آسمان خراش ۳۳۸ متری ضد زلزله ساخته شد

آسمان خراش ۳۳۸ متری ضد زلزله ساخته شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بلندترین ساختمان در ساحل غربی آمریکا و یکی از مرتفع ترین ساختمانهای دنیا، بزودی تکمیل می شود.

آگهی

بلندترین ساختمان در ساحل غربی آمریکا و یکی از مرتفع ترین ساختمانهای دنیا، بزودی تکمیل می شود. این آسمان خرش با هزینه یک میلیارد و دویست میلیون دلار، هتلی ۹۰۰ اتاقه با فضای تجاری و اداری در منطقه ای زلزله خیز واقع شده است. اما ویژگی این نماد معماری ۳۳۸ متری با ۷۳ طبقه در لس آنجلس، مقاومت در برابر زمین لرزه به قدرت هشت و سه دهم ریشتر است.

https://www.wired.com/2016/09/wilshire-grand-taking-risk-seismic-strategy/

http://www.latimes.com/local/california/la-me-wilshiregrand-20160901-snap-story.html
کریستوفر مارتین، مدیر عامل شرکت سازنده (AC MARTIN PARTNERS INC) می گوید: «ساختمان هنگام زمین لزره مانند نی خیزران در باد خمیده می شود. درجه خمیدگی آن با فرمول قوس مقاومت کمانش (BRB) (Buckling restrained brace) کنترل می شود که بسیار بلند و حدود ده و نیم متر است. ضربه گیرهای بلندی دارد که انرژی امواج زلزله را جذب و به تاخیر می اندازند. می توانیم با اسکی بازی که موقع پایین رفتن از دره برای جذب انرژی با بازوها، به چوب اسکی خود اتکا می کند.»برای تقویت مقاومت در برابر زلزله مراحل ساخت بارها آزمایش و نوسازی شد. از جمله یازده زلزله گذشته کالیفرنیا بازسازی شدند. با برطرف کردن نقاط ضعف، مهندسان اعتراف می کنند انتظار ندارند آسمانخراش از زلزله آسیب نبیند، بلکه امیدوارند در نقاط محاسبه شده روی دهد.

http://www.cbsnews.com/news/skyslide-attached-to-side-of-los-angeles-us-bank-tower-nearly-1000-feet-above-ground/

http://graphics.latimes.com/wilshire-grand-earthquakes/

توماس سابول، استاد مهندسی سازه ها در دانشگاه کالیفرنیا می گوید: «مهندسان باید از استحکام ساختمان و همچنین شکل پذیری آن اطمینان حاصل کنند. منظور از شکل پذیری تحمل فشار بیش از آستانه بدون فرو ریختن است. نمونه خوب این وضع فیزیکی، کمانی شدن گیره کاغذ است. وقتی گیره کاغذ را خم می کنی از آستانه مقاومت عبور کرده ولی نمی شکند. با شیشه مقایسه کنید که با چکش شکسته می شود. نمی خواهیم ساختمانها مانند شیشه عمل کنند، بلکه برعکس می خواهیم شکل پذیر باشند.»

با پیشرفتهای چشمگیر مهندسی در پنج سال گذشته، ساخت بناهای بسیار بلند و باریک و مقاوم در برابر زلزله لرزه ممکن شده است. ساختمانهای پیشرفته و مدرنی که افق شهرهایی مانند لس آنجلس را تغییر می دهند.

https://www.nytimes.com/2014/10/22/us/rule-change-lets-los-angeles-dream-of-spires-and-sky-high-gardens.html?_r=0

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فوران آب و شراب بعد از زلزله در ژاپن

فناوری‌های تازه هواوی در خدمت دیجیتالی‌کردن شرکت‌های کوچک و متوسط

نسل تازهٔ تجهیزات خودرو؛ شیشهٔ لمسی با قابلیت دودی‌شدن و تبدیل به پردهٔ سینما