سلمان رشدی جایزه صلح اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان آلمان را کسب کرد

سلمان رشدی
سلمان رشدی Copyright Frank Franklin II/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Frank Franklin II/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سلمان رشدی، نویسنده صاحب‌نام بریتانیایی-آمریکایی هندی‌تبار روز دوشنبه موفق به کسب جایزه صلح اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان آلمان شد. وی در ماه اکتبر در فرانکفورت این جایزه را دریافت خواهد کرد.

آگهی

اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان آلمان این جایزه را با هدف تمجید از سلمان‌رشدی برای «تخیل عالی» و «انسانیت عمیق» به رغم زیستن زیر بار تهدیدهای خشونت‌بار به او اختصاص داده است. 

هیات امنای این انجمن به ریاست کارین اشمیت-فردریش اعلام کرد: «او همچنان جایگاه خود را مدافع پرشور آزادی اندیشه و بیان چه برای خود و چه برای کسانی که نظراتی مخالف او دارند، حفظ کرده است. در نتیجه او شخصا پیوسته خطر عظیمی را در دفاع پایدار خود از پیش‌نیازی ضروری برای همزیسی مسالمت‌آمیز نوع بشر پذیرفته است.» 

آقای رشدی ۷۶ ساله در اوت ۲۰۲۲ برای سخنرانی در یک گردهمایی به غرب نیویورک رفته بود که با ضربات چاقوی یک اسلامگرای افراطی مجروح شد. وی در پی این حمله بینایی یک چشم و توان یک دست خود را از دست داد. 

سلمان رشدی در واکنش به دریافت جایزه مزبور در بیانیه‌ای از هیات داوران قدردانی کرد و گفت: «می‌دانم این جایزه چقدر مهم است و از فهرست دریافت‌کنندگان پیشین آن کمی غافلگیر شدم.»

جایزه صلح اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان آلمان که در سال ۱۹۵۰ بنا نهاده شد سال گذشته به سرهی ژادان، نویسنده اوکراینی رسید. از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به اورهان پاموک، نویسنده مشهور ترکیه‌ای، سوزان سانتاگ، نویسنده، فیلسوف و فعال سیاسی آمریکایی و واسلاو هاول، نویسنده و سیاست‌مدار سرشناس جمهوری چک اشاره کرد.»

وی در اوایل ژوئن اعلام کرد که درحال کار بر روی کتابی درباره تجربه «چاقو خوردن به چشم» کار می‌کند. 

کارهای رشدی به دلیل رئالیسم جادویی آمیخته با داستان‌های تاریخی شناخته می‌شود و مکان داستان‌هایش معمولا هند است. گریموس نام نخستین اثر او بود که در سال ۱۹۷۵ به چاپ رسید.

«آیه‌های شیطانی» نام چهارمین رمان و جنجالی‌ترین اثر او بود که در سال ۱۹۸۸ به چاپ رسید. این کتاب از زندگی محمد، پیامبر اسلام الهام گرفته شده است. در این کتاب وی به ماجرای «غرانیق» اشاره می‌کند. بنا بر برخی منابع چون آثار واقدی و تاریخ طبری، محمد پیامبر اسلام وقتی که در مکه زندگی می‌کرد در حال خواندن سوره نجم بود که شیطان دو آیه کوتاه در دهانش قرار داد. اما جبرئیل او را نسبت به وحی نبودن این آیات و شیطانی‌بودن آن‌ها آگاه کرد.

در پی انتشار این کتاب روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در فتوایی سلمان رشدی را به مرگ محکوم کرد و گفت: «‏به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می رسانم مولف کتاب آیات شیطانی که علیه‏‎ ‎‏اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است، همچنین ناشرین مطلع از‏‎ ‎‏محتوای آن، محکوم به اعدام می باشند. از مسلمانان غیور می خواهم تا در هر نقطه که‏‎ ‎‏آنان را یافتند، سریعا آنها را اعدام نمایند تا دیگر کسی جرأت نکند به مقدسات مسلمین‏‎ ‎‏توهین نماید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سلمان رشدی: نویسنده با قدرت کلماتش می‌تواند بیش از دشمنانش دوام بیاورد

نخستین مصاحبه سلمان رشدی پس از سوء قصد: به‌جای انتقام قصد دارم به آینده فکر کنم

«شهر پیروزی»؛ سلمان رشدی ۶ ماه پس از ترور رمان جدیدی در انتقاد به دنیای مردسالار منتشر کرد