بیماری کرون؛ نگاهی از درون

بیماری کرون؛ نگاهی از درون
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سالانه 700 هزار نفر در اروپا به بیماری کرون مبتلا می شوند.

تعدادی از آنها برای درمان به بیمارستانی در مرکز لندن مراجعه می کنند.

این بیماری غالبا مایه شرمساری هم هست.

یکی از این بیماران می گوید: “واقعا بیماری آزار دهنده ای است. مردم باید این را درک کنند. نه این که فکر کنند دائم باید استحمام کنند چون فراتر از اینهاست. در بیماری کرون، شما دچار ورم مفاصل می شوید. دستانم کاملا فلج شده بود. کمر و چشمانم را نیز تحت تاثیر قرار داده بود. این بیماری سیستم ایمنی بدن را مختل می کند و شخص ممکن است به هر بیماری مبتلا شود.”

بیمار دیگری هم می گوید: “من درد معده شدیدی داشتم. اسهال شدید همراه با خون ریزی. واضح بود که مشکل جدی است.
نهایتا من را عمل کردند. آنها فکر کردند روده من شکاف برداشته، برای همین من را عمل کردند و سپس مرا به حال خودم رها کردند. اما درد من بیشتر و بیشتر شد. دو تا سه سال طول کشید تا متوجه شدند که من به بیماری کرون مبتلا هستم. زیرا آنها آزمایشات زیادی انجام دادند.”

بیماری کرون معمولا با اشعه ایکس، آندوسکپی و یا کولونوسکپی، تشخیص داده می شود.

اما در این بیمارستان، محققان برنامه تحقیقاتی اروپا، در حال آزمایش روشهای جدید تشخیص این بیماری هستند.

در حال حاضر رادیولوژیستها در حال آزمایش رزونانس مغناطیسی هستند تا علائم ورم روده که از اولین نشانه های این بیماری است را بیابند.

استویت تیلور، رادیولوژیست دانشکده پزشکی لندن می گوید: “اگر به این نمونه نگاه کنید، می توانید یک حلقه غیرطبیعی را در روده کوچک ببینید. این شخص به بیماری کرون مبتلا است. اگر نگاه کنید می بینید که این حلقه متورم تر از روده کوچک طبیعی است.بیماران معتقدند که این روش آزمایش بسیار مطمئنی است چون تشعشع نداشته و در دراز مدت مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند.”

تصاویر رزونانسهای مغناطیسی به خوبی می توانند روند فیزیولوژیکی در بدن بیماران را پیش بینی کنند.

این روش کمک زیادی به متخصصین بیماریهای معده و روده می کند تا درمان مناسب با نیازهای هر بیمار را تجویز کنند.

الستر فوربز، متخصص بیماریهای معده و روده در این باره می گوید: “ما اکنون در شرایطی هستیم که می توانیم به تشخیص این بیماری بوسیله رادیولوژی اطمینان پیدا کنیم. ما می توانیم بگوییم که آیا بیمار مبتلا به کرون، تنگی روده، فیبروز و یا التهاب شده است.اگر ما بتوانیم آنالیز از طریق رایانه را نیمه اتوماتیک کرده و از تمام الگوریتمهای علمی استفاده کنیم، شانس بیشتری خواهیم داشت تا بتوانیم اندازه گیریهایمان را دقیق تر کنیم.”

محققان امیدوارند که فن آوری جدید تصویربرداری، دقیق تر و واضح تر از گذشته بوده و به بیماران کمک کند تا بهتر از تحول بیماری خود آگاه شوند.

یکی از این بیماران می گوید: “تحقیق در این زمینه بسیار مهم است. ما باید دلیل این بیماری و احتمالا راه علاج آن را پیدا کنیم. دردآور است وقتی می بینیم که بخصوص جوانانی هم به آن مبتلا هستند.”

فرانس وس، فیزیکدان، هم معتقد است: “ما هم اکنون در حال انجام تحقیقات اساسی هستیم تا ارزیابی دقیقی از وضعیت بیمار داشته باشیم. من فکر می کنم که ممکن است بتوان از این فن آوری تا چهار سال دیگر استفاده کرد.”

محققان امیدوارند که این تصاویر کامپیوتری به زودی بتوانند در تشخیص بیماریهای دیگر مربوط به تورم روده همانند کولیت زخمی کمک کند.

www.vigorpp.eu

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان