گفتگو با اردشیر امیرارجمند و محمد تقی کروبی درباره چشم انداز انتخابات

گفتگو با اردشیر امیرارجمند و محمد تقی کروبی درباره چشم انداز انتخابات
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

در انتخابات آینده مجلس شورا و مجلس خبرگان،آرایش نیروهای سیاسی و موقعیت اصلاح‌طلبان چگونه خواهد بود؟

در بیست و چهارمین برنامه «همراه با یورونیوز» دیدگاه های مخاطبان در مورد این پرسش را با تحلیلگران سیاسی، آقایان اردشیر امیرارجمند و محمدتقی کروبی در میان گذاشتیم.

آقای امیرارجمند مشاور ارشد میرحسین موسوی، در ابتدا با اشاره به موضوع حصر رهبران جنبش سبز، گفت: «موضوع آزادی رهبران جنبش سبز مسئله ای نیست که ما بتوانیم نسبت به آن به صورت قاطع اظهار نظر کنیم اما انتظاراتی از دولت آقای روحانی وجود دارد که دو وجهی است. یک بخش آن این است که آقای روحانی وقتی در سال ۱۳۹۲ به صحنه انتخابات وارد شد برای جذب آرای مردم و به ویژه افرادی که خواهان تغییر وضعیت بودند قول هایی داد که یکی از آنها تلاش برای آزادی رهبران جنبش سبز بود. ایشان عنوان کرده بودند که قبل از این هم سابقه رفع حصردر مورد آیت الله منتظری را داشته است. ما هم اکنون منتظر این هستیم که آقای روحانی به این وعده خود عمل کند.»

وی با تاکید بر اینکه در موضوع هسته ای تمام نیروهای اصلاح طلب، تحول خواه و طرفدار جنبش سبز از دولت آقای روحانی حمایت کردند،افزود: «ما همیشه از انتخابات حمایت کرده ایم چراکه انتخابات وسیله اصلی اعمال حق حاکمیت مردم است اما انتخابات باید آزاد، سالم و منصفانه باشد و باید تلاش شود تا انتخابات به استانداردهای بین المللی نزدیک شود. اگر آقای روحانی می خواهند که فضای سیاسی کشور شاداب باشد و همه گروه ها در آن فعالیت کنند باید تلاش کند که موضوع رفع حصر هم صورت گیرد.»

این فعال سیاسی وجه دوم انتظارات از آقای روحانی را اینگونه بیان کرد: «از جانب دیگر اگر تغییر در فضای سیاسی کشور صورت نگیرد، آقای روحانی با مشکل روبرو خواهد شد. در حال حاضر جریان مقابل سعی می کند تا آقای روحانی را از امتیازی که در افکار عمومی به دلیل برطرف کردن موضوع هسته ای به دست آورده است محروم کند. هر روز سعی می شود به انواع مختلف بحران و مشکلات جدید ایجاد شود.»

آقای امیرارجمند با تاکید بر این موضوع اشاره کرد که به سودآقای روحانی است تا فضای سیاسی جامعه را تغییر دهد و این اجازه داده شود تا احزاب فعالیت کنند. احزاب باید برنامه محور باشند و اجازه داده شود تا جریان اصلاح طلب، جریان تحول خواه و طرفداران جنبش سبز صدای خود را داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گفت: «انتخابات زمانی معنا پیدا می کند و می تواند موثر باشد که فعالان با یک برنامه ظاهر شوند.»
وی بر روی فقدان برنامه محوری در انتخابات ایران اشاره کرد و گفت: «افراد به صورت فردی نمی توانند برنامه داشته باشند حتی پروژه هم نمی توانند داشته باشند.»

این حقوقدان ساکن پاریس افزود: «حداقل کاری که در شرایط جدید انتظار می رود برای پیشرفت و توسعه نهاد انتخابات داشت این است که مثلا اصلاح طلبان و شخص آقای خاتمی، منشور یا سندی تعریف کنند تا مشخص شوداصلاح طلبانی که وارد صحنه انتخابات می شوند حول محور چه اصولی ورود پیدا کرده اند و در عین حال هویت اصلاح طلبی مشخص شود و حداقل در هر حوزه ای دو مطالبه اساسی مطرح شود.»

وی تصریح کرد: «با مشخص شدن مطالبه ها در هر حوزه مانند حوزه های سیاسی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی، افرادی که می خواهند وارد مجلس شوند موظف می شوند این مطالبه ها را دنبال کنند.»

