شد.

یان بومرمان هم اکنون تحت حفاظت پلیس است و اجرای برنامه هایش نیز به حالت تعلیق درآمده است. هیچ راه حلی برای پایان این پرونده دیده نمی شود و تمام نگاهها متوجه تصمیم دولت آلمان است.

میشائیل هوبرتوس فون اشپرنگر، وکیل آلمانی آقای اردوغان می گوید: «برای بومرمان مجازاتی در نظر گرفته خواهد شد اما قطعا تنبیه جدی نخواهد بود. مجازاتی خواهد بود تا او دوباره در مسیر درست طنز گویی قرار بگیرد و نه توهین به دیگران.»

در داخل کشور آلمان بویژه در شبکه های اجتماعی، نظرات درباره چگونگی برخورد با این عمل بومرمان بسیار متفاوت است. برخی آن را عملی قابل پذیرش بر اساس اصول آزادی بیان و اندیشه می دانند اما گروهی معتقدند توهین به افراد و شخصیتها باید قابل پیگیری باشد. برخی از مخالفان نیز پخش این شعر را اقدامی نژادپرستانه قلمداد می کنند.

یک شهروندان آلمانی می گوید: «آلمان، آلمان است. ما جامعه ای چند فرهنگی داریم. اینجا هر کسی این حق را دارد نظرش را هر چه که باشد، بیان کند.»

یکی از ترک تباران آلمان نیز می گوید: «فکر می کنم باید با این موضوع با آرامش برخورد کرد. از نظر بعضی ها این موضوعی نژاد پرستانه است، با این وجود باید این موضوع را به کناری گذاشت.»

فرد دیگری نیز می گوید: «به نظر من طنز به این معنی نیست که بتوان هر چیزی را گفت، البته این دادگاه است که باید در این باره تصمیم بگیرد. این قانون است که باید بگوید چه چیزهایی در طنز مجاز است و چه چیزهایی خیر.»

روز چهارشنبه همچنین کای دیکمن، روزنامه نگار مشهور آلمانی مصاحبه ای جعلی با بومرمان را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد. اگرچه او پس از چند ساعت از جعلی بودن این گفتگو خبر داد اما محتوای این مصاحبه بر دسته بندی ها در جامعه آلمان بیش از گذشته افزود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسکو: فایل صوتی لو رفته نشان می‌دهد که آلمان قصد حمله نظامی به روسیه را داشته است

اردوغان: بمباران بیمارستان‌ یا کشتن کودکان توجیهی ندارد؛ شولتس: حماس مسئول بحران انسانی در غزه است

رئیس جمهوری ترکیه وارد برلین شد؛ اردوغان در بحبوحه جنگ حماس و اسرائیل در آلمان به دنبال چیست؟