مرد آمریکایی که همزمان به سرطان و ایدز مبتلا بود با روش پزشکی انقلابی درمان شد

پل ادموند بیمار معالجه‌شده
پل ادموند بیمار معالجه‌شده Copyright City of Hope
Copyright City of Hope
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سرطان و ایدز در صدر فهرست بیماری‌هایی قرار دارند که هیچ‌کس نمی‌خواهد به آنها مبتلا شود. یک مرد کالیفرنیایی اما در حالی که به هر دوی این بیماری‌ها مبتلا بود، به طرز چشمگیری بهبود یافته است.

آگهی

«پل ادموندز» که از سرطان لوسمی میلوژن حاد، یک سرطان حاد خون و مغز استخوان، رنج می‌برد با یک روش درمان انقلابی مبتنی بر پیوند سلول‌های بنیادی توانسته است از این بیماری رهایی یابد.

این روش درمان که در اصطلاح پزشکی با عنوان پیوند سلول‌های خون‌ساز آلوژنیک شناخته می‌شود، به عنوان آخرین بخش درمان سرطان‌های خون مانند لوسمی، میلوما و لنفوم استفاده می‌شود؛ جایی که سلول‌های بنیادی خون‌ساز در مغز استخوان بیمار توسط پرتودرمانی یا شیمی درمانی از بین می‌روند.

پزشکان در این مرحله سلول‌های بنیادی سالم خون‌ساز را از یک اهداکننده با ژن‌های مشابه (اما نه یکسان) به بیمار پیوند می‌زنند تا بدن بیمار بتواند شروع به تولید خون بدون سرطان کند.

در این مورد اما سلول‌های پیوندی یک مزیت اضافه نیز به همراه داشتند: یک جهش ژنتیکی مرتبط با ویروس اچ‌آی‌وی. در واقع این جهش ژنتیکی باعث می‌شود افرادی که آن را دارند، به ویروس اچ‌آی‌وی مقاوم شوند، با این حال تنها حدود ۱ تا ۲ درصد از جمعیت جهان از این جهش ژنتیکی برخوردارند. 

یک اهداکننده که این شرایط خاص را داشت پذیرفت از طریق برنامه پیوند سلول‌های بنیادی خون و مغز استخوان به آقای ادموندز کمک کند.

پزشکان می‌گویند از زمان انجام این پیوند، هیچ نشانه‌ای از ویروس اچ‌آی‌وی در آقای ادموندز دیده نشده است. او یکی از پنج نفری در جهان است که تا به حال با این روش درمان بهبود یافته است.

او که قبل از پیوند سلول‌های بنیادی ۳۱ سال با ایدز زندگی کرده بود، در تمام این سال‌ها با داروهای ضد رتروویروسی تحت معالجه قرار داشت. این داروها ایدز را درمان نمی‌کنند، بلکه تنها به طور موثر ویروس را در بدن سرکوب می‌کنند.

حدود دو سال پس از انجام پیوند، آقای ادموندز به خاطر علم موافقت کرد که درمان اچ‌آی‌وی خود را متوقف کند. به این ترتیب که اگر ویروس همچنان در بدن او وجود می‌داشت، باعث می‌شد ویروس اچ‌آی‌وی مجدد در خون او عود کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال به گفته پزشکان بیمار با وجود گذشت ۳۵ ماه پس از قطع درمان ضد رتروویروسی، همچنان از عفونت ناشی از ایدز عاری است. پزشکان می‌گویند اگر همین روند ادامه یابد تا دو سال دیگر می‌توان وی را به صورت کامل درمان شده از ویروس اچ‌آی‌وی در نظر گرفت.

جانا دیکتر، پزشک موسسه سیتی‌آو‌هوپ که درگیر پرونده پل ادموندز است، با ابراز امیدواری نسبت به فراگیر شدن این روش معالجه در آینده نزدیک گفت: «برای کسانی که از پیوند سلول‌های بنیادی برای درمان سرطان خود سود می‌برند، این ایده که می‌توانند به طور همزمان از ایدز نیز بهبود یابند شگفت‌انگیز است.»

یافته‌های پزشکان در به کار گیری روش درمان تازه در نشریه علمی «The New England Journal of Medicine» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پادشاه بریتانیا به دلیل ابتلا به سرطان انجام وظایفش را متوقف کرد

چگونه می‌توان سرطان ریه را زود تشخیص داد و درمان شد؟

روز جهانی بیماری ایدز؛ هشدار سازمان ملل متحد به تاثیر منفی کرونا بر برنامه ریشه‌کنی ویروس اچ‌‌‌آی‌وی