NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

به صدا در آمدن بمب ساعتی اجتماعی در روسیه؛ شوق حمله به پوکروفسک، دفاع از کورسک را از یاد پوتین برد

یگان تهاجمی روسیه آماده ترک یک نفربر در مسیر کنستانتینوفکا در اوکراین
یگان تهاجمی روسیه آماده ترک یک نفربر در مسیر کنستانتینوفکا در اوکراین Copyright اشوشیتدپرس / عکس گرفته شده از ویدئویی که توسط وزارت دفاع روسیه در روز دوشنبه، ۲۶ اوت ۲۰۲۴ منتشر شد
Copyright اشوشیتدپرس / عکس گرفته شده از ویدئویی که توسط وزارت دفاع روسیه در روز دوشنبه، ۲۶ اوت ۲۰۲۴ منتشر شد
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اندیشکده آمریکایی «موسسه مطالعات جنگ» استقرار سربازان وظیفه در استان کورسک در غرب روسیه را به عنوان یک «ضعف» داخلی برای رئیس جمهوری این کشور توصیف کرد.

آگهی

الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین گزارش داد که نیروهای تحت فرمان او از زمان آغاز تهاجم مرزی به استان کورسک روسیه در سه هفته پیش، تا کنون نزدیک به ۶۰۰ سرباز روس را اسیر کرده‌اند.

اعتقاد بر این است که بیشتر این اسیران جنگی، سربازان وظیفه صفر هستند. سربازان جوان و نسبتا بی‌تجربه‌ای که احتمالاً هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردند که در خدمت سربازی اجباری یک ساله خود، شاهد یک جنگ واقعی باشند.

با توجه به این که بیشتر تمرکز ارتش روسیه هم اکنون معطوف به حملات به داخل خاک اوکراین است، به نظر می‌رسد کرملین در حال حاضر فاقد نیروهای ذخیره کافی برای بیرون راندن نیروهای کی‌یف از خاک خود است.

آنها مطمئناً انتظار نبرد در خاک روسیه را نداشتند. با این حال، تحلیل‌گران بر این باورند که اکنون اکثریت نیروهای مدافع روسیه در منطقه کورسک را همین سربازان صفر تشکیل می‌دهند.

آنها کسانی هستند که اسیر می شوند، آنها هستند که محاصره می‌شوند.

کارولینا هیرد، کارشناس مسائل روسیه در اندیشکده آمریکایی «موسسه مطالعات جنگ» در این رابطه معتقد است که «کسانی که توسط نیروهای اوکراینی اسیر شدند و یا محاصره می‌شوند همین تازه‌سربازان روس هستند و این موضوع به نقطه ضعف پوتین از نظر نوع برداشت او نسبت به اوضاع داخلی کشورش تبدیل شده است.»

مشکلی اجتماعی برای پوتین در پیش است؟

در آغاز جنگ روسیه در اوکراین، ولادیمیر پوتین وعده داده بود که از سربازان وظیفه در جنگ استفاده نخواهند شد.

اما اخبار جان باختن یا اعزام سربازان جوان به خط مقدم جنگ، به خشم روزافزون خانواده‌های روس دامن می‌زند.

هیرد گفت: «تا زمانی که پوتین نسبت به حفاظت از سربازان وظیفه در کورسک بی‌تفاوت باشد و به استفاده از آن‌ها به عنوان خط مقدم دفاعی ادامه دهد، من انتظار دارم که این امر در آینده پیامدهای اجتماعی داشته باشد.»

 به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

 وزارت دفاع روسیه گزارش داد که ۱۱۵ سربازی که هفته گذشته در اولین مبادله اسرا از زمان ورود اوکراین به خاک روسیه در ششم اوت (۱۶ مرداد) آزاد شدند، همگی در استان کورسک اسیر شده بودند.

نوبت بعدی فراخوان مشمولان خدمت وظیفه در روسیه یکم اکتبر (۱۰ مهر ۱۴۰۳) شروع می‌شود.

طبق قانون، مشمولان جدید - قبل از این که بتوانند در عملیاتی که کرملین نام آن را «عملیات ضد تروریستی» گذاشته شرکت کنند - باید به مدت چهار ماه خدمت کرده و یک مهارت خاص را کسب کرده باشند.

این بدان معناست که سربازانی که ظرف یک ماه آینده به خدمت گرفته می‌شوند قاعدتا نباید تا قبل از فوریه ۲۰۲۵ اعزام شوند. با این حال، همان‌طور که در مورد سربازان وظیفه در کورسک دیده می شود، آنها ممکن است زودتر از حد انتظار با جنگ مواجه شوند.

نظامی اوکراینی در مقابل ساختمان شورای شهر سودژا در استان کورسک روسیه
نظامی اوکراینی در مقابل ساختمان شورای شهر سودژا در استان کورسک روسیهآسوشیتدپرس

اولویت‌های پوتین چیست؟

ماه‌ها پس از آغاز تهاجم تمام‌عیار روسیه به خاک اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، پوتین به طور غیرقانونی بخش‌هایی از مناطق اوکراینی دونتسک، لوهانسک، زاپوریژژیا و خرسون را ضمیمه خاک روسیه کرده و در تمام این مدت، تصرف کامل این مناطق همیشه در اولویت اول پوتین بوده است.

آگهی

پوتین در ماه ژوئن اعلام کرد که کی‌یف باید نیروهای خود را از بخش‌هایی از مناطق تحت کنترل روسیه خارج کند تا پیش‌نیاز مذاکرات صلح باشد، شرطی که اوکراین آن را رد کرده است.

تاتیانا استانووایا، کارشناس ارشد مرکز اوراسیایی اندیشکده کارنگی در این رابطه نوشت: «تمرکز پوتین بر فروپاشی دولت اوکراین است که به زعم پوتین، در صورت تحقق آن، دیگر به طور خودکار هرگونه ادعای ارضی [اوکراین] را بی‌ربط می‌کند.»

نایجل گولد دیویس از اندیشکده بریتانیایی «مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک – IISS» نیز معتقد است که «روسیه در تدارک نیروهای خود برای مقابله با تهاجم اوکراین، تمام تلاش خود را می‌کند تا از عقب‌نشینی یگان‌هایش از حمله خود در دونباس جلوگیری کند. روسیه در حال حاضر بر این باور است که می تواند تهدید را در خاک خود بدون به خطر انداختن هدف اصلی خود در اوکراین مدیریت کند.»

حتی زمانی که نیروهای اوکراینی در ششم اوت به سمت استان کورسک روسیه پیشروی کردند، نیروهای روسی به پیشروی آهسته خود در اطراف شهر استراتژیک پوکروفسک اوکراین و سایر بخش‌های منطقه دونتسک ادامه دادند.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«نتانیاهو در تماس با زلنسکی حمله موشکی روسیه را با حمله هوایی ایران مقایسه کرد»

اجرای طرح محدود کردن مهاجرت؛ هلند پذیرش درخواست‌های پناهندگی جدید را متوقف می‌کند

«تهدید مستقیم موشک‌های ایرانی»؛ اتحادیه اروپا: محدودیت‌های جدید و قابل توجهی علیه تهران وضع می‌کنیم