با ویکتوریا کوئینونز، «قاضی متاورس» جدید کلمبیا آشنا شوید؛ واقعیت مجازی به کمک عدالت می‌آید

با زنی که سیستم قضایی کلمبیا را به عصر هوش مصنوعی و متاورس وارد کرده، آشنا شوید
با زنی که سیستم قضایی کلمبیا را به عصر هوش مصنوعی و متاورس وارد کرده، آشنا شوید Copyright Euronews/Despacho 01
Copyright Euronews/Despacho 01
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گذشته از کمک به افرادی که نمی‌توانند به صورت فیزیکی در جلسه دادگاه حضور پیدا کنند، استفاده از متاورس می‌تواند به کسانی که به دلیل مشکلات عاطفی نمی‌توانند در جلسات دادگاه حضور پیدا کنند هم مفید خواهد بود. برای زنان یا کودکانی که قربانی اذیت و آزاد شده‌اند اغلب دشوار است با متجاوز خود رو به رو شوند.

آگهی

ماریا ویکتوریا کوئینونز تریانا که با نام ویکی کوئینونز هم شناخته می‌شود، در اوایل امسال با میزبانی اولین جلسه دادگاه کلمبیا در متاورس، تاریخ ساز شد. 

در مصاحبه‌ای اختصاصی با یورونیوز، کوئینونز در مورد راهش در مبارزه با «فرهنگ کاغذی» کلمبیا و آینده عدالت با استفاده از هوش مصنوعی صحبت کرده‌است. 

این زن ۵۵ ساله در ماه فوریه میزبان اولین جلسه دادگاه کلمبیا در متاورس بود، اما او تقریبا ۱۵ سال است که روی تحول دیجیتال عدالت کار کرده است. 

ماگدالنا، شهر کوچکی که کوئینونز در آن زندگی می‌کند، دارای برخی ویژگی‌های جغرافیایی خاص است. او می‌گوید: «تقریبا همه شهرداری‌ها بسیار دور هستند. هشت ساعت با ماشین فاصله است. جاده‌ها روان نیستند و حتی باید از رودخانه هم عبور کرد.»

این فاصله زیاد مسافت، الهام بخش کوئینونز شد تا ببیند چگونه فناوری می‌تواند به دموکراتیک کردن دسترسی به عدالت کمک کند. 

او ادامه داد: «ما یک شکاف واقعی داشتیم. بنابراین گمان کردم که باید پل‌های دیجیتال ایجاد کرد.»

در سال ۲۰۱۲، کوئینونز وب سایتی به نام «دسپشو ۰۱» را با هدف ساده ارائه رویه قضایی آنلاین برای دادگاه‌هایش، با دیجیتالی کردن پرونده‌های حقوقی تاسیس کرد.

او توضیح داد: «من فکر می‌کردم خیلی وحشتناک است مردمی که در شهر‌های دور افتاده زندگی می‌کنند مجبور شوند چند ساعت با اتوبوس سفر کنند تا فقط بتوانند روند پرونده‌شان را ببینند. بنابراین ما به آنها گفتیم که اسناد خود را اسکن و از طریق ایمیل برای ما ارسال کنند.»

دادگاه کوئینونز سپس یک پلتفرم در همان وب‌سایت ایجاد کرد که در آن افراد می‌توانستند با یک کد به خلاصه پرونده‌های خود دسترسی پیدا کنند. او گفت که در آن زمان، ترویج پرونده‌های دیجیتال «غیرقابل تصور» بود. 

تقریبا در همان سال، کوئینونز شروع به پخش جلسات دادگاه‌هایش در یوتیوب کرد و به کسانی که نمی‌توانستند در جلسات دادگاه شرکت کنند، اجازه داد از طریق تماس ویدئویی واتس اپ «به منظور تضمین حقوق همه طرف‌های دخیل در رسیدگی پرونده» شرکت کنند. 

اولین جلسه دادگاه کلمبیا در متاورس

کوئینونز کمی پس از آغاز همه‌گیری شروع به بلندپروازی‌های دیگر در مورد استفاده از متاورس برای مراحل قضایی دادگاه‌هایش کرد. او گفت: «من در کانال یوتیوبم شروع به صحبت در مورد این موضوع کرد و پیشنهاد داد که اگر بتوانیم آن را امتحان کنیم عالی خواهد شد. سپس یک وکیل از یک پرونده پیشنهاد داد که جلسه دادگاه به این شکل انجام شود و متهم هم از این موضوع استقبال کرد.»

