کوکتل‌هایی به یاد ماندلا و چه‌گوارا؛ رهبر پیشین چپ‌های افراطی اسپانیا یک «بار» راه‌اندازی کرد

 Photo
Photo Copyright AP & Canva
Copyright AP & Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پابلو ایگلسیاس، رهبر پیشین حزب چپ افراطی «پودموس» اسپانیا روز سه‌شنبه ۱۹ مارس یک «بار» در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا افتتاح می‌کند. او که از دنیای سیاست خداحافظی کرده، قصد دارد از این به بعد وقت خود را صرف فروش آبجو کند.

آگهی

با این وجود «بارِ» او با بقیه بارها کمی متفاوت است.

هرکدام از نوشیدنی‌های این بار به یاد یکی از مبارزان چپگرای دنیای سیاست نامگذاری شده است؛ از جمله موهیتوی فیدل (به یاد فیدل کاسترو رهبر انقلابی کوبا)، کوکتل‌های ماندلا و چه‌گوارا و گرامشی (به افتخار آنتونیو گرامشی، فیلسوف ایتالیایی و نظریه‌پرداز بزرگ مارکسیست) و حتی نوشیدنی به نام «اول منهتن را می‌گیریم» به یاد لئونارد کوهن، خواننده مشهور کانادایی که در آهنگی به همین نام با اشاره به آرمان‌های انقلابی فراکسیون ارتش سرخ می‌گوید: «اول منهتن را می‌گیریم.... و بعد برلین را.»

این بار همچنین به افتخار «بریگاد گاریبالدی» که از جمهوری اسپانیا در برابر قیام ژنرال فرانکو در طول جنگ داخلی اسپانیا (۱۹۳۶-۱۹۳۹میلادی) دفاع می‌کرد، میخانه گاریبالدی (Taberna Garibaldi) نامگذاری شده است.

در داخل بار نیز پوسترهایی با جملاتی انقلابی یا از چهره‌های مشهور چپگرا دیده می‌شود؛ از جمله پوستری با عبارتی از کارل کائوتسکی، فیلسوف مارکسیست چک‌-اتریشی که می‌گوید: «بارها آخرین سنگر طبقه کارگر هستند.»

پابلو ایگلسیاس می‌گوید در این مکان برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز برگزار خواهد شد.

خداحافظی از دنیای سیاست

حزب چپگرای «پودموس» در سال ۲۰۱۲ میلادی توسط پابلو ایگلسیاس که در آن زمان استاد علوم سیاسی در دانشگاه بود، تاسیس شد و برای یک دهه جنبشی را با هدف پایان دادن به سیستم دو حزبی که بر اسپانیا تسلط داشت، رهبری کرد.

با این وجود محبوبیت پابلو ایگلسیاس به‌تدریج کاهش یافت و سرانجام او در سال ۲۰۲۱ میلادی پس از کسب نتیجه‌ای ناامیدکننده در انتخابات منطقه‌ای مادرید که در آن نامزد شده بود، از دنیای سیاست خداحافظی کرد.

او سپس یک پلتفرم آنلاین را راه اندازی که کرد «Rouge canal» نام دارد و مطالبی با ماهیت چپ منتشر می‌کند.

پابلو ایگلسیاس اولین کسی نیست که صحنه پرتنش سیاست را رها و خود را وقف یک پروژه شخصی می‌کند.

ادوارد مایکل بالز مشهور به «اد بالز» عضو حزب کارگر بریتانیا و نماینده مجلس عوام در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ میلادی همچنین یکی از وزرای دولت در سایه بریتانیا نیز دنیای سیاست را ترک کرده و اکنون مجری یک از برنامه‌های صبحگاهی در شبکه تلویزیونی ITV بریتانیا است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پس‌لرزه پیروزی راست‌گرایان در انتخابات محلی مادرید؛ ایگلسیاس با سیاست وداع کرد

ایگلسیاس بار دیگر رهبر حزب پودموس اسپانیا شد

پابلو ایگلسیاس، رهبر حزب پودموس اسپانیا کیست