مسجد بزرگ پاریس از نویسنده فرانسوی به دلیل «نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان» شکایت کرد

میشل ولبک در معرفی کتاب خود در شهر کلن آلمان؛ دوشنبه ۱۹ ژانویه
میشل ولبک در معرفی کتاب خود در شهر کلن آلمان؛ دوشنبه ۱۹ ژانویه Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مسجد بزرگ پاریس در توییت خود اظهارات وی را «رکیک و وحشیانه» توصیف و تضاد اعلام شده میان «مسلمانان» و «فرانسوی‌های بومی» را محکوم کرده است.

آگهی

اظهارات میشل ولبک، نویسنده فرانسوی در برنامه‌ای تلویزیونی علیه مسلمانان در فرانسه منجر به شکایت مسجد بزرگ پاریس از وی شد.

مسجد بزرگ پاریس در توییت خود اظهارات وی را «رکیک و وحشیانه» توصیف و تضاد اساسی اعلام شده میان «مسلمانان» و «فرانسوی‌های بومی» را محکوم کرد. 

در این بیانیه مطبوعاتی که به امضای شمس‌الدین حافظ، رئیس این مسجد رسیده است، این اظهارات «فراخوانی در جهت نادیده‌انگاری و طرد مسلمانان» و «تحریک به نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان» خوانده شده است که هدفی جز «اعمال تبعیض‌آمیز» ندارد.

او در مصاحبه با مجله «جبهه ملی» درباره مسلمانان گفته بود: «مردم خود را مسلح می‌کنند. اسلحه برمی‌دارند و در میدان‌های تیراندازی مشق می‌کنند. آنها کله‌شق نشده‌اند؛ اما وقتی تمام سرزمین‌ها در کنترل اسلام باشد، من فکر می‌کنم که اقدامات مقاومتی آغاز شود. حملات و تیراندازی در مساجد و در کافه‌هایی که مسلمانان در آن تردد می‌کنند، رخ خواهد داد. (...) آرزوی مردم بومی فرانسه، به قول خودشان، این نیست که مسلمانان در فرهنگشان ادغام شوند؛ بلکه آنها می‌خواهند که مسلمانان از دزدی و حمله به آنها دست بردارند و یا این‌که در نهایت بروند.»

مسجد بزرگ پاریس در پاسخ به این اظهارات، مبارزه علیه هر نوع تبعیض را با این استدلال که کلیشه و باورهای منفی و مخرب را در زندگی اجتماعی برجای می‌گذارند، یک وظیفه دانسته است. 

در بیانیه مسجد بزرگ پاریس آمده است که «در یک جامعه دموکراتیک، قانون اجازه انتقاد از ادیان را می‌دهد» اما در اینجا این اظهارات «دعوتی است برای طرد و حذف جامعه مسلمان»، اظهاراتی  که کل این جامعه را نشانه رفته است.

این مسجد در پایان بیانیه‌ با یادآوری شکایت خود علیه این نویسنده به دادستانی، استلال کرده است از آنجا که میشل ولبک «مسلمانان را فرانسوی واقعی نمی‌داند، مسلمانان این فرصت را به او می‌دهند تا در دادگاه حاضر شود و مطابق با قانون [فرانسه] با او برخورد شود.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

میشل ولبک نویسنده معاصر فرانسوی پیش‌تر کتاب خود تحت عنوان «تسلیم» را نگاشته بود که در همان دوران انتقاداتی را به جهت محتوای اسلام‌ستیزانه در پی داشت. وی پیش‌تر به دلیل اظهارات اسلام‌سیتزانه در دادگاه حاضر شده بود؛ اما در سایه قانونی در فرانسه که اهانت به دین را قابل‌تحمل می‌داند، تبرئه شده بود. در ادامه همین قانون آمده است که توهین به معتقدان یا ایجاد نفرت نسبت به آنان مجازات دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

به آتش کشیدن مرد مسلمان در بیرمنگام؛ مظنون پیش از این به دلیل حمله مشابه بازداشت شده بود

نخستین مصاحبه سلمان رشدی پس از سوء قصد: به‌جای انتقام قصد دارم به آینده فکر کنم

حمله با سلاح سرد در پر رفت و آمدترین ایستگاه قطار اروپا ۶ مجروح بر جای گذاشت