خوردن چیدمان ۱۲۰ هزار دلاری؛ دانشجوی کره‌ای موز معروف را جای صبحانه بلعید

موز مشهور مائوریتزیو کاتلان در نمایشگاه پکن
موز مشهور مائوریتزیو کاتلان در نمایشگاه پکن Copyright Getty
Copyright Getty
نگارش از Farhad MirmohammadsadeghiDavid Mouriquand
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صحنه را تصور کنید: گشنه‌اید و به بازدید موزه می‌روید. موزی به دیوار نصب شده است. شکم که درکی از اثر هنری ندارد...

آگهی

تصور شما از یک غذای گران‌قیمت شاید یک پرس چلوکباب شیشلیک در رستورانی گران قیمت در تهران، خاویار در رستورانی سه ستاره در دبی و یا برشی استیک در رستوران لوکسی در پاریس باشد. اما یک دانشجوی اهل کره جنوبی موزی را که شاید گران‌ترین خوردنی عمرش باشد بلعید.

نوح هوین-سو، دانشجوی هنر در دانشگاه ملی سئول موزی را که بخشی از چیدمان مائوریتزیو کاتلان، هنرمند تجسمی ایتالیایی بود خورد. این اثر هنری با نام «کمدین» درواقع موزی بود که به عنوان بخشی از نمایشگاه فردی آقای کاتلان با عنوان «ما» توسط یک نوار چسب به دیوار موزه هنر لیوم در شهر سئول کره جنوبی چسبانده شده بود. 

بر اساس ویدیوی منتشر شده توسط شبکه KBS، این دانشجو موز را از دیوار جدا کرده و بدون هیچ اثری از شرم پوست می‌کند و می‌خورد  و سپس پوست موز را دوباره به دیوار می‌چسباند. وقتی که موزه علت این اقدام را از او جویا شد، دانشجو توضیح داد که نرسیده صبحانه بخورد و گشنه بوده است.  

موزه موز دیگری را مجددا در جای مشخص شده جایگزین کرد. البته بر اساس دستورالعمل آقای کاتلان موزه به صورت معمول موظف است هر سه روز یک بار این جایگزینی را انجام دهد اما به لطف اقدام دانشجوی گرسنه، این بار زودتر این جایگزینی انجام شد. 

موزه هنر لیوم سئول گفته است که هیچ ادعای خسارتی علیه نوح هوین-سو نخواهد کرد. 

آقای نوح در توضیح اقدام خود به یک رسانه محلی با اشاره به این که اثر آقای کاتلان را به نوعی «شورش علیه جریانی خاص» می‌داند، گفت: «اقدام من می‌تواند به عنوان شورشی علیه شورش تلقی شود. آسیب رساندن به یک اثر هنری را می‌توان به نوعی اثر هنری در نظر گرفت. فکر می‌کنم چنین پنداری جالب باشد. این موز مگر برای خورده شدن آنجا نصب نشده بود؟»

آقای کاتلان با اطلاع از این رویداد گفت: «به هیچ وجه اشکالی ندارد.»

به هرحال این نخستین باری نیست که موز چیدمان آقای کاتلان خورده می‌شود. در سال ۲۰۱۹، دیوید داتونا، هنرمند نمایش اجرا محور (Performance Artist) درست پس از این که این چیدمان در نمایشگاه آرت بازل میامی به قیمت ۱۲۰ هزار دلار قروخته شد، موز را از دیوار کند و خورد. ویدیوی این اقدام آقای داتونا بارها در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد.

در آن زمان نیز موز جایگزین شد و هیچ اقدام دیگری صورت نگرفت. 

نخستین نمایشگاه انفرادی مائوریتزیو کاتلان در کره جنوبی تا ۱۶ ژوئیه در موزه لیوم در حال برگزاری است. اگر قصد بازدید از این موزه را دارید شاید بهتر باشد گشنه به آن‌جا نروید!

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آثار هنری معاصر زنان ایرانی در موزه لس‌آنجلس؛ «ما همه مسافران یک قایق هستیم»

هنرمند ۱۰۶ ساله به مسن‌ترین مدل تاریخ مجله مُد «ووگ» تبدیل شد

روغن زیتون، کالای مورد علاقه سارقان در اسپانیا؛ از فروشگاه‌های این کشور چه چیزی بیشتر سرقت می‌شود؟