با پایتخت دوچرخه‌سازی اروپا آشنا شوید

کارخانه دوچرخه‌سازی در شهر آگوئدا
کارخانه دوچرخه‌سازی در شهر آگوئدا Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با شیوع ویروس کرونا، افزایش بهای سوخت و بالا رفتن دغدغه‌های زیست محیطی، بسیاری دوچرخه را جایگزین خودرو و حمل و نقل عمومی کردند.

آگهی

افزایش تقاضا برای دوچرخه، اقتصاد پرتغال، یکی از تولیدکنندگان سنتی این وسیله حمل و نقل تحت تاثیر مثبت قرار داده است. این کشور سال گذشته ۲میلیون و ۶۰۰ هزار دوچرخه ساخته که تقریبا تمام آن به دیگر کشورهای اروپایی صادر شده است.

فیلیپ موتا،‌ مدیر صادرات شرکت این‌سایکلز در شهر آگوئدای پرتغال با ابراز خرسندی از افزایش انفجاری تقاضا و سودآوری این صنعت می‌گوید: «ما در سال ۲۰۱۸، سه میلیون یورو فاکنور کردیم. در سال ۲۰۱۹ این رقم به ۵۰ میلیون یورو رسید. در سال ۲۰۲۰ به‌‌علت کووید فروش خوبی نداشتیم چون قطعه‌ای در کار نبود. گردش تجاریمان ۳۶ تا ۳۷ میلیون یورو بود.»

با شیوع ویروس کرونا، افزایش بهای سوخت و بالا رفتن دغدغه‌های زیست محیطی، بسیاری دوچرخه را جایگزین خودرو و حمل و نقل عمومی کردند. سال گذشته به‌دلیل کاهش تولید، مشتریان معمولا چند ماه در صف دریافت دوچرخه منتظر می‌ماندند. وضعتی که هم‌اکنون و با چند برابر شدن تقاضا، بدتر هم شده است و انتظار ممکن است در برخی موارد ۲ تا ۳ هم طول بکشد.

بسیاری از قطعات از آسیا وارد می‌شود و رکود طولانی و افزایش انفجاری تقاضا در ماه‌های گذشت، روند تولید قطعات دوچرخه را مانند خودرو، نامتواز کرده است. فیلیپ موتا می‌گوید: «اگر قطعه حاضر بود، ما ماهیانه به راحتی ۶۰ تا ۷۰ میلیون یورو درآمد داشتیم. میزان تولید پارسال ۲۵۰هزار دستگاه بود و امسال به ۱۴۰هزار کاهش یافته است.»

با وجود چالش قطعه، دوچرخه‌سازی همچنان یک صنعت پرسود، به‌ویژه در پرتغال به شمار می‌رود. فارغ از سنت تاریخی دوچرخه‌سازی در این کشور‌، وضع مالیات اتحادیه اروپا بر دوچرخه‌های چینی هم سازندگان اروپایی را عملا در بازار بی‌رقیب گذاشته است. احتمالا شمار صادرات دوچرخه از پرتغال به دیگر کشورهای اروپایی امسال ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

تولیدکنندگان دوچرخه در اروپا امیدوارند مشکل قطعه تا سال ۲۰۲۳ کاملا برطرف شود. با وجود این چالش، پرتغال امیدوار است فقط در سال آینده ۸ هزار شغل مستقیم در صنعت دوچرخه‌سازی ایجاد کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کرونا یا وسوسه افزایش منفعت ۱۵۰ میلیارد یورویی؛ چرا اروپا مردم را به دوچرخه‌سواری ترغیب می‌کند؟

طرح تعریض مسیرهای دوچرخه‌سواری در برلین برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا

افت فروش خودروهای برقی فولکس واگن؛ چرا اروپایی‌ها دوباره به خودروهای بنزینی روی آوردند؟