شرکت دولتی ارائهدهنده خدمات فناوری بانکی ایران روز سهشنبه اعلام کرد که حملات سایبری باعث ایجاد اختلال در خدمات بانکی مبتنی بر کارت در بانکهای «ملی»، «صادرات» و «تجارت» شده است.
این شرکت به تلویزیون دولتی اعلام کرد که این حادثه موجب تعلیق موقت تمامی عملیاتهای مرتبط با کارت در این سه بانک (ملی، صادرات و تجارت) شده است تا از هرگونه دسترسی غیرمجاز بعدی جلوگیری شود. به گفته این مقام، تیمهای امنیت سایبری در حال تلاش برای بازگرداندن عملیات به حالت عادی هستند.
رئیس روابط عمومی این شرکت اظهار داشت که خدمات عابربانک (ATM)، پایانههای فروشگاهی (دستگاههای پوز) و اپلیکیشنهای موبایلی متصل به سیستمهای کارت، همگی تحت تأثیر این اختلال قرار گرفتهاند.
این دومین اختلال مهم در شبکه بانکی ایران طی روزهای اخیر به شمار میرود. شورای هماهنگی بانکهای کشور پیشتر اعلام کرده بود که از ۱۴ ژوئن، شماری از بانکهای بزرگ از جمله بانک ملی، بانک صادرات، بانک تجارت و بانک توسعه صادرات ایران با اختلالهایی مواجه شدهاند؛ اختلالهایی که به گفته این نهاد در پی حمله سایبری به یک زیرساخت ارتباطی مشترک در شبکه بانکی رخ داده بود.
رسانههای دولتی ایران گزارش دادهاند که رفع کامل مشکلات ناشی از آن حمله چند روز زمان برده بود.
مقامهای ایرانی میگویند در حمله قبلی هیچگونه دسترسی به اطلاعات یا دادههای مشتریان صورت نگرفته است. با این حال، تاکنون هیچ مقام رسمی به طور مشخص اعلام نکرده که چه گروه یا کشوری پشت حملات سایبری اخیر قرار داشته است.
جمهوری اسلامی در سالهای گذشته بارها اسرائیل و دیگر بازیگران خارجی را مسئول حملات سایبری علیه زیرساختهای کشور دانسته است، اما دولت اسرائیل معمولا درباره این اتهامها اظهارنظر نمیکند.
فشار بر سایر بانکها
خبرگزاری تسنیم نیز گزارش داده است که از ظهر سهشنبه و همزمان با ادامه اختلال در سامانههای کارتمحور بانکهای ملی، صادرات و تجارت، حجم ترافیک در شبکه بانکی کشور به شکل محسوسی افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، توقف خدمات کارتمحور در این سه بانک باعث شد شمار زیادی از مشتریان برای انجام تراکنشهای مالی به سایر بانکها مراجعه کنند؛ موضوعی که فشار مضاعفی بر شبکه پرداخت کشور وارد کرده و در برخی ساعات موجب کندی یا اختلال در خدمات تعدادی دیگر از بانکها شده است.
تسنیم به نقل از منابع بانکی گزارش داده که وضعیت شبکه در دیگر بانکها از ساعاتی قبل رو به بهبود گذاشته و خدمات بانکی به تدریج در حال بازگشت به شرایط عادی است.
با این حال، خدمات مبتنی بر کارت در بانکهای ملی، صادرات و تجارت همچنان متوقف است و تیمهای فنی و کارشناسان امنیت سایبری در حال بررسی ابعاد حمله و تلاش برای رفع کامل اختلالها هستند.
به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید
حملات سایبری به زیرساختهای بانکی ایران در حالی ادامه دارد که طی سالهای اخیر شبکههای مالی، سامانههای سوخترسانی و برخی زیرساختهای دولتی بارها هدف حملات مشابه قرار گرفتهاند؛ حملاتی که در برخی موارد به اختلالهای گسترده در ارائه خدمات عمومی منجر شده است.