«نابرابری جنسیتی از فضای شخصی شروع می شود»

«نابرابری جنسیتی از فضای شخصی شروع می شود»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«یک سوم از مردان در اتحادیه اروپا روزانه یکساعت به کارهای خانه می پردازند و بقیه هیچ کار نمی کنند»

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد ایسلند از نظر شاخص برابری جنسیتی رتبه اول را دارد. قانون جدیدی در این کشور به تصویب رسیده است که طبق آن دستمزد زنان و مردان باید در شرکتهای خصوصی و دولتی که بیشتر از ۲۵ کارمند دارند مساوی باشد و شرکت باید این تساوی حقوق را ثابت کند در غیر اینصورت جریمه می شود.

سوفی کلوده خبرنگار یورونیوز درباره وضعیت برابری جنسیتی در اروپا با ویرجینیا لانگباک، مدیر موسسه اروپایی برابری جنسیتی گفتگو کرده است:

«تعیین سهمیه برای زنان، عامل پیشرفت است»

یوورنیوز: در گزارش دیدیم که وضع قوانین سختگیرانه و آموزش به پیشبرد برابری جنسیتی کمک می کنند. به نظرتان اهمیت هر دو به یک اندازه است؟

ویرجینیا لانگباک: «قوانین معیارهای اولیه ای را بنیان می دهد که طبق آنها، اساس برابری جنسیتی حقوق زنان یا حقوق بشر است. وقتی معیار داشته باشید می توانید نظارت کنید؛ می توانید با این معیارها بعضی دولت ها را که در صورت نبودن قانون تمایلی به نظارت بر رعایت برابری ندارند، مجبور کنید به این موضوع توجه کنند. آموزش هم به ذهنیت و تغییر نگرش مردم ارتباط دارد. و فرایندی طولانی تر است. فرد تمام طول زندگی شخصی و حرفه ای اش با مسائل مربوط به برابری جنسیت روبرو می شود.»

یورونیوز: نظرتان در باره تعیین سهمیه برای زنان چیست؟

ویرجینیا لانگباک: «هنوز نمی توانیم ارزیابی قطعی کنیم. اما در کشورهایی که بررسی کرده ایم مثلا ایتالیا یا اسلوانی که در تصمیم گیری های سیاسی برای زنان سهمیه قائل شده اند جهش های بزرگ صورت گرفته است. در باره موضوع تعیین سهمیه بحث های مفصل صورت گرفته است و مردم مجبور شده اند در باره اش خوب فکر کنند. می دانم که در بعضی شرکتها به خصوص شرکتهای بزرگ برخی گفته اند که به جای یافتن زنان مناسب ترجیح می دهند جریمه ها را بپردازند. کلا دنبال بهانه هستند. اما تعیین سهمیه مردم را وادار کرده است که به این موضوع فکر کنند و واقعا عاملی برای پیشرفت بوده است.»

«برابری جنسیتی در کشورهای اسکاندیناو به خاطر فرهنگ و تاریخ این کشورها نیست»

یورونیوز: برخی از تحلیلگران می گویند که برابری جنسیتی در کشورهای اسکاندیناو به خاطر فرهنگ و تاریخ این کشورها راحت تر به دست می آید.

ویرجینیا لانگباک: «من واقعا فکر نمی کنم که عوامل تاریخی برای کشورهای شمال اروپا مهم بوده است. زیرا این کشورها هم با چالشهای مشابه روبرو بودند: زمانیکه زنان اجازه کار و حق رای نداشتند و زمان جنگ جهانی دوم. فکر نمی کنم که عوامل تاریخی در تسلط زنان بر زندگی خود به معنی شروع به کار و اشتغال خیلی مؤثر بوده است، یا شیوه ای که زنان شروع به کار کردند. البته جنبش زنان هم در این کشورها نقش مهمی داشته است. اما جنبش زنان در کشورهای دیگر هم بود. امروز کشورهایی دیگر عضو اتحادیه اروپا از همان روشی تبعیت می کنند که کشورهای شمالی با آن به برابری جنسیتی رسیدند.»

یورونیوز: مسائل اصلی و مبارزات اتحادیه اروپا برای دستیابی به برابری جنسیتی چیست؟

ویرجینیا لانگباک: «یکی از مهمترین حوزه هایی که در آن نابرابر جنسیتی نه تنها کاهش نیافته، بلکه بیشتر هم شده است. نابرابری جنسیتی از فضای شخصی شروع می شود. زمان پرداختن به مسئولیتهای خانه و خانواده و مراقبت از سالمندان، در این زمینه شکاف بسیار بسیار عمیقی وجود دارد. یک سوم از مردان در اتحادیه اروپا روزانه یکساعت به کارهای خانه می پردازند که دستمزد هم ندارد و بقیه هیچ کار نمی کنند. یکی دیگر از مسائل به اشتغال و تفاوت شرایط بازنشستگی زن و مرد است که خود نتیجه عوامل دیگر است. مسئله دیگر هم نابرابری دستمزد زن و مرد است. حوزه دیگری که نیاز به کار زیاد دارد، خشونت علیه زنان یا خشونت جنسیتی علیه زنان است.»

نمونه هایی ازبرابری زن و مرد در ایتالیا و بلغارستان

یوورنیوز: برای نتیجه گیری آیا به نظرتان آیا می توان گفت میان کشورهای شمال، جنوب شرق و غرب اتحادیه اروپا در این زمینه تفاوت هست، یا اینکه ساده انگارانه است؟

ویرجینیا لانگباک: «به نظر من ساده انگارانه است که بگوییم در این زمینه شکاف وجود دارد. بلغارستان از نظر شمار زنان شاغل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بهترین کشور است. از میان کشورهای جنوب اسپانیا خیلی خوب روی مسئله خشونت علیه زنان کار می کند اقدامات زیادی در این کشور صورت گرفته است. ایتالیا هم در زمینه حضور زنان در سیاست از بقیه پیشی گرفته است.»

بیشتر بخوانید:ایسلند، سرزمین برابری جنسیتی

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر حمل و نقل نروژ برای تحقق رویای همسرش از وزارت استعفا داد

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