نخستین مصاحبه سلمان رشدی پس از سوء قصد: به‌جای انتقام قصد دارم به آینده فکر کنم

رشدی
رشدی Copyright Liz Hafalia/San Francisco Chronicle
Copyright Liz Hafalia/San Francisco Chronicle
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سلمان رشدی، نویسنده کتاب آیات شیطانی، شش ماه پس از سوء قصدی که علیه اش انجام شد برای نخستین بار با مجله نیویورکر گفتگو کرد.

آگهی

سلمان رشدی، شش ماه پس از حمله یک اسلامگرای افراطی با چاقو، برای اولین بار با یک رسانه آمریکایی گفتگو کرد، گفتگویی که به بهانه چاپ پانزدهمین رمانش « شهر پیروزی» انجام شد. 

آقای رشدی برای مصاحبه مجله نیویورکر را انتخاب کرد. نویسنده ۷۵ ساله که چشم چپ خود را در سوقصد نافرجام دست داد و دست چپش هم تا حدود زیادی فلج شده، گفت که بجای انتقام «قصد دارد به آینده فکر کند.»

سلمان رشدی ادعا کرد که اثرات حمله را همچنان با خود دارد و گفت: «نوشتن برای من بسیار بسیار دشوار است. می نشینم تا بنویسم اما هیچ اتفاقی نمی افتد. حتی وقتی می نویسم، احساس می کنم ترکیبی بی محتوا و بیهوده درست کرده ام. چیزهایی که می نویسم را روز بعد حذف می کنم.»‌ یکی از پرطرفدارترین رمان نویسان قرن حاضر، می گوید احساس می کند نمی تواند براحتی از این »دنیای جنگل واری که در آن گیرافتاده» رهایی پیدا کند.

این نویسنده هندی تبار حمله علیه خود را «نتیجه بلاهت خواند» و تاکید کرد که هیچ خشمی در دل ندارد. رشدی به جز مشکلات فیزیکی، همزمان دچار بیماری «اضطراب و استرس پس از حمله» یا همان «پی تی اس دی» نیز شده است.

او در شش ماه گذشته و پس از بستری شدن در بیمارستان ۱۸ کیلو وزن کم کرده است. نویسنده آیات شیطانی در مرداد ماه گذشته از سوی هادی مطر، آمریکایی لبنانی تبار در یک کنفرانس مورد حمله قرار گرفت. بسیاری این حمله را نتیجه فتوای ۳۴ سال پیش روح الله خمینی می دانند هر چند هادی مطر ده سال پس از این فتوا بدنیا آمد.

خمینی در دهه هشتاد میلادی رشدی را « مهدورالدم» شناخته بود. مسلمانان افراطی کتاب آیات شیطانی را اهانت به مقدسات خود می دانند. این نویسنده هم سالها برای فرار از دست مسلمانان افراطی در خفا زندگی کرد و نهایتا در ۵۵ سالگی به نیویورک مهاجرت کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سلمان رشدی: در واقع هیچ خدایی وجود ندارد

مسجد بزرگ پاریس از نویسنده فرانسوی به دلیل «نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان» شکایت کرد

تصاویری از انتقال هواپیمای مافوق صوت کنکورد از مسیر رودخانه در نیویورک