تلاش اتحادیه اروپا برای کنترل صید ماهی

تلاش اتحادیه اروپا برای کنترل صید ماهی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در برنامه این هفته سخن من، درباره تلاش اتحادیه اروپا در محدود ساختن صید بی رویه ماهی، و ایجاد توازن میان منافع گروههای مختلف در این صنعت صحبت می کنیم. در این برنامه ماریا داماناکی، کمیسر اتحادیه اروپا در امور دریایی و ماهیگیری شرکت کرده اند و به سوالات شهروندان اروپایی در این باره پاسخ می دهند.

ماریو پیکازو از اسپانیا: “من عضو کمپین بین المللی مبارزه با صید بی رویه ماهی هستم. ما برای جلوگیری از انقراض ماهی ها مبارزه می کنیم و بیش از هشتصد و پنجاه هزار نفر حامی داریم. آخرین مانع برای اصلاح سیاست مشترک شیلات در اتحادیه اروپا، مواضع برخی کشورها مانند اسپانیا، فرانسه و ایرلند است. کمیسیون و پارلمان اروپا نیز از ما حمایت می کند. در شرایط کنونی نتیجه مذاکرات وزرای شیلات چه خواهد بود؟”

ماریا داماناکی: “من خوشبین هستم. زیرا گروه زیادی طرفدار این موضوع هستند و بیش از یک میلیون امضا نیز برای مقابله با معضل ریختن صیدهای مازاد به دریاها جمع شده است. در اکثر مواقع میزان صید بیش از نیاز بازار است، بنابراین ماهیگیران ماهی های صید شده را که اکنون دیگر مرده اند دوباره به دریا میریزند. در حال حاضر بطور متوسط سی و سه درصد ماهیگیران، مازاد صیدهایشان را به دریا می ریزند و این رقم در بعضی جاها به هشتاد درصد می رسد. این آمار بسیار بالاست بنابراین فکر می کنم همه موضوع را درک کرده باشند و یک رویکرد خوب در شورا در میان تمام وزرا بدون استثناء وجود داشته باشد”.

کلیپا پترو از رومانی :“من ماهیگیرم. درحالیکه همه ما می دانیم ماهی زیادی باقی نمانده است، چرا اروپا مجوز صید بالا را صادر می کند؟”

ماریا داماناکی: “ما وظیفه مان را انجام می دهیم و هدف از اصلاحات نیز همین است. ما باید مطمئن شویم آنچه از دریا کسب می کنیم دارای کیفیت خوبیست و قابل ذخیره است و برای استفاده دوباره، سالم است. این چیزیست که برای رسیدن به آن حداکثر تلاشمان را می کنیم و اگر اصلاحات ما به خوبی انجام شود می توانیم انتظار آینده بسیار خوبی را داشته باشیم. زیرا پس از سال ۲۰۲۲ سیاست ماهیگیری سازگار با محیط زیست اعمال می شود و در بخش صنایع دریایی حدود سی درصد افزایش اشتغال خواهیم داشت که این به معنی افزایش تعداد ماهیگیران و افزایش سطح درامدها به میزان ۲۴ درصد نیز می باشد”.

نیکولا از فرانسه: “کمیسیون برای اطمینان از سلامت محصولات دریایی، خصوصا ماهی ها که بخش عمده ای از مواد غذایی ماست چه کاری انجام می دهد؟”

ماریا داماناکی: “این یک نگرانی جدیست. زیرا ما در این بخش واردات زیادی داریم. شصت و چهار درصد از ماهی ها به مصرف صنایع غذایی می رسند. ما تدابیر نظارتی داریم اما نمی توانیم تمام ماهی ها را کنترل کنیم. زیرا میلیون ها تن ماهی از مناطق مختلف وارد می شوند. ضروریست که این شرایط کنترل شود و به همین دلیل امروزه از ابزار زیادی استفاده می کنیم. مثلا از ابزار قانونی و یا به عنوان آخرین مجازات جلوی واردات محصول خاصی را می گیریم. ما حتی می توانیم در صورتی که صید بصورت غیر قانونی صورت گرفته باشد، جلوی واردات از دیگر کشورها را نیز بگیریم”.

میشل عضو کمپین غذای اهسته (در اروپا جنبش غذای آهسته، برای مقابله با غذای فوری یا فست فود ایجاد شده است):“اگر ما همچنان به مدیریت شیلات به روش ذخیره سازی محصولات دریایی ادامه دهیم چگونه می توانیم از اقیانوسها بهتر استفاده کنیم ؟ آنهم درحالیکه تعادلی میان محیط زیست و شبکه صید ماهی و ترویج صنعت پرورش آبزیان وجود ندارد. این شرایط مثل آن است که علاقه مند به مراقبت از جنگل باشیم اما به توسعه مزارع در جنگلها بپردازیم”.

ماریا داماناکی:“اولین پاسخ من برچسب گذاری است. ما به برچسب گذاری نیازمندیم، یک برچسب گذاری خوب . من در این زمینه پیشنهادی مطرح کردم. پیشنهاد من این بود که هر ماهی در هر سوپر مارکت اروپایی که وجود داشت برچسبی داشته باشد. برچسبی که می گوید ایا آن ماهی تازه است یا یخ زده و چه زمانی صید شده است. پس از ان باید به دنبال گسترش صنعت پرورش آبزیان باشیم زیرا این صنعت می تواند جایگزین به صید بی رویه شود. برای این کار منابع مالی به سمت صنعت پرورش آبزیان سوق پیدا کرده است. پرورش آبزیان در دریا و در ابهای شیرین . به همین دلیل اکنون تمام کشورهای عضو و حتی کشورهای محصور در خشکی به پروژه های پرورش آبزیان و تولید ماهی علاقه مند شده اند”.

ساسکیاست از آلمان:“این کمیسیون ظرفیت بالای ماهیگیری را به عنوان عامل اصلی صید بی رویه در اروپا می داند و به همین دلیل پیشنهاد کاهش ظرفیت تجاری از طریق ایجاد یک سیستم سهمیه بندی ارایه داده است. شما به دنبال چه نوع از اصلاحات در سیاست مشترک شیلات برای کاهش ظرفیت تجاری هستید؟”

ماریا داماناکی:“صادقانه بگویم این کار خیلی سختی است. اما آنچه ما می توانیم انجام دهیم این است که بطور مشروط به کشورهای عضو پول دهیم. این پول مالیات دهندگان است بنابراین باید قوانین سختگیرانه ای برای پرداخت آن داشته باشیم واگر کشورهای عضو ظرفیت تجاری شان را در این بخش کاهش ندهند پول زیادی از این بخش بدست نخواهند آورد”.

لورنا استویکا اهل رومانی:“من درباره ماهیگیری سازگار با محیط زیست سوالی دارم. چرا اروپایی ها اجازه ماهیگیری در حجم بالا که با محیط زیست سازگار نیست را می دهند و در این باره شما چه کاری انجام خواهید داد؟”

ماریا داماناکی:“ما سعی داریم شیوه پرداخت پول به این افراد را تغییر دهیم و پول بیشتری به مقیاسهای کوچکتر بدهیم. ما سعی داریم به بهبود شرایط اقتصادی این افراد ، به جوامع محلی ، به ماهیگیران محلی و اقتصاد خانواده ها کمک کنیم. این تنها راه برای ارتقاء کیفیت زندگی در مقیاس کوچک و در نهایت کنترل میزان صید آنهاست و البته باید به دنبال محدود سازی فعالیت کشتی های ماهیگیری بزرگ نیز باشیم”.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اهمیت «ذره خدا» در چیست؟

زندگی در فضا در گفتگو با جوان ترین فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی

جنبش زنان با سینه های برهنه از چه دفاع می کند؟