فناوریهایی برای مبارزه با تقلب در شرابسازی در اروپا

فناوریهایی برای مبارزه با تقلب در شرابسازی در اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

داده های مربوط به شرابهای استاندارد در اروپا در مرکز تحقیقات مشترک جمع آوری می شود.

طی چند دهه گذشته در اروپا،شیوه های پیچیده تری برای ساخت شراب تقلبی بکار گرفته شده است، به همین دلیل به تکنیکهای پیشرفته تری برای تشخیص شراب استاندارد نیاز هست.

ضررهای ناشی از تقلب در بازار مواد غذایی در اروپا سالانه به میلیونها یورو می رسد. شراب یکی از محصولاتی است که در تولید آن تقلب زیاد وجود دارد. اما می توان با روشهای پیشرفته ای که برای بررسی کیفیت و منشاء شراب وجود دارد، از مصرف کنندگان و سازندگان شراب محافظت شود.

داده های مربوط به ترکیبات شراب اصل و غیر تقلبی در سراسر اروپا در مرکز تحقیقات مشترک اتحادیه اروپاجمع آوری می شود. بازرسان وزارت کشاورزی ایتالیا در تاکستانهای اتنا مشغول بررسی انگورها و تعیین ویژگی های شراب این منطقه هستند.

گراتسیا لورا گامیبنو، شیمیدان از مرکز بازرسی مبارزه با تقلب و حفاظت از کیفیت محصولات کشاورزی در ایتالیا در این باره می گوید: «برای اینکه بدانیم شراب غیر تقلبی است یا نه، باید نسبت ایزوتوپ را در نمونه اصلی با داده های مرجع مقایسه کنیم. ابتدا برای محصول انگور در سال بخصوص، به پایگاه داده هایمان مراجعه می کنیم. سپس نمونه هایی را با پارامترهایی که در پایگاه داده هایمان ثبت شده مقایسه می کنیم.»

European Union #Wine Label Information
http://t.co/dgEtC7PmLSpic.twitter.com/Hyp8TVKaGv

— AgendaDelVino (@AgendaDelVino) March 14, 2014

استفاده از فناوریهای هسته ای برای تشخیص ویژگیهای شراب

پس از جمع آوری نمونه های انگور، محققان سپس با روشهای پیچیده تری ایزوتوپهای الکل موجود در شراب و آب موجود در آن را آنالیز می کنند. این بررسی اهمیت زیادی دارد زیرا گاهی شرابهای تقلبی با افزودن آب، یا الکل یا قند رقیق شده اند.

داده ها سپس به بانک اطلاعاتی شرابهای اتحادیه اروپا در مرکز تحقیقات مشترک در شهر گِل در بلژیک فرستاده می شود. در اینجا از فناوریهای هسته ای برای بررسی مشخصات شراب استفاده می شود.

تشدید مغناطیس هسته ای و طیف سنجی جرمی، دو شیوه آنالیز بسیار قوی برای تشخیص شراب تقلبی از شراب غیر تقلبی هستند. با این دو روش، ویژگی های شراب در سطح اتمهای تشکیل دهنده آن بررسی می شود.

اریک اریس، شیمیدان مرکز تحقیقات مشترک در گِل در بلژیک می گوید: «در اینجا بطور خاص وجود اکسیژن در شراب برای ما جالب است. میزان اکسیژن به عرض جغرافیایی هر منطقه ارتباط دارد. مثلا شرابهایی که در سیسیل ساخته می شود نسبت به شرابهای آلمانی اکسیژن بیشتری دارند.»

پایگاه عظیم داده ها مربوط به تمام شرابهای اروپایی

هر سال، محققان اروپایی مشخصات تمام شراب تولید شده در کشور خود را تهیه می کنند. این داده به مرکز تحقیقات مشترک در گل در بلژیک ارسال می شود.

آلن ماکه، مدیر مرکز مرجع کنترل شراب در اروپا می گوید: «این پایگاه اطلاعاتی متشکل از مجموعه ای از داده های شرابهای اصیل و غیر تقلبی براساس کشور، منطقه و انواع مختلف شراب است. هر سال حدود ۱۶۰۰ نمونه به این بانک اطلاعاتی عظیم افزوده می شود. در حال حاضر این پایگاه حاوی ۲۰ هزار نمونه شراب مختلف است.»

تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا با دسترسی به این اطلاعات می توانند در صورت برخورد با شراب مشکوک به تقلب اقدامات قانونی لازم را انجام بدهند.

Last shooting in #Sicily for this part of #Futuris on wine quality protection. Coming soon on euronews</a> and euronewsknowledge pic.twitter.com/o4fdxAlLJa

stroclaudio (RosmiNow) October 6, 2017

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شراب آبی به بازار آمد

ریزتراشه‌ای که شما را از حمل هر گونه کارتی بی‌نیاز می‌کند

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا