NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

اعلام جشن سوسیالیست‌ها؛ حزب راست افراطی «وُکس» اسپانیا از دولت‌های ائتلافی ۵ منطقه کناره‌گیری کرد

Santiago Abascal
Santiago Abascal Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پدرو سانچز، نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا روز جمعه پس از آنکه حزب راست افراطی «وُکس» اعلام کرد به ائتلافش با حزب محافظه‌کار «مردم» در پنج منطقه کلیدی پایان می‌دهد، این روز را «روز بزرگی برای کشور» خواند.

آگهی

گفته می‌شود که این انصراف به دلیل اختلافات این دو حزب بر سر سیاست‌های مهاجرتی روی داده است.

سانتیاگو آباسکال، رهبر حزب «وُکس» شامگاه پنج‌شنبه و پس از چند روز مشاجره با حزب «مردم» به دلیل تصمیم آنها در حمایت از برنامه‌های دولت مرکزی درباره مهاجران، اعلام کرد که به ائتلافشان با این حزب پایان می‌دهد.

دولت اسپانیا قصد دارد حدود ۴۰۰ مهاجر زیر سن قانونی و بدون همراه را از جزایر قناری تحویل بگیرد و در سراسر سرزمین اصلی اسپانیا اسکان دهد.

تنها در ۶ ماه اول سال جاری میلادی بیش از ۱۹ هزار مهاجر غیرقانونی از مسیر مرگبار دریای مدیترانه خود را به مجمع‌الجزایر قناری رسانده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ میلادی افزایشی ۱۶۷ درصدی را نشان می‌دهد.

سانتیاگو آباسکال، رهبر حزب «وُکس» گفت از آنجا که حزبش بیشتر به «اصول و باورهایش» وابسته است تا به کرسی‌های قانونگذاری، تصمیم گرفته تا به ائتلافش با حزب «مردم» در دولتهای محلی مناطق خودمختار والنسیا، آراگون، مورسیا، اکسترمادورا و درنهایت کاستیا و لئون پایان دهد.

او افزود که آلبرتو نونیز فیجو، رهبر حزب «مردم» مانع از اجرای همه توافقات منطقه‌ای این حزب با «وُکس» شده و به همین دلیل «حزب مردم» در جریان رای گیری‌ها، از پیشنهادات حزب «وُکس» پشتیبانی نکرده است «تا به این ترتیب تهاجم مهاجران غیرقانونی و خردسالان خارجیِ بدون همراه ادامه یابد.»

با این حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که همه نمایندگان حزب «وُکس» با نظر رهبر حزبشان موافق نیستند. به همین دلیل برخی از آنها بامداد جمعه حزب را ترک کردند تا در سمت‌های خود باقی بمانند.

در واکنش به این خبر پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا گفت: «امروز روز بزرگی برای اسپانیا است و به عقیده من اسپانیا امروز کشور بهتری است. من نمی‌توانم خوشحالی‌ام را از این خبر پنهان کنم. احتمالا اکنون تحلیلگران این موضوع را بررسی خواهند کرد که این کار به نفع کیست و به چه کسی آسیب می‌رساند. نمی‌دانم از نظر سیاسی به چه کسی آسیب می‌رساند و به نفع چه کسی خواهد بود، اما خروج راست افراطی از دولت‌های منطقه‌ای، قطعا به نفع اکثریت اسپانیایی‌ها است.»

آلبرتو نونیز فیجو، رهبر حزب «مردم» نیز گفت که تصمیم «وُکس» برای خروج از این ائتلاف، از تمرکز حزب مردم برای اداره این پنج منطقه خودمختار نمی‌کاهد.

او درباره سیاست‌های مهاجرتی دولت مرکزی نیز گفت: «می‌خواهم در این مورد کاملاً واضح بگویم که ظرفیت‌های مناطق محدود است و هرکسی که بگوید بی‌نهایت است، یک عوام فریب بی‌وجدان است».

حزب محافظه‌کار «مردم» پیش از این نیز (از همان پنج سال پیش که این حزب راست افراطی اولین کرسی‌های خود را در کنگره ملی به دست آورد) در مواردی مواضع متفاوتی در قبال سیاست‌های «وُکس» اتخاذ کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات منطقه‌ای آلمان زیر سایه رشد چشمگیر محبوبیت جریان راست افراطی برگزار می‌شود

پرونده اتهام فساد به همسر نخست وزیر اسپانیا؛ سانچز: سیاه‌نمایی برای تضعیف دولت است

یک فرانسوی متهم به سوء قصد علیه نماینده اسپانیا و مظنون به همکاری با ایران در هلند بازداشت شد