بحران عراق و همکاری احتمالی ایران و آمریکا

بحران عراق و همکاری احتمالی ایران و آمریکا
نگارش از Ali Kheradpir
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کمتر از ۱۰ روز از آغاز حمله ستیزه جویان داعش می گذرد. در این مدت آنها توانسته اند با همکاری طرفداران حکومت صدام حسین، عراق را در هرج و مرج فرو برده و با اشغال برخی از شهرها به ۱۰ کیلومتری پایتخت برسند.

به گفته نماینده ویژه سازمان ملل متحد در بغداد، عراق هم اکنون با خطر بی سابقه ای مواجه شده که حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را تهدید می کند.

ضعف ارتش عراق در مقابله با ستیزه جویان، خطر تجزیه عراق را پر رنگ تر می کند و در اینجاست که نقش آفرینی کشورهایی همچون ایران و ایالات متحده آمریکا برای حل و فصل بحران کنونی، مورد توجه قرار می گیرد.

بر این اساس علی خردپیر، خبرنگار یورونیوز با آرش آرامش، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در دانشگاه استنفورد آمریکا درباره بحران عراق و همکاری احتمالی ایران و ایالات متحده آمریکا گفتگو کرده است که در پی می آید.

یورونیوز: از تجزیه عراق چه کسی در منطقه سود می برد؟

آرش آرامش: در کوتاه مدت این امر نفوذ ایران را در منطقه بسیار کمتر می کند؛ اگر عراق به صورت حکومت فدرالی در بیاید که یک بخش آن در اختیار سنی ها باشد، بخشی از آن کردستان عراق باشد و بخش مرکزی و جنوبی عراق هم تحت تصرف شیعیان، این مساله به مقدار زیادی از نفوذ ایران در مناطقی از خاورمیانه می کاهد. اما در دراز مدت، می تواند باعث بی ثباتی در منطقه باشد. وجود یک کردستان مستقل ممکن است برای ترکیه و ایران خطرناک باشد و احساس خطر بکنند. از طرف دیگر داشتن یک حکومت مستقل سنی در مرزهای عراق و سوریه و در اراضی عراق و سوریه که تحت کنترل هیچکس نیست، بسیار می تواند خطرناک باشد. حتی برای دولی در خلیج فارس که از این گروه ها حمایت می کنند. می دانیم که عربستان سعودی و قطر با اینکه به صورت مالی از گروه های تندرو حمایت می کنند، ولی اگر این گروه ها قدرتشان از یک حدی بیشتر شود خودشان هم تحت خطر هستند.

یورونیوز: گزارش های متعددی از حضور نیروهای سپاه پاسداران در عراق منتشر شده است ولی مقامات ایران آن را رد می کنند. چرا حکومت ایران باید حمایت از دولت عراق را پنهان کند؟

آرش آرامش: ایران حمایت از دولت عراق را پنهان نمی کند ولی فرستادن نیروهای نظامی به خاک عراق مساله ای است که حتی نیروهای شیعه هم ممکن است با آن کمی مشکل داشته باشند. فراموش نکنیم که بین ایران و عراق هشت سال جنگ بود و یک سابقه تاریخی رقابت بسیار طولانی مدت بین این دو قدرت منطقه ای وجود دارد. به اضافه اینکه دولت آقای نوری المالکی درخواست رسمی برای فرستادن نیروهای نظامی ایران به خاک عراق نکرده است. فرستادن دو تیپ نیروهای ویژه قدس سپاه پاسداران عراق، مساله ای است که اگر هم صورت گیرد، حکومت ایران می خواهد این قضیه در سکوت و به صورت مخفیانه باشد که استفاده تبلیغاتی به دست نیروهای تند سنی ندهد. یکی از ایرادات آنان به دولت نوری المالکی این است که این دولت بسیار سرسپرده تهران است و نه مردم عراق.

یورونیوز: سخنگوی پنتاگون گفته است که «هیچ برنامه ای برای رایزنی با ایران درخصوص فعالیت نظامی در عراق وجود ندارد.» از طرف دیگر، وزیر امورخارجه ایالات متحده، درخصوص همکاری با ایران، از «آمادگی آمریکا برای پذیرش هر روند سازنده ای که بتواند خشونت را در عراق کاهش دهد» سخن می گوید. به نظر شما احتمال همکاری ایران و آمریکا در عراق چقدر واقعی به نظر می رسد؟ اگر قرار است که این همکاری «نظامی» نباشد، پس منظور از آن چیست؟

آرش آرامش: احتمال همکاری پشت پرده بالا است. همان طور که می دانید ایران و آمریکا سابقه تاریخی در همکاری دارند؛ هم در سال 2001 پس از حمله آمریکا به افغانستان در دوران پس از یازده سپتامبر و هم در سال 2003، ایران به آمریکا کمک کرد اما بعضی از اختلافات و برخی از چرخش های دولت آقای بوش، دولت ایران دلسرد شد و از آن طرف هم آنهایی که در راس حکومت ایران هستند سابقه تاریخی عدم اعتماد و دشمنی با غرب را هم دارند اما منافع کوتاه مدت و بلند مدت استراتژیک این دو کشور در منطقه به صورت خیلی جالبی با هم مشترک است. اینکه آمریکا و ایران هر دو در عراق یک حکومت غیر تندرو سنی و یک حکومت نسبتا با ثبات می خواهند این موردی است که دو کشور سر آن می توانند با هم کار کنند. مهم است که بدانیم بین ایران و آمریکا شکاف های بسیار عمیقی وجود دارد و این مساله عراق باعث اتحاد نظامی و اتحاد استراتژیک دو کشور نخواهد شد اما می توانند به صورت مقطعی و در مواردی با هم همکاری داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

حملات شبه‌نظامیان عراق علیه آمریکا به درخواست فرمانده سپاه قدس ایران فروکش کرده است