وی در عین حال به نقش و موضوع اساسی جنبش سبز هم اشاره کرد و گفت: «مسئله اساسی جنبش سبز حق حاکمیت مردم بوده است و حق حاکمیت مردم از طریق انتخابات آزاد، سالم و منصفانه تامین می شود.»

آقای امیرارجمند افزود: «ما اگر با نظارت استصوابی مخالف هستیم به این دلیل است که نظارت استصوابی مخالف حق حاکمیت مردم است. چه این نظارت برای طرفداران آقای احمدی نژاد اعمال شود چه این نظارت روی طرفداران جنبش سبز باشد.»

از سوی دیگر در این گفت‌وگو محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی از رهبران درحصر جنبش سبز گفت: «من بر این باورم که توافق هسته ای ایران می تواند اعتماد به نفس حاکمیت را در داخل کشور بالا ببرد. خلاف تصور بسیاری از تحلیلگران که بر این باورند این تعامل و گفت و گو با جامعه بین المللی، حکومت و دولت را در ساختار داخلی کشور در راستای سرکوب اندیشه ها و تفکرها و نگرش های مختلف دیگر ترغیب می کند و شاید جامعه بین المللی مسائل مربوط به حقوق بشر و آزادی های سیاسی را در تعامل های اقتصادی به فراموشی بسپارد، من بر این باورم که این گفت و گو و تعامل و بازشدن راه های سیاسی می تواند به قدم های موثرتری در داخل هم بیانجامد. بخشی از این مسئله در اراده حکومت است و بخش دیگر آن خارج از اراده حکومت است.»

وی در توضیح این بخش از سخنان خود افزود: «اعتقاد دارم که آن بخش که در اراده دولت است باعث می شود که بخشی از جامعه را در تعامل با خود داشته باشد و یک بخشی هم بر حکومت تحمیل می شود یعنی وقتی درهای کشور باز شود و حکومت بخواهد با جامعه بین المللی کار کند، ناخودآگاه تغییراتی را با خود می آورد.»

وی همچنین با اشاره به دو انتخابات پیش رو و ماجرای رفع حصر رهبران جنبش سبز گفت: « هر دو انتخابات نقش بسیار مهمی دارند. در چنین شرایطی بخشی از تندروها بر این باورند که برداشتن حصر توان مضاعفی به جریان اعتراضی خواهد داد و البته توان مضاعفی به جریان اصلاح طلب خواهد داد بنابراین این بخش جامعه تا انتخابات عکس العمل های بیشتری نشان خواهند داد.»

این حقوقدان ساکن لندن بر این اعتقاد است که در این انتخابات فضا آنچنان باز نمی شود که حق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان به خوبی رعایت شود بلکه آقای کروبی بر این باور است که نسبت به گذشته فضای بهتری ایجاد خواهد شد.

وی بر این نکته تاکید کرد که در جامعه ایران تغییر و تحولات به صورت تدریجی رخ می دهد و اگر به این موضوع توجه نشود یا دچار هیجان می شویم یا دچار یاس و سرخوردگی.

آقای کروبی افزود: «اصلاحات در درون جامعه ایران قدم به قدم اتفاق می افتد و جلو می رود. رهبران جنبش سبز در سال ۸۸ موضوع تغییر قانون اساسی را مطرح کردند. اگر می خواهیم چنین چیزی اتفاق بیافتد باید با امید و نشاط پیش برویم و به افرادی که حتی درصدی با من و شما نزدیک هستند کمک کنیم. اینکه کسی رابه طور مطلق قبول داشته باشیم این نگاه اشتباه است.»

وی با اشاره به این نکته که در ایران انتخابات آزاد وجود ندارد گفت: «انتخابات آزاد در تمام دنیا معیارهایی دارد که آن معیارها تعریف شده است. این معیارها در کشور ما اعمال نمی شود اما داشتن انتخابات رقابتی که مردم بتوانند فردی را که تا حدودی نظرات آن ها را تامین می کند انتخاب کنند می تواند کشور را در مسیر اصلاحی قرار دهد.»

آگهی

وی بر اهمیت بسیار زیاد انتخابات مجلس خبرگان این دوره تاکید کرد و گفت: «تردید نکنید که اگر انتخابات خبرگان به نوعی باشد که جریان اصلاح طلب و تحول خواه بتواند از برخی از کاندیداها حمایت کند، تعداد قابل توجهی از آنها به مجلس خبرگان راه پیدا خواهند کرد و از این منظر راه اصلاحات زیادی را در کشور هموار می کنند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود