موصل در انتظار رهایی از دست داعش

موصل در انتظار رهایی از دست داعش
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش محمد شیخ ابراهیم خبرنگار اعزامی یورونیوز دولت عراق هفته گذشته آغاز عملیاتی گسترده را برای بازپس گیری کنترل دومین شهر بزرگ این کشور اعلام کرد

آگهی

گزارش محمد شیخ ابراهیم خبرنگار اعزامی یورونیوز

دولت عراق هفته گذشته آغاز عملیاتی گسترده را برای بازپس گیری کنترل دومین شهر بزرگ این کشور اعلام کرد. «دولت اسلامی» مشهور به داعش حدود دو سال پیش به موصل یورش برد و از آن پس، این شهر به مرکزی برای این گروه بدل شد.

این عملیات از روز پنجشنبه با پشتیبانی پیشمرگه های کُرد و ائتلاف بین المللی آغاز شده است. مخمور یکی از شهرهای کوچک آزاد شده است که در هفتاد کیلومتری جنوب شرقی موصل واقع است.

هزاران خانوار از موصل به روستاها و شهرهای کوچک اطراف گریخته اند و در مخمور نیز این گریختگان از دست داعش در یک ورزشگاه اسکان یافته و اعضای هر خانواده بسته به جنسیت در دو بخش زنان و مردان تفکیک شده اند.

برخی از آنان در گفتگو با یورونیوز، درباره تجربه خود از زندگی زیر حکومت داعش می گویند. آنها از اقدامات تلافی جویانه داعش در موصل علیه وابستگانشان نگرانند و از ذکر نامشان خودداری می کنند.

یکی از مردان در میان جمع می گوید: «داعش روشهای سرکوب سختی را علیه ما به کار گرفت. آنها خیلی بی رحم بودند و به ما گفتند که مجبوریم ریش بگذاریم. ما اجازه استعمال دخانیات نداشتیم و باید مثل خودشان لباسهای بلند می پوشیدیم. آنها شیوه زندگی سخت و تبعیض زیادی را به ما تحمیل کردند. آنها فراتر از هر توصیفی، تروریست هستند.»

گریختگان از شهری که بسرعت تسلیم داعش شد از همه اقشار و سنین هستند. زنی سالمند می گوید: «ما بیشتر در خانه بودیم. نگران بودیم که حرف بزنیم. آنها کوچکترین چیزها را در زندگی ما را کنترل می کردند و زنان را مجبور کرده بودند که صورتشان را بپوشانند. مردان هم لباسهای بلند مثل آنان می پوشیدند و ریش داشتند. حتی اگر مشکلی در داخل خانه ات و با خانواده ات داشتی آنها دخالت می کردند.»

برای بیشتر از دو سال، این افراد زیر حکومت داعش مثل زندانی زندگی کرده اند و حالا آوارگان و بی خانمانانی هستند که دنبال سرپناهی امن می گردند تا باقی اعضای خانواده شان را نیز که هنوز زنده اند به آنجا ببرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشروی نیروهای ارتش عراق برای بازپس گیری موصل

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود