شورای اروپایی دولت مجارستان را بباد انتقاد گرفته است

شورای اروپایی دولت مجارستان را بباد انتقاد گرفته است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شورای اروپایی در گزارشی انتقادآمیز، سیاستهای دولت مجارستان را مغایر آزادیهای رسانه ای و بی تفاوت نسبت به تبعیض علیه یهودیان و کولی ها خوانده است.

آگهی

شورای اروپایی نگران آزادی و پلورالیسم رسانه ها در مجارستان است. کمیسر حقوق بشر شورا گزارش خود را از دیدار چهارروزه اش از بوداپست در ماه ژوئیه منتشر کرده است که حاکی از اقدامات دولت مجارستان در سرکوبی رسانه های مستقل است.

در این گزارش، نیلس موئیز نکس، کمیسر شورای اروپایی از مقامات مجارستان می خواهد که از محدود کردن آزادی رسانه ها خودداری کند.

بدنبال انتقاد شدید کمیسیون و پارلمان اروپا از اقدام دولت مجارستان در محدودیت آزادی بیان در سال دوهزار و ده، مقامات مجار قوانین مذکور را تعدیل کردند، اما هنوز بسیاری معتقدند که هدف اقداماتی از قبیل وضع مالیات بر عایدات آگهی های تجارتی، زیر فشار گذاشتن رسانه های مستقل است.

گزارش شورای اروپایی، همچنین، حاکی از آن است که علیرغم تقبیح اظهارات ضد یهود و ضد کولی توسط دولت مجارستان، این احساسات همچنان بصورت یک معضل در جامعه مجارستان باقی است، و حضور حزب راست گرای افراطی مجارستان در پارلمان و گروههای پارلمانی اقلیتها را ارعاب می کند.

شاندور ژیروش با مولف این گزارش به گفتگو نشسته است.

نیلس موئیز نکس، کمیسر حقوق بشر در شورای اروپایی، به یورنیوز خوش آمدید. شما در تابستان از مجارستان دیدار کردید. آیا شهروندان این کشور به رسانه های آزاد و اطلاعات بیطرفانه دسترسی دارند؟

نیلس موئیز نکس: در درجه نخست، قوانین مجارستان برای گزارشگرانی که از محدوده مقررات تجاوز می کنند، مجازاتهای سنگینی درنظر گرفته است. این امر بر آزادی رسانه ها و خواست مردم برای ابراز عقیده، تاثیری بسیار منفی دارد. دیگر اینکه، هتک حرمت نباید در چهارچوب “جنایت” قرار گیرد… و نیز، جریمه باید با جرم همخوانی داشته باشد. در عین حال، تنها یک کانال تلویزیونی مستقل و منتقد از دولت در مجارستان وجود دارد که دولت آنرا زیر بار مالیات خرد می کند.

آیا گزارشگران در مجارستان قادرند بدون فشارهای سیاسی فعالیت کنند؟

نیلس موئیز نکس: گزارشهای بسیاری درمورد وجود فشار شنیدم…و درباره سردبیرهایی که بدنبال انتشار مقالات انتقادآمیز، از کار برکنار شدند و اتهام هتک حرمت علیه گزارشگران کاوشگر. این برعهده دولت مجارستان است که چندگونگی رسانه ها را ترغیب کرده این معضلات را با جدیت برطرف کند.

یورونیوز: مالیات بر عایدات ناشی از آگهی های تجارتی یک اقدام سیاسی است یا مالی؟

نیلس موئیز نکس: در چهارچوب ترمیم قوانین رسانه ها، این یک مسئله سیاسی است…و زمانیکه این قانون بیشتر یا تنها شامل حال یک رسانه بخصوص می شود، سئوالهای بسیاری مطرح می شود، از جمله اینکه آیا این قانون تنها برای هدف قرار دادن آن رسانه وضع شده است؟

یورونیوز: دولت مجارستان احساسات ضد یهود را تقبیح کرده است. این برای از میان برداشتن افراط گرایی و تبعیض کافی است؟

نیلس موئیز نکس: من سخت نگران حضور حزب راست گرای افراطی “یوبیک” در پارلمان مجارستان هستم که کرارا از خود احساسات ضد یهود و ضد کولی نشان داده است. همکاری این حزب با گروههای پارلمانی در جامعه هم موجب ارعاب کولی ها و دیگر طبقات جامعه شده است.

یورونیوز: وضعیت آوارگان و پناهندگان به مجارستان را چگونه می بینید؟

نیلس موئیز نکس: یکی از سیاستهای مشکل ساز، محبوس کردن پناهندگان است که بنا به دلخواه مقامات صورت می گیرد. برایم روشن نیست چرا برخی ها را زندانی می کنند و برخی دیگر را نه! کمتر گزینه دیگری بر حبس پیدا می کنند. مجارستان باید سیاستهای بلند-مدت برای ادغام درنظر گیرد، در غیر این صورت، مهاجرین در مجارستان توقف کرده، احتمالا حبس می شوند و سپس راهی کشور دیگری می شوند، زیرا چشم اندازی برای ادغام در جامعه نمی بینند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ فراموش شده شرق اوکراین همچنان قربانی می گیرد

مواد منفجره بجا مانده از داعش، خطری بزرگ برای ساکنان موصل

فینال لیگ قهرمانان؛ تجربه کهکشانی ها کارساز تر است یا انگیزه قرمزها؟