زندگی مقدونی : ساخت محرک تجاری قدرتمند

زندگی مقدونی : ساخت محرک تجاری قدرتمند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با گذشت 20 سال از استقلال، منظره جرثقیل های برافرشته در افق، از مصادیق تغییرات در دست اجرای مقدونیان است. دراین گزارش تمرکز را بر موتور محرک این تغییرات و چالش تجاری پیش رو گذاشته ایم.

همچون سایر کشورها، مقدونیان هم با بحران جهانی اقتصاد دست و پنجه نرم کرده اند. رهبران شان البته، همواره خوشبینانه از بهبود تدریجی اوضاع کشور سخن می رانند. میزان خرج عمومی پول به منظور تهییج اقتصاد، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

زوران استاورسکی، وزیر بودجه، توضیحات بیشتری به یورونیوز داده است : “ در بودجه سال 2011، برآورد سرمایه را نسبت به 2010، 30% افزایش داده ایم. این سیاست ما در جهت حمایت از صنایع بومی و بخش های ساخت و ساز است تا فقدان سرمایه گذاری خارجی در جریان بحران اقتصادی و پس از آن جبران شود.”

دولت در سال جاری انتظار رشد 3 درصدی تولید ناخالص داخلی را دارد. اما رهایی از پریشانی اقتصادی اخیر برای مقدونیان به هیچ وجه آسان نبوده است.
امیدهای اقتصادی بسیاری به شرکت های داخلی از قبیل آلکالوید بسته شده است. شرکتی که در تلاشش برای ورود به بازار جهانی پیگیر است. با گسترش فعالیت هایش در بازه ای از داروسازی و مواد شیمی تا لوازم بهداشتی و آرایشی.

متخصصان معتقدند بالابردن معیار زندگی و ایجاد اشتغال برای مقدونیان، اولویت های اصلی آینده اند و تشکیل یک پیکره تجاری تنومند برای نیل به این اهداف، ضروری می نماید.

به عنوان یکی از اعضای سازمان تجارت جهانی، مقدونیان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا نیز هستند. برای حضور در نقشه اقتصادی، اصلاحات تطبیقی قوانین و نظام مالی انجام گرفته است. اما مشکل اصلی همچنین ایجاد اشتغال است.

متخصصان مقدونی می دانند که برای داشتن تجارتی پویا، نیاز به پشتیبانی نیروی کاری به همان پویایی است. و برای بهره مندی از چنین نیرویی باید شرایط آن نیز فراهم شود.

برای ایجاد نسل جدیدی از نیروهای کارآمد که یارای رقابت در عرصه اقتصاد جهانی را داشته باشد، کانون توجه ناگزیر آموزش و پرورش خواهد بود. متخصصان از مهاجرت استعدادها به خارج کشور نیز نگرانند.

پروفسور رادمیل پولِناکویک، استاد دانشگاه سیریل اند متودیوس در این باره می گوید : “با مهاجرت تعداد زیادی از جوانانی که در جستجوی شغل می روند روبرو هستیم و برای جلوگیری از فرار مغزها نیاز به ایجاد مشاغل آزاد داریم. همچنین بنگاه های کارآفرینی، تا به دانشجویان و جوانان بگوییم که باید سرنوشت خودشان را در دست خودشان بگیرند. فکر می کنم آینده مقدونیه این است.”

همزمان با امیدواری به ایجاد مشاغل و شرکت های بومی بیشتر، تلاش های فراوانی برای جذب سرمایه های خارجی نیز انجام می گیرد.

مناطق صنعتی ویژه ای احداث شده اند که از خصوصیات برانگیزاننده ای چون مالیات اندک، دیوان سالاری کم و قوانین تجاری آسانتر بهره مند هستند.

ویکتور میزو، مدیرعامل شرکت اینوست مسدونیا با یورونیوز به گفتگو نشسته است.
وی معتقد است جذب سرمایه خارجی در اروپای شرقی و مرکزی و با رقابت کشورهای متعدد، بازی بسیار دشواری است و باید در عرصه هایی نظیر کیفیت، کارمزد، حمل و نقل و همچنین ظرفیت زیرساخت ها به رقابت پرداخت.

شرکت بریتانیایی جانسون متی، از پیشگامان فناوری پیشگیری آلاینده ها، یکی از سرمایه گذارانی است که از چشم انداز اقتصادی مقدونیان بهره برده است. سامانه های ضد آلودگی باکیفیتی در اینجا تولید می شود. مقامات محلی آرزو دارند تا هر چه زودتر شرکت های خارجی دیگری هم گوشه چشمی به اسکوپیه داشته باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سافرانبلو شهری در ترکیه با خانه‌های افسانه‌ای عثمانی که در آن طلای سرخ به وفور رشد می‌کند

آیا به دنبال ورزش‌های زمستانی آدرنالین محور هستید؟ به این استراحتگاه در قفقاز بزرگ سر بزنید

ترمیم خانه‌های قدیمی و بام‌های گالی‌پوش برای تقویت گردشگری در ژاپن