نغمه‌هایی از سراسر دنیا؛ نگاهی به جشنوارهٔ موسیقی جاز باکو

نغمه‌هایی از سراسر دنیا؛ نگاهی به جشنوارهٔ موسیقی جاز باکو
Copyright euronews
نگارش از Paul Hackettیورنیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«امسال همچنین مایکل شیفل، خوانندهٔ برجستهٔ آلمانی با گروه کوارتت استانبول روی صحنه رفت»

آگهی

نوای موسیقی چندی است دوباره در سراسر باکو، پایخت آذربایجان طنین‌انداز شده، چراکه زمان برگزاری هفدهمین جشنواره موسیقی جاز باکو رسیده است. 

هر سال شماری از نوازندگان برجسته از سراسر دنیا در این رویداد فرهنگی گردهم می‌آیند. در میان هنرمندان امسال نام یوگف شتریت، درامر و آهنگساز معروف اسرائیلی-آمریکایی هم به چشم می‌خورد. ویژگی برجستهٔ آثار او تلفیق موسیقی سنتی آفریقا و مدیترانه با جاز معاصر است.

او دربارهٔ برنامهٔ اجرایش در جشنوارهٔ باکو می‌گوید: «بناست ترکیبی از دو آلبوم خودم یعنی «مسیر تازه» و «آرامش» را اجرا کنیم. همچنین برای ادای دین به هنر آذربایجان در نظر داریم اثری از عزیزه مصطفی‌زاده، هنرمند آذری را بنوازیم.»

امسال همچنین مایکل شیفل، خوانندهٔ برجستهٔ آلمانی با گروه «کوارتت استانبول» روی صحنه رفت، او که نخست ملهم از جاز دههٔ ۱۹۹۰ یعنی موسیقی پس از فروریزی دیوار برلین بود، بعدها به تنهایی و نیز با همکاری دیگران مجموعه آثار متنوعی ارائه کرد.

شیفل دربارهٔ اجرای مشترک اخیر خود می‌گوید: «اعضای گروه کوارتت استانبول را طی اقامتم در این شهر پیدا کردم. دو نفرشان اهل ترکیه، یکی یونانی و دیگری هم مثل من آلمانی است، بنابراین این یک کار چندفرهنگی است. همهٔ آهنگ‌ها ساخته‌های خودم هستند، و از این بابت خوشحالم چون ملهم از دوران اقامتم در استانبول‌اند.»

هر سال نوازندگان مختلفی برای اجرا در سبک‌های گوناگون راهی جشنوارهٔ باکو می‌شوند. امسال فدریکو کازاگرانده، نوازندهٔ گیتار و فولویو سیگورتا، نوازندهٔ ترامپت از ایتالیا باری اجرای دونفره آمده‌اند.

فدریکو گازاگرانده می‌گوید: «من و فولویو پانزده سال پیش با هم آشنا شدیم و شروع به همنوازی کردیم. صدای گیتار و ترومپت همخوانی خاصی دارند و برای همین همنوازی خوبی داریم. ما هر دو طی سال‌ها آهنگ‌های مختلفی ساخته‌ایم، و تا امروز با هم رشد کرده‌ایم.»

موسیقی جاز که نخست در اوایل سال‌های ۱۹۲۰ به آذربایجان رسید، امروز به بخشی از فرهنگ این کشور بدل شده و محبوبیت خاصی پیدا کرده است.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

موزهٔ هنرهای مدرن باکو، احیاکنندهٔ هنر آوانگارد در آذربایجان

سیاحت در آذربایجان؛ گشت‌وگذار در کوهپایه‌های قفقاز با طعم غذاهای محلی