مانور نظامی گسترده ناتو

مانور نظامی گسترده ناتو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دبیرکل ناتو همراه با وزیر دفاع بریتانیا و گروهی از فرماندهان ارشد کشورهای عضو ناتو در مانور نظامی موسوم به “ترایدنت” در پرتغال و اسپانیا حضور یافتند

آگهی

دبیرکل ناتو همراه با وزیر دفاع بریتانیا و گروهی از فرماندهان ارشد کشورهای عضو ناتو در مانور نظامی موسوم به “ترایدنت” در پرتغال و اسپانیا حضور یافتند.

این یکی از گسترده ترین مانورهای نظامی ناتو در دهه های گذشته، شامل عملیات دریایی، هوایی و زمینی و اقدامات امنیتی بوده است.

بیش از سی و شش هزار سرباز از سی کشور عضو ناتو در این مانور شرکت داشته اند. دبیر کل ناتو تاکید کرده است که هدف از برگزاری این عملیات، قدرتنمایی به روسیه نبوده است.

در عین حال، ناتو از اقدامات اخیر روسیه در ارتباط با الحاق کریمه به خاک این کشور و دخالت نظامی آن در سوریه خوشنود نیست.

آندره یی بکتف، گزارشگر یورونیوز که همراه دبیر کل ناتو در مانور نظامی حضور داشته، با ینس اشتولتن برگ به گفتگو نشسته است.

یورونیوز: ناتو در جریان این مانور، دست به عملیات تهاجمی زده است. این از استراتژی ناتو چه حکایت می کند؟

ینس اشتولتن برگ: ناتو یک نهاد دفاعی است و هدف آن حفاظت از متحدینش علیه همه گونه تهدید است. اما، هرچه می کنیم متناسب (با شرایط) و در چهارچوب تعهدات بین المللی ماست. در عین حال، زمانیکه با چالشهای امنیتی، بحران و خشونتی روبرو هستیم که سراسر خاور میانه و شمال آفریقا را دربر گرفته، یا شرایطی متفاوت اما خطرناک وجود دارد، باید واکنش نشان دهیم. (مثلا) روسیه ای که در طول سالها ارتش خود را در مرزهای ناتو مجهز کرده است.

یورونیوز: مسئله شما با حضور روسیه در مدیترانه و منطقه بالتیک چیست؟

ینس اشتولتن برگ: این چیزی است که کارشناسان آن را عدم دسترسی و محرومیت توصیف می کنند. بعبارت دیگر، روسیه در این مناطق تسلیحاتی مستقر کرده است که هدف آن ممانعت از دسترسی دیگران به آن است. این امر از توانایی ما برای تقویت ( نیروهایمان) می کاهد.

این مانور نظامی تا آخرین ساعات روز جمعه ششم نوامبر ادامه داشته است.

یورونیوز: اخیرا تعداد مانور های نظامی در اروپا افزایش یافته و بر شدت آنها افزوده شده است. چه کسی در پس این رقابت قرار دارد و آیا این منصفانه است؟

ینس اشتولتن برگ: نگران آنم که روسیه بدون دعوت از هیئت ناظران، دست به کار مانورهای متعدد و بی مقدمه شده است. این امر از پیش بینی های لازم و شفافیت امور می کاهد.

یورونیوز: رئیس جمهور روسیه گفته است قصد دارد تجهیزات هسته ای خود را برای دفاع احتمالی از کریمه آماده کند. چرا این عامل را به مانور اخیر نیفزوده اید؟

ینس اشتولتن برگ: ما سخت معتقدیم که تسلیحات اتمی باید در نهایت احتیاط، با پیش بینی های لازم و تنها بعنوان سلاح بازدارنده استفاده شود.

یورونیوز: آیا ناتو همچنان در جریان تعبیه یک سپر موشکی در اروپاست؟

ینس اشتولتن برگ: ما به برنامه ایجاد سیستم دفاع موشکی در اروپا ادامه می دهیم. این بخشی از عملیات پیش گیری است. به همین دلیل است که ناتو همچنان خواهان یک قدرت دفاعی جمعی است، نه برای جنگ بلکه برای اجتناب از جنگ.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ فراموش شده شرق اوکراین همچنان قربانی می گیرد

مواد منفجره بجا مانده از داعش، خطری بزرگ برای ساکنان موصل

فینال لیگ قهرمانان؛ تجربه کهکشانی ها کارساز تر است یا انگیزه قرمزها؟