عمان؛ پناهگاه لاک پشتهای در حال انقراض

عمان؛ پناهگاه لاک پشتهای در حال انقراض
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

این برنامه «زندگی در عمان» به زیبایی های خط ساحلی این کشور و کاوش در حیات دریایی غنی آن، از جمله نگاهی به لاک پشتهای سبزِ در معرض انقراض پرداخته است

آگهی

این برنامه «زندگی در عمان» به زیبایی های خط ساحلی این کشور و کاوش در حیات دریایی غنی آن، از جمله نگاهی به لاک پشتهای سبزِ در معرض انقراض پرداخته است.

بندر خَیران، یکی از پناهگاههای طبیعی حیات وحش در این کشور است. تالابی بزرگ با حاشیه ای پوشیده شده از جنگلهای حرا که با جزایر و خلیج های کوچکش یک اکوسیستم منحصر به فرد محسوب می شود.

لوبنا حمود الخروسی، رئیس مرکز تحقیقات آبزیان در عمان می گوید: «بندر خیران از نظر تنوع زیستی در دریا و روی زمین، بسیار غنی و دارای اندوخته ای از جانوران متنوع است. انواع پرندگان، صخره های مرجانی، ماهی ها و تنوع غنی از درختان حرا. چنین چیزی در دیگر ذخیره گاههای طبیعی وجود ندارد.»

بخش قابل توجهی از این گنجینه در زیر آب پنهان است. آبِ گرم و صخره های مرجانی، ماهی های استوایی را به این خلیج کشانده است. حدود دویست نوع ماهی مختلف و نزدیک به ۴۵ نوع صخره مرجانی را می توان در این ذخیره گاه طبیعی مشاهده کرد.

در شرق شبه جزیره عربستان نیز شهر صور قرار دارد. شهری که در گذشته از مراکز اصلی تجارت با هند، آفریقا و جنوب شرق آسیا بوده است. این شهر همچنین برای لنج های سنتی اش معروف است. از قرنها پیش این لنج های چوبی در اقیانوس هند برای حمل کالا استفاده می شدند. ساخت آنها بدون ترسیم هیچ نقشه ای روی کاغذ آغاز می شود و طرح لنج همواره در سر سازنده آن است.

خالد العریمی، سازنده لنج می گوید: «ما کار را با ساخت بدنه اصلی یا همان ستون فقرات لنج آغاز می کنیم. سپس دنده ها و سقف را می سازیم. به محض آنکه لنج آماده شد، آن را به دریا می اندازیم.»

خالد العریمی متعلق به خانواده ای است که بطور سنتی در ساخت این لنج ها مهارت زیادی دارند. ساخت یک لنج چوبی آن هم با چوب ساج، بیش از هشت ماه طول می کشد. حتی امروز نیز همه چیز همچنان با دست انجام می شود.

خالد العریمی می گوید: «ما در اطراف هر میخ پنبه می گذاریم. پنبه باید در روغن خیس شده باشد. پس از آن میخ را در چوب فرو می کنیم. پس از آن ماده عایقی به نام “لامی” را روی آن می گذاریم و به این ترتیب آب دیگر نمی تواند به آن سو نفوذ کند و میخ زنگ نمی زند.»

در نزدیکی این منطقه یکی از باارزش ترین ساحل های این کشور واقع است. ساحل «راس الجینز» پناهگاههای لاک پشتهاست. این منطقه ساحلی یکی از سواحل پرحفره جهان محسوب می شود. پس از هزاران کیلومتر سفر در اقیانوسها، لاک پشتهای سبز به این ساحل می آیند تا تخم گذاری کنند.

ناصر ال زدجالی از هفت سال پیش در اینجا مشغول مشاهده رفتار این حیوانات غول آسای مهربان است.

او می گوید: «لاک پشت همراه با جزر و مد آب، از دریا بیرون می آید، در آن زمان او بسیار سنگین وزن است و می تواند بین ۸۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشد. هنگامیکه از آب خارج می شود، از یکی از چاله های خالی اینجا استفاده می کند. پس از آن شروع می کند به عمیق تر کردن این حفره و تخم گذاشتن. سپس به کمک باله هایش شن و ماسه ها را به سمت عقب می راند و به آرامی به سمت جلو حرکت می کند.»

پس از پنجاه روز بچه لاک پشتها از تخم خارج شده و خطرناک ترین سفر زندگیشان را شروع می کنند. سفری که روباههای گرسنه، پرندگان و خرچنگها در مسیر آن کمین کرده اند. شانس آنها برای زنده ماندن کم است. از هر هزار بچه لاک پشت تنها یک یا دو بچه لاک پشت زنده می مانند و در صورت زنده ماندن ۲۵ سال بعد دوباره به همین ساحل برمی گردند، جایی که در اولین روز زندگی، اشعه نور را دیده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خطر از بیخ گوش ۱۷۵ بچه لاک پشت خاکی گذشت

مطالبی درباره سلطان نشین عمان

آیا به دنبال ورزش‌های زمستانی آدرنالین محور هستید؟ به این استراحتگاه در قفقاز بزرگ سر بزنید