گفتگو با طارق رمضان، به بهانه حملات تروریستی اخیر در پاریس

گفتگو با طارق رمضان، به بهانه حملات تروریستی اخیر در پاریس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

چرا و بعد از این چه رخ خواهد داد؟ اینها برخی از سوالاتی است که بسیاری پس از حمله تروریستی به دفتر مجله فکاهی شارلی ابدو درپاریس می پرسند. برای بحث درب

آگهی

چرا و بعد از این چه رخ خواهد داد؟ اینها برخی از سوالاتی است که بسیاری پس از حمله تروریستی به دفتر مجله فکاهی شارلی ابدو درپاریس می پرسند. برای بحث درباره عواقب این حمله با طارق رمضان، اسلام شناس معاصر اروپایی به گفتگو می نشینیم.

یورونیوز: گفتگو را با سوالی ساده شروع کنیم. این افراد چرا دست به این کشتار زدند؟

طارق رمضان، : «به نظرم دلایل زیادی وجود دارد. پیش از همه به دلیل درکی است که این افراد از اسلام دارند و شیوه ای که اسلام به این افراد آموزش داده شده است که دیدگاهی دوگانه است. همان دیدگاهی است که می شنویم در سوریه و عراق وجود دارد. برخی گروههای تندروی خشن هم می گویند که حق با مسلمانان است و دیگران اشتباه می کنند، گروههایی که می گویند توسط فرانسه یا ایالات متحده و بطور کلی غرب منکوب شده اند، و این یک درک غلط است.»

یورونیوز: عده ای هم به کاستی های روند ادغام مهاجران در فرانسه اشاره می کنند. از نظر شما، این مسئله تا چه حد در این حمله نقش داشته است؟

طارق رمضان: «فکر نمی کنم در کل ارتباطی به این مسئله که مهاجران جذب جامعه شوند، ربطی داشته باشد. من فکر می کنم اکثریت بزرگ مسلمان های فرانسوی و اروپایی جذب جامعه شده اند. به واکنشهایشان نگاه کنید: تمام بخش های جامعه در غرب آنچه را که اتفاق افتاده، محکوم کرده اند. به نظر من این مسئله خیلی حاشیه ای است و ارتباطی به روند طولانی [جذب مهاجران در جامعه فرانسه] ندارد. از نظر تاریخی، این واقعیت تثبیت شده است که مسلمانان بخشی از جامعه غربی هستند و نباید هر بار این واقعیت را زیر سؤال برد.»

یورونیوز: به نظر شما آیا فرانسه، بطور فزاینده ای کشوری نژاد پرست قلمداد می شود؟

طارق رمضان: «به نظرم تعمیم این گزاره کاملا غلط است. فرانسه کشوری نژاد پرست نیست، البته نژادپرست در این کشور وجود دارد.»

یورونیوز: شما ساکن بریتانیا هستید، به نظر شما دو کشور چه تفاوتهایی دارند؟ آیا بین نحوه ای که در فرانسه و در بریتانیا با جوامع مسلمان برخورد می شود، تفاوتی وجود دارد؟

طارق رمضان: «این وضعیت مختص یک ملت نیست و در همه کشورها دیده می شود: در آلمان، بلژیک در فرانسه و حتی در بریتانیا با ظهور حزب “یوکیپ” به مهاجران و مسلمانان بی حرمتی می شود. همه جا این حرف مطرح شده است که اسلام و مهاجران با اروپا بیگانه اند. نظر من درست عکس این است. یعنی می گویم اسلام دینی اروپایی است و ما آینده را با هم خواهیم ساخت.»

یورونیوز: به نظر شما، آیا یکی از اهداف تروریستها این است که تفرقه ایجاد کنند، اسلام هراسی بیافرینند و در نتیجه به افراط گرایی بیشتری دامن بزنند؟

طارق رمضان: «آنها می خواهند اسلام هراسی را بپرورانند، این حس بیگانگی و ناامیدی را تقویت کنند. باید در مقابل این اقدام برخیزیم. حرف من به تمام مسلمانان در سراسر جهان این است که دقیقا عکس این کار را انجام دهید، یعنی از نظر روانی خودتان را منزوی نکنید، در حاشیه نمانید، به جریانهای اصلی متصل شوید، دیده شوید، کاری کنید که صدایتان شنیده شود، صدای خاموشان باشید، صدای اکثریتی که مخالف اتفاقاتی هستند که رخ می دهد.»

یورونیوز: اسلام دینی خشونت آمیز تفسیر می شود. این باور هولناکی است که گسترش می یابد. به نظر شما این مسئله ادامه خواهد داشت؟

طارق رمضان: «به نظرم، نمی دانیم چه پیش خواهد آمد. این هم نسبت به اکثریت عظیم مسلمانان یک جریان حاشیه ای است.»

یورونیوز: اما در حال رشد است…

طارق رمضان: «رو به رشد است. اما هنوز خیلی حاشیه ای است. ۹۰ درصد اوقاتی که من در رسانه های از اسلام حرف می زنم، می گویم اسلام چه چیزی نیست. از من دعوت نمی شود تا درباره اینکه دین اسلام چیست، صحبت کنم، درباره ارزشها و معنویتی که باهم در آن سهیم هستیم. در عوض، همیشه باید از خود دفاع کنم و بگویم چرا شما خطری برای جامعه محسوب نمی شوم؟ چرا از من نمی پرسید که [بعنوان مسلمان] چه ارزشی به این جامعه می افزایم و چه چیزی می توانم برای آن به ارمغان بیاورم. البته برداشت خود مسلمانان هم هست. مسلمانان در غرب یا حس سرافکندگی دارند یا باید از خود دفاع کنند. ما مسلمانان نباید اینگونه درباره خودمان حرف بزنیم. در نهایت، منِ مسلمان هم مثل شما، هم یک غربی هستم و هم متعلق به آینده این جامعه.»

گفتگو از ایزابل کومار

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در گرماگرم افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، فرانسه امنیت شب تحویل سال نوی المپیکی را تشدید می‌کند

جزئیات حمله پاریس؛ تحقیقات آلمان و فرانسه در مورد چاقوکشی آرمان رجب‌پور و قصور روانپزشکی

افشای هویت عامل حمله مرگبار در پاریس؛ «آرمان رجب‌پور میاندوآب» کیست؟