پرواز بمب‌افکن‌های روسیه در نزدیکی آلاسکا؛ آیا پوتین می‌خواست به بزرگترین ایالت بکر آمریکا حمله کند؟

طبیعت آلاسکا
طبیعت آلاسکا Copyright Diego Delso/Wikipedia
Copyright Diego Delso/Wikipedia
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آلاسکا، به عنوان بزرگترین و از بکرترین ایالت‌های آمریکا، در سال‌های اخیر به یکی از مناطق مناقشه‌برانگیز به لحاظ ژئوپلتیکی تبدیل شده است.

آگهی

دو روز پیش در ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) وزارت دفاع روسیه اعلام کرد دو بمب‌افکن استراتژیک «توپولف تو-۹۵» با اسکورت دو جنگنده سوخو-۳۰اس‌ام این کشور بر فراز آب‌های نزدیک به آمریکا و در نزدیکی آلاسکا پرواز کرده‌اند.

فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی اعلام کرده است که این چهار هواپیمای نظامی روسیه را شناسایی کرده، با این حال گفته است که این هواپیماها در حریم هوایی بین‌المللی باقی مانده و وارد حریم هوایی آمریکا یا کانادا نشده‌اند.

سازمان دوملیتی فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی، که توسط آمریکا و کانادا در سال ۱۹۵۸ تاسیس شد و ماموریت کنترل هوافضای مشترک را به عهده دارد، پرواز بمب‌افکن‌های روسی را «تهدید» ندانسته‌ و گفته فعالیت‌های هوایی روسیه در آلاسکا به صورت منظم انجام می‌شود.

این در حالی است که عده‌ای از فعالان سیاسی جهان می‌گویند این پروازها با هدف شناسایی به منظور حمله برای تصرف این ناحیه انجام می‌شود. ولادیمیر کلیچکو، از رهبران سیاسی اوکراین و قهرمان سابق بوکس جهان، اظهار کرده بود که در صورت وجود یک آمریکای ضعیف، روسیه به آلاسکا حمله خواهد کرد.

او با بیان اینکه «روسیه پوتین شیطانی است»، به نشریه بیلد آلمان گفت: «پوتین می خواهد تاریخ را به عقب برگرداند و آن را بازنویسی کند. اگر ایالات متحده به اندازه کافی ضعیف بود، پوتین می‌خواست به ایالت آلاسکا نیز حمله کند و دلیلی هم برای این کار داشت: آلاسکا قبلا بخشی از روسیه بوده و باید به سرزمین مادرش بازگردد.»

پرواز هواپیمای بمب‌افکن روسیه در آلاسکا
پرواز هواپیمای بمب‌افکن روسیه در آلاسکاعکس: آسوشیتد پرس

آلاسکا در گذشته متعلق به روسیه بود، اما آمریکا در سال ۱۸۶۷ میلادی آن را به مبلغ ۷٫۲ میلیون دلار از روسیه خرید. خریدی که در زمان خود با انتقاد مردم ایالات متحده مواجه شد، با این حال با کشف معادن طلا این منطقه ایالتی ارزشمند لقب گرفت.

آلاسکا هرچند با وسعت ۱.۷ میلیون کیلومتر مربعی خود یک ایالت بزرگ آمریکا به شمار می‌رود، با این حال سرزمین‌های بزرگتری از آلاسکا نیز وجود دارند.

روسیه در صدر این کشورها است. این کشور وسیع با جمعیتی بالغ بر ۱۴۴ میلیون نفر که دو قاره را در بر‌می‌گیرد، ۱۷.۱ میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد و بزرگترین کشور جهان به شمار می‌رود که تقریباً یک هشتم خشکی زمین را در بر گرفته است.

در رده بعد کانادا با مساحتی بالغ بر ۹.۹۸ میلیون کیلومتر مربع، کشور بزرگ دیگری است که به خاطر طبیعت وحشی خیره‌کننده‌اش شناخته شده است. از کوه‌های با شکوه راکی گرفته تا جنگل‌های وسیع و یخچال‌های طبیعی، زیبایی طبیعی کانادا شگفت‌انگیز است.

در آن سو چین که به یک اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل شده است، با ۹.۵۹ میلیون کیلومتر مربع مساحت و شهرهایی بزرگ نظیر پکن و شانگهای یکی از بزرگترین کشورهای جهان را تشکیل می‌دهد و از آلاسکا به مراتب وسعت بیشتری دارد.

