ابتکار یک دانشجوی فیلیپینی؛ ساخت پنل‌های خورشیدی از گیاهان و تولید انرژی از «نور غیرمستقیم» خورشید

Community Solar
Community Solar Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این دانشجوی فیلیپینی قصد دارد به کمک این مواد گیاهی، نخ و پارچه‌هایی بسازد که به کمک آنها بتوان لباس‌هایی تهیه کرد که قادر به جذب نورفرابنفش خورشید و تبدیل آن به برق باشند.

آگهی

یک دانشجوی رشته مهندسی برق در فیلیپین توانسته است پنل‌های خورشیدی بسازد که نه تنها برخلاف پنل‌های موجود برای تولید انرژی نیازمند دریافت «نور مستقیم» خورشید نیستند، بلکه مواد به کار رفته در ساخت آنها نیز در واقع ذرات جاذب و بازتاب دهندۀ نور در ضایعات میوه‌ها و سبزیجات هستند.

این اختراع او انقلابی در صنعت ساخت پنل‌های خورشیدی و یک گام بزرگ به سمت تولید گستردۀ انرژی پاک محسوب می‌شود.

این دانشجوی ۲۹ ساله که «کاروی اهرن مایگوئه» نام دارد، توانسته است با این اختراع جایزه بنیاد جیمز دایسن در سال ۲۰۲۰ میلادی را برای پنل‌هایی که در دانشگاه ماپوآی فیلیپین ساخته بود، دریافت کند.

استفاده از ضایعات میوه‌ها و سبزیجات در این اختراع باعث می‌شود که سلول‌های گیاهیِ جاذب نور خورشید، در ساختار این پنل‌ها نیز همان کاری را انجام دهند که پیش از این در مزارع انجام می‌دادند؛ یعنی جذب پرتوهای فرابنفش خورشید و تبدیل آنها به نور مرئی. سپس این پنل‌ها نور ایجاد شده را به برق تبدیل می‌کنند.

از آنجا که پرتوهای فرابنفش خورشید حتی در روزهای ابری نیز به ما می‌رسند، استفاده از این ذرات گیاهی در پنل‌های خورشیدی باعث می‌شود که بتوان از این پنل‌ها در مقیاسی گسترده در مناطق شهری همچنین در مناطقی که پنل‌های خورشیدی معمولی قابل استفاده نیستند، بهره برد.

این دانشجوی فیلیپینی، ذرات درخشندۀ گیاهی را با یک نوع رزین ترکیب کرده و به این ترتیب توانسته است آنها را به هرشکل و قالبی که مایل باشد، درآورد.

«کاروی اهرن مایگوئه» می‌گوید که می‌توان این مواد را در هر جایی حتی روی لباس‌ها نصب کرد و از توانایی‌شان در جذب و انتشار نور بهره برد.

او در حال حاضر قصد دارد به کمک این مواد گیاهی، نخ و پارچه‌هایی بسازد که به کمک آنها بتوان لباس‌هایی تهیه کرد که قادر به جذب نورفرابنفش و تبدیل آن به برق باشند.

نمونۀ اولیه اختراع او که یک پانل دو در سه متر است، روی چهارچوب پنجرۀ آپارتمان «کاروی اهرن مایگوئه» نصب شده و می‌تواند برق کافی برای شارژ دو گوشی تلفن را در روز تهیه کند.

او امیدوار است که بتواند نمای آسمان خراش‌ها را به این فناوری مجهز کند تا به این ترتیب بتوان اشعه ماورای بنفش خورشید را از پنجره‌ها و دیوارها و حتی سنگفرش‌ها جذب کرد.

او همچنین امیدوار است که بتوان صفحات منحنی از این اختراع ساخت و از آنها در خودروهای الکتریکی، هواپیماها و حتی قایق‌ها استفاده کرد.

Carvey Ehren Maigue
The James Dyson FoundationCarvey Ehren Maigue

اختراع او از ابتدا تا انتها کاملا سازگار با محیط زیست است. مایگوئه می‌گوید: «ما برای این کار، از محصولات کشاورزی استفاده کردیم که تحت تأثیر بلایای طبیعی مانند طوفان‌ها قرار گرفته‌ بودند؛ اتفاقی که بویژه به دلیل تغییرات آب و هوایی زیاد روی می‌دهد.»

او برای شناسایی محصولات کشاورزی که قابلیت بازتاب نور را دارند، ۷۸ نوع محصول محلی را آزمایش کرد و دریافت که ۹ محصول برای این کار پتانسیل بالایی دارند.

او سپس این محصولات کشاورزی را خرد کرد و آب آنها را گرفت و از فیلتر گذراند تا بتواند ذرات «شب تاب» آنها را جدا کند و این ذرات را با رزین ترکیب کند.

سپس با قالب‌های مختلف به این رزین شکل داد و توانست از محصول نهایی به عنوان یک روکش جاذب نور روی در و پنجره‌ها استفاده کند. بعد از نصب این روکش‌ها، سلول‌های گیاهی موجود در آن، کار جذب نور و تولید انرژی را آغاز کردند.

The James Dyson Foundation
photoThe James Dyson Foundation

«کاروی اهرن مایگوئه» همچنین توانسته است به کمک رنگ‌های طبیعی محصولات گیاهی، پنل‌هایی به رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، سبز و آبی بسازد.

این مخترع جوان امیدوار است با توسعه فعالیت‌هایش بتواند پنل‌های خورشیدی بسازد که ۱۰۰ درصد مواد تشکیل دهنده آنها از منابع گیاهی باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشاورزان هلندی از ربات ۱۸۵ هزار یورویی هوش مصنوعی در پرورش لاله‌های سالم استفاده می‌کنند

اولین کامیون خورشیدی جهان؛ ابتکار سوئدی‌ها برای کاهش آلودگی‌ خودروهای سنگین

کدام کشورهای اروپا بیشترین تعداد خودروهای الکتریکی را دارند؟