توافق صربستان و کوزوو و تبعات آن

توافق صربستان و کوزوو و تبعات آن
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اخیرا دو دولت صربستان و کوزوو قراردادی برای حل تنش های میان دو طرف تصویب کردند تا به این وسیله امکان عضویت صربستان در اتحادیه اروپا فراهم شود. به این ترتیب صربستان از کنترل بخش شمالی کوزوو که ساکنان آن اکثرا صرب هستند چشم پوشی خواهد کرد. توافق اخیر که با حمایت اتحادیه اروپا انجام گرفت، باعث خشم ساکنان صرب شمال کوزوو شد.

در بیستم اردیبهشت ماه امسال، صرب های کوزوو در بلگراد به خیابان ها آمدند تا مخالفت خود را به تصمیم اتحادیه اروپا برای عادی سازی روابط میان دو کشور اعلام کنند. آنها شعار می دادند که کوزوو بخشی از صربستان است. صربهای منطقه از این می ترسند که مجبور شوند با آلبانیایی های کوزوو ادغام شوند. کوزوو در سال ۱۳۸۶ خورشیدی، اعلام استقلال کرد اما استقلالش در سطح جهانی به رسمیت شناخته نشد.

رییس پارلمان میتروویتسای شمالی می گوید: “مسئولان صرب تهدید کرده اند که از اجرای این توافق نامه جلوگیری خواهند کرد. مردم و اعضای پارلمان میتروویتسا نگران امضای این توافق نامه هستند، زیرا آنها نمی خواهند در کشور کوزوو که هنوز به رسمیت شناخته نشده است زندگی کنند.”

ساکنان صرب این منطقه به دلایل مختلفی با این الحاق مخالفند. زیرا موسسات بزرگی که در این منطقه وجود دارند توسط جامعه صربها مدیریت شده و از آنها کمک می گیرند. مردم با احتیاط به وعده های جامعه بین المللی و ناتو درباره تامین امنیت منطقه برای اجرای توافقنامه می نگرند و می ترسند که سطح زندگی و امنیتشان تحت تاثیر این جداسازی قرار بگیرد، مثلا حقوق و دستمزدها نصف شود و یا مشکلاتی در زمینه کمکهای دوران بازنشستگی و حتی آموزش و پرورش بوجود آید.

مدیر مرکز بهداشت در شمال میتروویتسا می گوید: “با این کار ما حق شهروندیمان را از دست خواهیم داد. زیرا دیگر صرب نخواهیم بود و باید عضو چیزی شویم که به اصطلاح ملت کوزوو نامیده می شود و این چیزی است که ما نمی خواهیم. بزودی پزشکان خواهند رفت و پس از آن سایر کارکنان اینجا را ترک خواهند کرد. بتدریج جمعیت صربها این منطقه را ترک می کنند و به این ترتیب، یک پاکسازی قومی صورت خواهد گرفت.”

تعداد کمی از مردم برای توافق جدید امتیازی قائل هستند. مثلا به نظر مالک یکی از مراکز خرید و هتل های این منطقه، این توافقنامه می تواند فرصتی برای اجرای برنامه های توسعه اقتصادی و حل مشکل بیکاری منطقه باشد و درنهایت، این کار باعث ورود گردشگران بیشتری به منطقه شود.

او می گوید: “امیدوارم دولت صرب و رهبران ما با هم به توافقی برسند تا شرایط جامعه صرب در این منطقه بهبود یابد و اشتغال و تجارت بهبود یابد. اگر اقتصاد این منطقه تقویت نشود جامعه صرب نمی تواند در اینجا بماند و به زندگی ادامه دهد. اینجا مشکلات زیادی وجود دارد مانند بی نظمی و خشونت های خیابانی. برای مردم و برای شرکتها مهمترین چیز حاکمیت قانون است. ما نیاز به نظم و قوانین روشن داریم.”

آنها امیدوارانه به دولت آینده شمال کوزوو چشم دوخته اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟

مسیر بالکان غربی، دروازه جدید مرگ برای پناهجوها