در این میان خود ایالات متحده آمریکا نیز با مساحت ۹.۸۹ میلیون کیلومتر مربعی‌اش، کشوری عظیم در آمریکای شمالی محسوب می‌شود. پارک‌های ملی با مناظر طبیعی اعجاب‌انگیز و شهرهای بزرگی مانند نیویورک و لس‌آنجلس با پیشرفت‌های عظیم فناوری این کشور را به یکی از خاص‌ترین کشورهای جهان تبدیل کرده است.

در همین حال برزیل نیز با ۸.۵۱ میلیون کیلومتر مربع مساحت در آمریکای جنوبی، سرزمینی وسیع‌تر در قیاس با آلاسکا محسوب می‌شود. جنگل های بارانی آمازون، که بخش قابل توجهی از برزیل را در بر می‌گیرد، زیستگاه بسیاری از گیاهان و حیوانات منحصر به فرد است که آن را به یکی از متنوع‌ترین مناطق روی کره زمین تبدیل کرده است. شهرهای پرجنب و جوشی نظیر ریودوژانیرو و سائوپا با فرهنگی غنی هر ساله صدها هزار گردشگر را به خود جلب می‌کنند.

جنگل آمازون در برزیل
جنگل آمازون در برزیلJorge.kike.medina/Wikipedia

استرالیا که در قاره اقیانوسیه واقع است نیز با ۷.۶ میلیون کیلومتر مربع مساحت کشوری منحصر به فرد به حساب می‌آید که در فرهنگ عمومی جهان با حیوانات دوست‌داشتنی‌اش نظیر کانگوروها و کوآلاها شناخته می‌شود. صخره‌ها و ساحل‌های مرجانی این کشور و شهرهایی نظیر ملبورن و سیدنی سالانه هزاران گردشگر را به خود جلب می‌کنند.

علاوه بر این کشورها هند هم با جمعیت میلیاردی خود ۳.۲ میلیون کیلومتر مساحت دارد و وسعتش تقریبا دو برابر آلاسکا است. به لحاظ طبیعت و حیات وحش نیز هند از دارایی‌های منحصر به فردی برخوردار است.

۷۰ درصد از جمعیت ببرهای جهان در هند هستند و هزاران گونه جانور دیگر نیز در این کشور زیست می‌کنند. در حالی که شهرهای شلوغی نظیر بمئی و دهلی جاذبه‌های گردشگری خاص خود را دارند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در میان سرزمین‌های دیگر که به لحاظ طبیعت با آلاسکا قابل مقایسه هستند، قزاقستان قرار دارد. مساحت این کشور با وسعت ۲.۷ میلیون کیلومتر مربع، تقریبا برابر با آلاسکا است در حالی که چندین رشته‌ کوه و قله‌های پوشیده از برف و دشت‌های باز آن مناظری بدیع را ایجاد کرده‌اند.

از کشورهای دیگر می‌توان به آرژانتین با مساحت ۲.۷۸ میلیون کیلومتر مربع اشاره کرد. این سرزمین با کوه‌های سربه فلک‌کشیده آند، یخچال‌های طبیعی‌اش در پاتاگونیا و آبشار ایگواسو یکی از زیباترین مناظر طبیعی جهان را داراست.

آگهی

آلاسکا با وجود مساحت بزرگش همچنین از الجزایر با ۲.۳ میلیون کیلومتر مربع کوچک‌تر است؛ جایی که در آن صحرا و دریا به هم رسیده‌اند و خط ساحلی مدیترانه مناظری زیبا را خلق کرده است.

آخرین کشور در لیست کشورهای کوچکتر از آلاسکا می‌توانیم به کنگو با مساحت ۲.۳ میلیون کیلومتر مربع اشاره کنیم. حیات وحش اعجاب‌انگیز این کشور با حیواناتی نظیر گوریل‌ها و بونوبوها، حیواناتی که در دیگر کشورها تنها در باغ وحش‌ها دیده می‌شوند، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

این کشور فقیر و پرجمعیت که سال‌هاست درگیر جنگ است، در عین حال مرکزی برای موسیقی و هنر به شمار می‌رود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه بزرگترین رزمایش نظامی خود را در نزدیکی آب‌های آمریکا در آلاسکا برگزار کرد

واکنش‌ها؛ 'موشک بالستیک کره شمالی آلاسکا را در تیررس دارد'

با مرکز جدید آزمایش «هایپرلوپ» هلند آشنا شوید؛ حمل و نقل اروپایی در آینده چگونه متحول می‌شود؟