عفو بین الملل سال ۲۰۱۴ را سالی فاجعه بار برای جهان دانست

عفو بین الملل سال ۲۰۱۴ را سالی فاجعه بار برای جهان دانست
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان عفو بین الملل در گزارش جدید خود، سال گذشته را سالی فاجعه بار برای شهروندان و غیرنظامیان عنوان و شورای امنیت سازمان ملل را به کم کاری در این

آگهی

سازمان عفو بین الملل در گزارش جدید خود، سال گذشته را سالی فاجعه بار برای شهروندان و غیرنظامیان عنوان و شورای امنیت سازمان ملل را به کم کاری در این زمینه متهم کرده است. به گزارش این سازمان غیردولتی، در کشورهایی نظیر عراق و سوریه، شمار جان باختگان از ۲۰۰ هزار نفر گذشته و بیش از ۵۰ میلیون نفر نیز مجبور به مهاجرت شده اند. عفو بین الملل همچنین از قتل و آوارگی ایزدی ها و دیگر غیرمسلمانان در عراق به دست داعش بعنوان یکی از بدترین وقایع سال گذشته نام برده است.

این سازمان در این گزارش، با انتقاد از حق وتوی اعضای دائم شورای امنیت، آن را مانعی برای حل تنش های سیاسی عنوان کرده است. عفو بین الملل اعضای دائم این شورا را متهم کرده است که به جای حل بحران های سیاسی و حمایت از حقوق شهروندی و غیرنظامیان، با استفاده از حق وتو در جهت منافع سیاسی خود گام برمی دارند.

این سازمان همچنین از رهبران کشورها خواسته است تا استفاده از سلاح های انفجاری نظیر بمب، خمپاره یا موشک را در مناطق غیرنظامی و علیه شهروندان توسط گروه های مسلح ممنوع اعلام کنند. در گزارش این سازمان، به استفاده از این سلاح ها توسط اسراییل در عملیاتی به نام “تیغۀ حفاظتی” در تابستان ۲۰۱۴ اشاره شده است که بیش از دو هزار قربانی برجای گذاشت که ۱۵۰۰ نفر از آنها غیرنظامی بودند. ۵۳۹ نفر از این جان باختگان را کودکان تشکیل می دادند.

از دیگر مواردی که در گزارش عفو بین الملل به آن اشاره شده، بحران در اوکراین است که موجب مختل شدن زندگی عادی مردم شده است. این بحران که از اعتراض های خیابانی در اواخر سال ۲۰۱۳ و ماههای آغازین ۲۰۱۴ شروع شد، به سقوط دولت ویکتور یانوکوویچ انجامید اما موجب گسترش خشونت ها در شرق این کشور در پی اعلام استقلال جدایی طلبان طرفدار روسیه شد. این بحران، هزاران شهروند را مجبور کرده که از مناطق شرقی اوکران از جمله دونتسک و لوهانسک بگریزند.

ضمن آنکه در اثر رد و بدل کردن آتش از سوی دو طرف درگیر در این بحران، دست کم ۴۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند که بیشتر آنها غیرنظامی بودند. در گزارش عفو بین الملل تاکید شده است که طی سال گذشته، مناطق تحت سکونت توسط شهروندان در مرکز حملات جدایی طلبان طرفدار روسیه و ارتش اوکراین بعنوان دو طرف درگیر در این تنش قرار داشته اند.

سقوط هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط مالزی بر اثر اصابت موشک که منجر به مرگ ۲۹۵ مسافر و خدمۀ آن شد، از نمونه هایی است که این سازمان در گزارش خود به آن اشاره کرده است. دو طرف درگیر در این بحران، یکدیگر را به حمله موشکی به این هواپیمای مسافربری متهم می کنند. سازمان عفو بین الملل همچنین با اشاره به ناآرامی در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه، از افزایش قربانیان در میان مهاجران غیرقانونی که تلاش می کنند سوار بر کشتی های پرتراکم، خود را به اروپا برسانند خبر داده است. به گزارش این سازمان، بیش از ۳۴۰۰ نفر در جریان سفر دریایی خود به ایتالیا در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده اند.

بیشتر این مهاجران از کشورهای مراکش، لیبی، مصر و تونس عازم اروپا می شوند و بعد از نجات یافتن از سوی نیروهای دریایی کشورهایی نظیر ایتالیا یا اسپانیا، به مراکز نگهداری مهاجران منتقل می شوند تا عملیات بازگرداندن آنها به کشورهایشان آغاز شود. در گزارش عفو بین الملل، از طرح قانونی کردن اخراج گستردۀ مهاجران غیرقانونی توسط دولت اسپانیا و بازگرداندن آنها به مراکش و همچنین استفاده از خشونت علیه مهاجران در مناطقی مانند “سه اوتا” و “ملیا” انتقاد شده است. این دو منطقۀ خودمختار در شمال آفریقا قرار دارند و تحت نظر دولت مرکزی اسپانیا اداره می شوند. ضمن آنکه این سازمان به تلاش اروپا برای کنترل بیشتر مرزهای آبی و خاکی این کشورها اشاره کرده و از هدایت این مهاجران به درخواست پناهندگی بعنوان تنها راه حل ممکن برای اقامت در کشورهای مقصد خبرداده است.

گزارش جدید سازمان عفو بین الملل از ۱۶۰ کشور در سراسر جهان را در برمی گیرد. از این میان، هشتاد و دو درصد از کشورهای تحت مطالعه، مخالفان خود را شکنجه می کنند. ۷۸ کشور نیز در مقابل همجنس گرایان، به رفتارهای سختگیرانه متوسل می شوند. در بیست و هشت کشور سقط جنین حتی در صورتیکه ادامۀ حاملگی برای مادر خطرناک باشد، ممنوع است و در سه چهارم از این ۱۶۰ کشور، محدودیت های زیادی برای آزادی بیان از جمله توقیف نشریات و دستگیری روزنامه نگاران اعمال می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو بین الملل: صاحبان حق وتو در شورای امنیت، قربانیان را نادیده می گیرند

رئیس کمیته حقیقت‌یاب: نام مرتکبان جنایت علیه بشریت در سرکوب اعتراضات ایران مشخص اما محرمانه است

ارائه گزارش هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل؛ «نقض حقوق بشر در ایران به سطح جنایت علیه بشریت رسیده است»