عفو بین الملل: رییس جمهوری ایران به وعده‌های حقوق بشری عمل کند

عفو بین الملل: رییس جمهوری ایران به وعده‌های حقوق بشری عمل کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سازمان عفو بین الملل مستقر در لندن، در بیانیه‌ای به مناسبت سپری شدن صد روز نخست دولت حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، از مقامات این کشور خواسته است که از حیطه سخن فراتر رفته و برای بهبود وضعیت «اسفبار» حقوق بشر در ایران، تدابیر فوری و ملموس اتخاذ کند.

این سازمان مدافع حقوق بشر می گوید طی این مدت، برغم وعده‌های انتخابات ریاست جمهوری، به موضوع حقوق بشر اولویت داده نشده است.

در بیانیه این سازمان که دوشنبه شب منتشر گردید، آمده است: «سالهاست که وضعیت حقوق بشر ایران، چه در عرصه بین المللی و چه در عرصه داخلی، تحت الشعاع بحثهای مربوط به برنامه هسته این کشور قرار گرفته است. اکنون که توافقی در این زمینه حاصل شده است، بیش از این نباید در توجه به وضعیت وخیم حقوق بشر در ایران تاخیر شود.» عفو بین الملل در این زمینه به تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در این مورد با اکثریت چشمگیر آرا در هفته گذشته اشاره می کند.

عفو بین الملل می افزاید برغم تحولات مقدماتی مثبت در زمینه حقوق بشر که از آن جمله می توان به آزادی تعداد اندکی از زندانیان سیاسی و دادن اجازه ورود مجدد برخی از دانشجویان و استادان به دانشگاه اشاره کرد، زندانهای ایران همچنان پر از زندانیان سیاسی و عقیدتی است که بسیاری از آنان از نبود امکانات درمانی کافی در رنجند. در این بیانیه آمده است در حالی که نسرین ستوده، وکیل برجسته حقوق بشر در روز هجدهم سپتامبر گذشته از زندان آزاد شد، دهها زندانی دیگر که بنا به اتهامات مبهم، مجرم شناخته شده اند، در زندان به تحلیل می روند.

سازمان عفو بین الملل آنگاه فهرستی از این زندانیان را در بیانیه خود ارائه کرده است که شامل عبدالفتاح سلطانی، وکیل معروف حقوق بشر؛ رضا شهابی فعال صنفی؛ بهاره هدایت، دانشجو و فعال حقوق زنان؛ خسرو و مسعود کردپور دو فعال و روزنامه نگار کرد؛ نوید خانجانی، فعال حقوق بشر؛ امید کوکبی، فیزیکدان؛ مریم شفیع پور، دانشجو و فعال انتخاباتی طرفدار مهدی کروبی می شود. در این بیانیه به دوران طولانی محکومیت‌ها و یا وضعیت نامناسب حبس این افراد اشاره شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه، عفو بین الملل به ادامه بازداشت خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از نامزدهای اصلی انتخابات سال ۸۸ و نیز ادامه حبس خانگی زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی اشاره دارد و به موضوع حمله به نرگس موسوی، دختر آقای موسوی توسط یک مامور زن اداره اطلاعات حین ملاقات والدینش می پردازد و اضافه می کند که وزیر دادگستری ایران در تاریخ سی‌ام اکتبر، حادثه سیلی خوردن نرگس موسوی را تکذیب کرده و آن را «جوسازی» رسانه‌ای دانسته است.

در بیانیه عفو بین الملل تصریح شده است که رییس جمهور روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی خود، وعده هایی را در مورد آزادی مطبوعات داد اما خبرنگاران همچنان به دلیل استفاده از حق خود برای آزادی بیان، با زندان و بازداشت روبرو هستند. در این بیانیه، بعنوان نمونه به توقیف روزنامه اصلاح طلب بهار و در پی آن، به بازداشت علی اصغر غروی، نویسنده مطلبی اشاره می شود که در آن، وی به تحریف تاریخ اسلام متهم شده است.

