موزهٔ هنرهای مدرن باکو، احیاکنندهٔ هنر آوانگارد در آذربایجان

موزهٔ هنرهای مدرن باکو، احیاکنندهٔ هنر آوانگارد در آذربایجان
نگارش از Paul Hackettیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«در دوران شوروی سابق هنرمندانی که دیدگاه‌شان با دیدگاه غالب هماهنگ نبود طرد می‌شدند. احیای هنرهای مدرن در آذربایجان تا حدود زیادی مرهون گشایش موزهٔ هنرهای مدرن باکو است.»

آگهی

استقبال از هنر مدرن در آذربایجان وارد دوران تازه‌ای شده است. در دوران شوروی سابق هنرمندانی که دیدگاه‌شان با دیدگاه سیاسی غالب هماهنگ نبود طرد می‌شدند. احیای این هنر تا حدودی مرهون موزهٔ هنرهای مدرن باکو است که میزبان آثار هنرمندان معاصری همچون رسیم بابایف است.

دلارا واگابووا، منتقد هنری دربارهٔ آثار بابایف می‌گوید: «او مردم را به‌گونه‌ای ترسیم می‌کرد که در جامعه یعنی در اتحاد جماهیر شوروی نباید آن‌طور دیده می‌شدند. مقامات دولت در زمان برگزاری یکی از نمایشگاه‌های او اعلام کردند که تنها درصورت حذف چند تابلو امکان برگزاری نمایشگاه وجود دارد. و هنرمند در پاسخ آنها گفت: اگر تابلوهای به این کوچکی دولتی به این بزرگی را می‌ترسانند، بگذار حذف شوند.»

این موزه که در سال ۲۰۰۹ در باکو گشایش یافته ۸۰۰ تابلوی هنر مدرن را در خود جای داده است. از جمله آثار هنرمندان برجستهٔ آذربایجانی نظیر ستار بهلول‌زاده، بیوک‌آقا میرزاده، المیرا شاه‌دخت‌ینس‌کایا، و طاهر سلاخف. همچنین آثار برجستهٔ جهانی از هنرمندانی چون سالوادور دالی، پابلو پیکاسو و مارک شاگال اینجا به چشم می‌خورد. این موزه هر بار میزبان نقاشی‌ها و مجسمه‌های تازه‌ای است.

لاله گولیه‌وا، کارشناس هنرس این موزه می‌گوید: «در میان کارهای پرشمارِ موزهٔ ما آثار آیدا محمودووا، هنرمند آوانگارد آذری بیش از دیگرآثار بازدیدکنندگان را مجذوب می‌کند. او در آفرینش هنری از مواد غیرمعمولی نظیر زغال و رِزین و فوم استفاده می‌کند که به آثارش حالتی سه بعدی می‌دهند.»

بنای چندبعدی و پیچیدهٔ این موزه که ملهم از آثار هنرمند آذری آلتای صادق‌زاده بوده است. این موزه که محبوب علاقه‌مندان هنر و گردشگران است امروز به یکی از جاذبه‌های پایتخت آذربایجان بدل شده است.

باتونی حق‌وردیف، نقاش ساکن باکو می‌گوید: «من وقت زیادی را در یکی از سواحل دریای خزر در حاشیهٔ باکو می‌گذرانم و شاهد تغییر منظره در گذر فصول هستم. محلی‌ها در تابستان سازه‌های موقتی زیادی را برای اقامت مسافرانی که راهی این منطقه می‌شوند برپا می‌کنند. اما با سپری شدن تابستان، طبیعت دوباره جای آنها را می‌گیرد و من تأثیر حضور انسان‌ در طبیعت را بدون حضور انسانی تصویر می‌کنم.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

نغمه‌هایی از سراسر دنیا؛ نگاهی به جشنوارهٔ موسیقی جاز باکو