او ادامه داد: «چالش پلتفرم‌های مانند تیمز، واتس‌اپ و زوم این است که وقتی دوربین خاموش می‌شود، اصل حسن نیت دچار مشکل می‌شود. شما نمی‌توانید هوییت‌ها را تایید کنید و حس تعامل به طور کامل ناپدید می‌شود.» کوئینونز توضیح داد: «اما از سوی دیگر متاورس یک عنصر حسی بسیار مهم در خود دارد. شبیه همان زمانی است که وقتی یکدیگر را در دنیای واقعی می‌بینیم. فرایند تایید هویت هم دقیق‌تر است. حتی یک نرم‌افزار تشخیص صدا هم وجود دارد.»

کوئینونز میزبان جلسه قانونی در یکی از اتاق‌های برنامه «هورایزن» بود. «هورایزن وردز» یک برنامه رایگان اشتراکی مجازی است که توسط شرکت متا ارتقا پیدا کرده است. 

در این جلسه همه طرفین، وکلا، کارمندان، متهمان، شاکیان و ... با استفاده از آواتارهای مربوطه خود در متاورس ظاهر شدند. کوئینونز در این دادگاه مجازی که شبیه یک دادگاه سنتی طراحی شده بود، ریاست جلسه را برعهده داشت. پس از شروع جلسه، قاضی استدلال‌های هر دو طرف را شنید، شواهد را بررسی کرد و در مورد پرونده حکم داد. 

پتانسیل «عظیم» متاورس برای سیستم قضایی

گذشته از کمک به افرادی که نمی‌توانند به صورت فیزیکی در جلسه دادگاه حضور پیدا کنند، استفاده از متاورس می‌تواند به کسانی که به دلیل مشکلات عاطفی نمی‌توانند در جلسات دادگاه حضور پیدا کنند هم مفید خواهد بود. برای کسانی که ضربه روحی را تجربه کرده‌اند به عنوان مثال زنان یا کودکانی که قربانی اذیت و آزاد شده‌اند، اغلب دشوار است که با متجاوز خود رو به رو شوند. کوئینونز تاکید کرد: «در متاورس، من می‌توانم محیطی را ایجاد کنم که آنها احساس امنیت کنند تا در مورد آنچه اتفاق افتاده صحبت کنند و بدون ترس با متجاوز خود مواجه شوند.» به گفته او، مخالفان جلسات دادگاهی متاورس در نهایت تسلیم خواهند شد. او تاکید کرد: «به هر طریقی، زندگی راهی پیدا خواهد کرد که ما به فناوری پشت نکنیم.»

آینده عدالت چیست؟

کوئینونز معتقد است که آینده عدالت مطمئنا در متاورس نخواهد بود، حداقل در آینده نزدیک کلمبیا چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

کلمبیا به اندازه سایر کشورهای آمریکای جنوبی زیرساخت اینترنت ضعیفی دارد. کوئینونز در این باره توضیح داد: «هیچ‌یک از فناوری‌های نوظهور را نمی‌توان بدون این مبنا پیاده سازی کرد. قوه قضاییه کشور همچنان برای شکستن پارادایم دیجیتال و خلاص شدن از کاغذ و همچنین بهبود فرایند دیجیتالی کردن فایل‌ها و پلتفرم‌های دسترسی به آنها به سختی تلاش می‌کند.» اما این محدودیت‌های محلی باعث عقب نشینی کوئینونز نشده است. 

به توییر یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

هدف اصلی کوئینونز برای آینده نزدیک روشن است: «امیدوارم به دنیا کمک کنیم تا بفهمد که فناوری تنها برای دوست‌یابی یا خرید کفش نیست، بلکه به عدالت هم خدمت خواهد کرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از تا خودروهای پرنده تا جلسات متاورسی در نمایشگاه فناوری اطلاعات دُبی

تحولات عرصه فناوری نوین؛ دُبی برای پیشتازی در متاورس خیز برداشته است

آیا برای شغلی با درآمد خوب لزوما باید مدرک دانشگاهی داشته باشید؟