موارد فزاینده اعدامها

عفو بین الملل در بیانیه خود به مناسبت وضعیت حقوق بشر پس از صد روز روی کار آمدن دولت جدید در ایران، نسبت به افزایش موارد اعدامها در ایران بویژه از زمان آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی، ابراز نگرانی شدید کرده است و خواستار موضعگیری رییس جمهوری در این زمینه شده است.

در شرح این سازمان از اعدامها در ایران، موارد اعدام حبیب الله گلپری پور و رضا اسماعیلی، دو زندانی سیاسی کرد ایرانی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و نیز اعدام شانزده تن از ایرانیان بلوچ فهرست شده است که بگفته مقامات، از مدتها پیش محکوم به اعدام شده بودند که به تلافی حمله یک گروه مسلح اهل سنت و کشتن چهارده مامور مرزی ایران در استان سیستان و بلوچستان، اعدام گردیدند. عفو بین الملل همچنین می گوید که شرکو معارفی، یک ایرانی کرد دیگر است که پس از یک محاکمه ناعادلانه در دادگاه انقلاب، اعدام شد.

عفو بین الملل می گوید شمار رسمی اعدامها در ایران طی سال ۲۰۱۳ میلادی، ۳۳۱ نفر است اما مدعی می شود که طبق اطلاع منابع موثق، دست کم ۲۶۲ مورد اعدام دیگر نیز طی همین سال صورت گرفته است.

این سازمان می گوید دست کم ۳۶۷ مورد از اعدامها از زمان پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است.

پیشرفت محدود در زمینه آزادی در دانشگاهها

سازمان عفو بین الملل در ادامه ارزیابی خود از وضعیت حقوق بشر در ایران، به پیشرفت محدود در دانشگاهها با توجه به اجازه بازگشت تعدادی از دانشجویان «ستاره دار» به سر کلاسهای درس و نیز اجازه بازگشت اساتیدی به دانشگاهها اشاره می کند که پس از اعتراضات به نتایج انتخابات سال ۸۸ بطور اجباری بازنشسته شده بودند. عفو بین الملل از این موضوع استقبال کرده است اما از مقامات ایران خواسته است همه موانع در راه تحصیلات عالی شهروندان از جمله سیاستهای تبعیض آمیزی مانند اعمال محدودیت برای دختران را بردارد.

این سازمان همچنین خواستار دادن حق تحصیلات دانشگاهی به اقلیت مذهبی بهایی شده است که در حال حاضر حق راهیابی به دانشگاه را ندارند.

نقض حقوق بشر، «امری متداول»

عفو بین الملل چنین نتیجه می گیرد که نقض حقوق بشر در ایران، امری متداول است و دهها زندانی عقیدتی از جمله خبرنگاران، فعالان حقوق بشر، وکلا، فعالان صنفی و دانشجویان به اتهامات مبهم اقدام علیه امنیت ملی مورد محاکمه قرار می گیرند و زنان واعضای اقلیت‌های قومی و مذهبی همچنان در قانون و در عمل با تبعیض روبرو هستند.

این سازمان اضافه می کند که ایران همچنان به کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اجازه سفر به آن کشور را نداده است.

آگهی

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر حقوق بشر در ایران، در تازه‌ترین گزارش خود در ماه اکتبر گذشته نیز در مورد عدم بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، ابراز نگرانی جدی کرده است. برغم درخواستهای مکرر، مقامات ایران به آقای شهید اجازه سفر به ایران را نداده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران یک نفر را به اتهام ارتباط با «موساد» و انجام حمله پهپادی در اصفهان اعدام کرد

ایران چهار نفر را به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» اعدام کرد

واکنش‌ها به اعدام محمد قبادلو؛ وکیل پرونده از قوه قضائیه برای مناظره علنی دعوت کرد