اتانازی و مسئله حداقل سنی متقاضیان در بلژیک

اتانازی و مسئله حداقل سنی متقاضیان در بلژیک
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مرگ خودخواسته یا اتانازی موضوعی عاطفی و بحث انگیزاست که مورد حمایت اکثریت بلژیکی هاست. بخش مناقشه برانگیز این لایحه، مشخص کردن حداقل سنی متقاضیان است.

بلژیک، هلند و لوکزامبورگ تنها کشورهایی هستند که اتانازی در آنها قانونی است. اکنون مخالفان می پرسند آیا کودکان قادر به تصمیم گیری برای پایان دادن به زندگی خود هستند؟

دکتر برلر متخصص اطفال می گوید: “بیشتر وقت ها آنها می ترسند که ما وارد بیمارستان شویم و کودکان را بکشیم. البته این کاملا بی معنی است. ما پزشکان و والدین همیشه بدنبال آن هستیم که حداکثر مراقبت از کودکان انجام شود. اما در شرایط بسیار نادر، هیچ کار بیشتری از دست ما برای برخی کودکان بر نمی آید و این بدین معنی است که یک کودک باید تا زمان مرگ رنج بکشد و هیج راه قانونی برای کمک به این بیماران به شیوه بشردوستانه وجود ندارد.”

قانون بحث برانگیز گسترش اتانازی حداقل سن را مشخص نکرده است، اما پزشکان که شاهد درد ورنج روزمره بیماران، جوان هستند می گویند این کودکان برغم سن شان بالغ هستند. این رنجی است که بر همه خانواده تاثیر می گذارد و باعث شده که گفتگوی صریح درباره اتانازی میان بیماران و والدین شان دشوار باشد.

رنه استوکمن عضور ارشد انجمن “برادران نیکوکار” است. اعضای این انجمن مذهبی آسایشگاههایی را در چندین کشور بنا کرده اند که مراقبت های تسکین بخش به بیماران ارائه می دهند. او می گوید آگاه است که درد و رنج می تواند تحمل ناپذیر باشد، اما به نظر او، مهمتر این است که به جای پایان دادن به زندگی بدنبال معنایی برای آن باشیم.

طرفداران اتانازی می گویند افراد باید قادر باشند برای پایان دادن به زندگی شان به شیوه ای محترمانه و بشردوستانه و در چارچوبی قانونی و مطمئن تصمیم بگیرند.

بحث کنونی درباره گسترش این حق به افراد نابالغ یک مناقشه قدیمی را زنده کرده است که می پرسد حرفه پزشکی در مواقعی که درد و رنج بیش از حد افزایش پیدا می کند، چه کاری انجام می دهد.

با وجود برخی موارد بحث برانگیز، تاکنون هیچ پزشکی به قصور در انجام وظیفه متهم نشده است. «مارک» یک پزشک بلژیکی است که اغلب، بیماران مسن را درمان می کند. او از لایحه اتانازی برای افراد نابالغ حمایت می کند، اما می گوید که این لایحه به اندازه کافی فراگیر نیست.از نظر او بیماران که در مراحل اولیه جنون و آلزایمر هستند هم باید حق اتانازی داشته باشند. در حال حاضر برای امضای درخواست اتانازی آنها باید در مراحل پایانی بیماری شان باشند. او از اخلاق پزشکی دفاع می کند و می گوید: «کار ما تنها برآورده کردن خواسته بیماران است.»

اکنون بحث این است که بلژیک در موضوع مرگ خودخواسته تا کجا پیش خواهد رفت. موضوعی که تاثیراتی فراتر از مرزهای این کشور دارد و کشورهای بسیاری به نتیجه این بحث در بلژیک چشم دوخته اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟

مسیر بالکان غربی، دروازه جدید مرگ برای پناهجوها