نقش انجمن ها و شرکت های خصوصی در امنیت پناهجویان

نقش انجمن ها و شرکت های خصوصی در امنیت پناهجویان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در جنگل کاله از ماه ژانویه اردوگاه جدیدی برای پناهجویان برپا شده است. در این اردوگاه دیگر خبری از چادر نیست و جای آن را ۱۲۵ کانتینر گرفته است. مجموع

در جنگل کاله از ماه ژانویه اردوگاه جدیدی برای پناهجویان برپا شده است. در این اردوگاه دیگر خبری از چادر نیست و جای آن را ۱۲۵ کانتینر گرفته است. مجموع این کانتینرها ظرفیت اسکان حدود هزار و ۴۰۰ پناهجو را دارد.

حیات الله سیرت، یک پناهجوی افغان در این اردوگاه می گوید: «داخل اینجا امن است ولی در بیرون آن امنیت وجود ندارد.»

بدون ارائه مدرک شناسایی و مجوز لازم، ورود به این اردوگاه امکان پذیر نیست.تمهیداتی نظیر رمز ورود، سیستم بیومتریک شناسایی دست و دوربین های مداربسته در نظر گرفته شده است. در همین حال برای خطرات بیرون از این اردوگاه نیز انجمن «زندگی پویا» با دولت به منظور تامین امنیت پناهجویان همکاری می کند.

استفان دووال، مدیر این انجمن می گوید: «تصور کنید که هیچ حصار و سیستم شناسایی اثر دستی در کار نباشد، آنوقت به جای ۱۲ نفر در هر کانتینر ۴۰ نفر خواهد بود.»

این گزینه البته هزینه ها را افزایش می دهد. چگونگی همکاری این انجمن و اداره پلیس چندان روشن نیست ولی مشخص است که تامین امنیت در این ابعاد، بخش قابل توجهی از بودجه ۲۳ میلیون یورویی اردوگاه را به خود اختصاص داده است.

شرکت «بیرو» نیز در این ماموریت مشارکت دارد. آنان ۱۵ تن را برای این ارودگاه استخدام کرده اند. علاوه بر این، در اطراف جنگل دوربین های مدار بسته نصب شده و برای پارکینگ کامیون هایی که به انگلستان می روند محاظ گذاشته شده است. از این رو چنانچه لوران روسل، رئیس اتحادیه کسبه های محله مجاور این جنگل توضیح می دهد، بحران پناهجویان خود موجب کارآفرینی در کاله شده است.

وی می گوید: «امروز جوانی که واقعا به کار نیاز داشته باشد می تواند به مرکز کاریابی مراجعه کند و پس از گذراندن دوره آموزشی امنیت و ایمنی شانس بالایی برای کار پیدا کردن خواهد داشت. این درست است که این کار بهترین شغل در حال حاضر در کاله است.»

تنها فعالیت شرکت های تامین امنیت در شمال فرانسه افزایش نیافته است. سیستم بیومتریک کانتینرها در حومه پاریس طراحی شدند و برای مدیر این شرکت تردیدی وجود ندارد که این بازار گسترش می یابد.

آلن شوکرون، مدیر شرکت زالیکس بیومتری می گوید: «موج مهاجرت به طور موثر بر توسعه بازار اثرگذار است. این بازار می تواند توسعه بیابند زیرا سیستم بیومتریم تنها فناوری است که برای شناسایی افراد طراحی شده است. من واقعا نمی دانم که این موضوع به مهاجرت ربط دارد یا به اقدامات تروریستی که فرانسه تجربه کرده است.»

از کلر رودیه، نویسنده کتاب «تجارت بیگانه هراسی» درباره ابعاد این فعالیت های اقتصادی مرتبط با بحران پناهجویان پرسیدیم. وی می گوید: «این شرکت های خصوصی، چندان روی بهترین اهداف دولت کار نمی کنند. آنها به دنبال سود خود هستند که به ناگزیر بر شرایط فیزیکی اثر می گذارد. وخاومت شرایط در تعدادی از کشورها واضح است.»

کشورهای اروپایی بیش از پیش به شرکت های فعال در حوزه امنیت اتکا می کنند. برای تدابیر امنیتی در مرزها و در طول ۱۵ سال گذشته درون کشورهایشان، از سرمایه گذاری ۱۳ میلیارد یورویی بیش از ۲۰ درصد به شرکت های خصوصی اختصاص داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران پناهجویان؛ تجارت سودآور قاچاقچیان انسان در ترکیه

سوء استفاده مافیای ایتالیا از حقوق پناهجویان

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت