گفتگو با کلود مونیکه، کارشناس تروریسم

گفتگو با کلود مونیکه، کارشناس تروریسم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یورونیوز: کلود مونیکه، شما عضو سابق سرویس اطلاعاتی فرانسه و رئیس انستیتوی ای اس آی اس سی در بروکسل هستید. با مرگ محمد مراح بسیاری از سئوالها بویژه رشته های ارتباطی او با القاعده، بی جواب مانده است. به اعتقاد شما، آیا مراح زیر دستورات جنبش جهاد اسلامی عمل می کرد؟

کلود مونیکه:“مواردی است که او را به جنبش جهانی جهاد مرتبط می کند: این جوان با درآمد ماهیانه چهارصد یورو قادر بود دو اتوموبیل در ماه کرایه کند، مقادیر معتنابهی اسلحه و موادی بخرد که با آن مواد منفجره بسازد و در عین حال هزینه زندگیش را هم تامین کند. بنابراین، این سئوال مطرح است که او این وجوه را از کجا میاورده است. اینکه آیا او عضو سازمانی بوده یا نه، تردید دارم. فکر می کنم عنصری بوده که بطور آزاد خود را به القاعده متصل کرده بوده که به او وجهه به اصطلاح گرگ تنها را می داده است”.

یورونیوز: …و بنابراین، این به اصطلاح گرگهای تنها جایگزین تروریسم سازمان یافته شده اند؟

کلود مونیکه:” جایگزین نشده اند، اضافه شده اند. در واقع، امروز وقتی درباره القاعده صحبت می کنید، به سه خطر اشاره دارید: حملات عظیم مشابه حمله یازده سپتامبر که باید از طرف افرادی سازماندهی شود که از توانایی مغزی، مالی و زمانی کافی بهره مندند…و این به معنی مرکز و قلب القاعده است. دومین نوع، شاخه های آن در شمال آفریقا، یمن، عربستان سعودی و سومالی است که در آن به منازل یا مراکز خارجیان حمله می شود . نمونه آن را چند سال پیش در مادرید در اعتراض به حضور اسپانیا در عراق دیدیم. سومین نوع، تروریسم داخلی است که تروریستها در کشور خارجی متولد می شوند و در آن اسکان دارند که ما آنها را گرگهای تنها می خوانیم”.

یورونیوز:این جوانانی که در افغانستان و پاکستان آموزش می بینند، چگونه به اروپا راه پیدا می کنند و آیا از گستردگی این شبکه و اینکه کدام کشورها بیشتر در خطرند، اطلاع دارید؟

کلود مونیکه:“مشکل می توان گفت. در فرانسه احتمالا چند ده نفر و در اروپا چند صد نفر یا گرگهای تنها هستند یا به واحد های تروریستی ملحق شده اند.”

یورونیوز: محمد مراح مستقلا و از طریق وبسایتها به رادیکالیسم رو آورد. این سایت ها شناخته شده و قابل کنترل هستند. آیا فرانسه در نظارت بر آنها قصور کرده است؟

کلود مونیکه:“این سایت ها منظما ردیابی و از اینترنت برداشته می شوند، بعضی وقتها همه روزه و حداقل هر ماه، اما این سایت ها آدرسهایشان را عوض می کنند، آدرس جدیدشان را در فوروم ها می دهند و فعالیتهایشان را در پس دیگر حرکات پنهان می کنند. ردیابیشان بسیار دشوار است.”

یورونیوز: با توجه به انگیزه های ایدئولوژیک محمد مراح و آندرس بریویک، چه تفاوتهایی میان ایندو می بینید؟

کلود مونیکه:“نقطه اشتراک میان ایندو این است که هردو دچار جنون بوده اند. تفاوت میان آنها ایدئولوژیشان و خطرات مستتر در آن است. بریویک به جنبش نازی نو متعلق بود که در اروپا اندک، نادر و غیر فعال است. متاسفانه، اما، اسلام افراطی گسترده تر و خطرات ناشی از آن بمراتب بیشتر است”.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ فراموش شده شرق اوکراین همچنان قربانی می گیرد

مواد منفجره بجا مانده از داعش، خطری بزرگ برای ساکنان موصل

فینال لیگ قهرمانان؛ تجربه کهکشانی ها کارساز تر است یا انگیزه قرمزها؟