تصمیم تاریخی ۱۳۰ کشور جهان: اخذ مالیات حداقل ۱۵ درصدی از شرکتهای چندملیتی

نشست وزاری خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی
نشست وزاری خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی Copyright Andrew Harnik/Copyright 2021 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پنجشنبه ۱۳۰ عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی برسر اخذ مالیات دست کم ۱۵ درصدی از شرکت های بزرگ و چندملیتی به توافق رسیدند.

آگهی

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) پنجشنبه اعلام کرد که ۱۳۰ کشور عضو این سازمان بین المللی با تصویب اخذ مالیات دستکم ۱۵درصدی از شرکت های بزرگ و چندملیتی و غولهای فناوری به توافق رسیدند.

ایالات متحده به رهبری جو بایدن پیشنهاد اصلی تصویب پایه حداقل نرخ مالیات جهانی برای شرکت های بزرگ و چند ملیتی را در این سازمان مطرح کرد. رئیس جمهوری آمریکا موفق شد حمایت اکثریت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه را جلب کند. پیشتر در اجلاس گروه هفت تعیین نرخ مالیات حداقلی شرکت های بزرگ به توافق رهبران رسیده بود. در نشست «گروه هفت» که در میانه ماه جاری میلادی برگزار شد بر سر اخذ مالیات «دست‌کم ۱۵ درصدی» از شرکتهای بزرگ و چندملیتی و غول‌های فناوری همچون آمازون، مایکروسافت و گوگل توافق به عمل آمد.

این یک گام بزرگ برای دولت دموکرات جو بایدن در داخل آمریکا نیز تلقی می شود. یکی از مهم ترین شعارهای رئیس جمهوری آمریکا در کارزار انتخاباتی «افزایش درآمد طبقه محروم و متوسط از طریق افزایش مالیات سرمایه داران» بود. موفقیت این طرح در عرصه جهانی آن جایی ارزش پیدا می کند که تمام کشورهای گروه بیست، بزرگترین اقتصادهای جهان، از جمله چین و هند نیز با اخذ پایه حداقلی نرخ مالیات ۱۵ درصدی موافقت کردند.

گزارش های متعدد کمیسیون اروپا در سال های اخیر نشان می دهد که ثروتمندترین شرکت های جهان از جمله گوگل و مایکروسافت و آمازون با استقرار در بهشت های مالیاتی از جمله در ایرلند و لوکزامبورگ با وجود درآمدهایی که از تولیدات ناخالص داخلی بسیاری از کشورها بیشتر است، سال های متمادی کمترین مالیاتی را خصوصا به حساب وزارت های خزانه داری کشورهای محل ثبت واریز نکرده اند.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در گزارش مقدماتی خود درباره این معضل فرار مالیاتی شرکت های بزرگ و چندملیتی نوشته است که «کشورهایی که محل اولیه ثبت و توسعه این شرکت ها هستند سالانه بین ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلیارد دلار به علت فرار مالیاتی این غولهای اقتصادی درآمد ملی را از دست می دهند.»

جنت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، تصویب چنین طرحی را به مثابه «یک روز تاریخی برای دیپلماسی اقتصادی» خواند. خانم یلن در صفحه توئیتر خود نوشت: «نرخ مالیات پایین تر نه تنها در جذب وتولید مشاغل جدید موفق نبوده، بلکه کشورها را از بودجه سرمایه گذاری های مهم ملی مانند زیرساخت ها، آموزش و تلاش برای مبارزه با بیماریهای همه گیر محروم کرده است.»

نرخ مالیات پایین تر نه تنها در جذب وتولید مشاغل جدید موفق نبوده، بلکه کشورها را از بودجه سرمایه گذاری های مهم ملی مانند زیرساخت ها، آموزش و تلاش برای مبارزه با بیماریهای همه گیر محروم کرده است

جنت یلن در ادامه سخنان خود تاکید کرد که توافق ۱۳۰ كشور جهان كه ​​بیش از ۹۰٪ تولید ناخالص داخلی جهانی را نمایندگی می كنند، نشانه واضحی  از حمایت از چنین اندیشه ای است.

وزیر اقتصاد فرانسه، برونو لومر هم در صفحه توئیتر خود نوشت: «بیش از ۱۳۰ کشور از جمله چین، هند و روسیه با مالیات بین المللی در OECD موافقت کرده اند. این یک توافقنامه تاریخی، جاه طلبانه و ابتکاری است که در دو قرن اخیر بی سابقه است.»

کوئنتین پارینلو، سخنگوی سازمان غیردولتی آکسفا درباره تصویب چنین طرحی گفت: «این توافق نامه با وجود مزایایش به نابرابری بین کشورهای ثروتمند و فقیر نیز بیشتر دامن خواهد زد. چرا که ۶۰ درصد از درآمد اصلی ناشی از مالیات ها نصیب تنها ۷ کشور بزرگ و صنعتی جهان و اعضای گروه ۷ می شود و در این میان چیزی نصیب کشورهای فقیر و در حال توسعه نخواهد شد.» به گفته سخنگوی آکسفام تنها ۳ درصد از درآمد این طرح جدید نصیب کشورهای در حال توسعه می شود.

ایرلند و مجارستان مخالفان اصلی طرح

جمهوری ایرلند و مجارستان، دو عضو اتحادیه اروپا با این طرح مخالفت کردند. ایرلندی ها البته از این پیشنهاد حمایت کرده و همزمان اعلام کردند که تعیین نرخ مالیات را بدون توجه به نرخ مصوب جهانی در دستور کار قرار خواهند داد. ایرلند بدلیل نرخ پایین مالیاتی که برای شرکت های چندملیتی و بزرگ تعیین کرده است، به کانون اصلی استقرار این شرکت ها در اروپا تبدیل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز واکنش‌ها به اسناد پاندورا؛ اردن: تحریف‌ شده؛ روسیه: بی‌اساس است

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