ممنوعیت در داخل ایران و مقبولیت در خارج؛ جلیلی: مسئولان من را دوست ندارند

ابوالفضل جلیلی
ابوالفضل جلیلی Copyright  یورونیوز
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ابوالفضل جلیلی کارگردان ایرانی که این روزها به عنوان داور نخستین جشنواره فیلم‌های ایرانی شانتیی در فرانسه حضور دارد می‌گوید: «من در قلب مسئولان جایی ندارم.»

آگهی

ابوالفضل جلیلی کارگردان ایرانی که این روزها برای نخستین جشنواره فیلم‌های ایرانی در شانتیی فرانسه حضور دارد می‌گوید: « مسئولان مرا دوست ندارند.»

«مسیر معکوس» آخرین ساخته ابوالفضل جلیلی قرار است در اختتامیه این جشنواره به نمایش درآید. این فیلم هنوز مجوز نمایش در ایران را نگرفته است. در میان ۱۰ فیلمی که جلیلی ساخته است تنها یک فیلم مجوز نمایش در ایران را به مدت یک هفته دریافت کرده بود.

آقای جلیلی که یکی از پنج داور نخستین دوره جشنواره فیلم ایرانی شانتیی هم است به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «یکبار این سوال را پرسیدم که به چه دلیلی فیلم‌های من را نشان نمی‌دهید؟ به من گفتند مردم معتقدند که فیلم‌های تو واقعی است. آنچه که اتفاق می‌افتد حقیقت است.»

جلیلی در فیلم «مسیر معکوس» که پیش از این در جشنواره فیلم آسیایی شانگهای جایزه گرفته بود، فیلمساز جوانی را نشان می‌دهد که با امتناع نهادهای کشورش با پخش فیلم‌هایش مبارزه می‌کند. قهرمان فیلم آخر او «امکان» نام دارد.

یورونیوز فارسی
ابوالفضل جلیلییورونیوز فارسی

او در پاسخ به این سوال درباره شباهت‌های خود با «امکان» لبخند می‌زند و می‌گوید: «امکان یک دهم چیزی است که من در سینما تحمل کردم.»

ابوالفضل جلیلی متولد ۱۳۳۶ در ساوه است و نخستین بار برای تلویزیون ایران فیلم ساخت. او با وجود موانع، بیشتر فیلم‌هایش را در ایران می‌سازد و بیشتر اوقات دوربینش را به سمت شخصیت‌های کودکان و نوجوانان نشان می‌گیرد. او در جشنواره های بین‌المللی بسیار موفق ظاهر شده است.

آقای جلیلی می‌گوید: «وقتی اعتراض می‌کنم، مردم از من می‌پرسند چرا ناراضی هستم زیرا فیلم‌های من در کشورهای دیگر موفق هستند.»

اما روش او برای حفظ ارتباط با مردم مصاحبه کردن، صحبت کردن در دانشگاه‌ها و از طریق اینستاگرام است.

او همچنین می‌گوید بیشتر برای دیدن افراد به سینما می‌رود تا اینکه فیلم ببیند.

جلیلی خرداد ماه گذشته به ایرنا گفته بود پس از آنکه به او گفتند باید پنج دقیقه از فیلم «مسیر معکوس» را برای نمایش سانسور کند با آن مخالفت کرده و از اکران منصرف شده است. وی گفته بود: «برای خودم هم جای سوال است، چطور مجوز اکران صادر شده اما برای نمایش آن می‌گویند چند اصلاحیه دارد. بنابراین من هم از اکران فیلم منصرف شده‌ام.»

جشنواره فیلم‌های ایرانی در شانتیی از سوی مرکز «ایران و فرانسه» در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی در کشور فرانسه در حال برگزاری است و تا یکشنبه هفتم نوامبر ادامه دارد. علیرضا خلیلی، یکی از برگزار کنندگان نخستین جشنواره فیلم‌های ایرانی در شانتیی، نزدیک پاریس می‌گوید: «اگر می‌خواهید ایران را بفهمید به سینمای آن نگاه کنید. روح این کشور است.»

در این جشنواره فیلم‌های «یدو» ساخته محمدرضا کیوان‌فر، «پیرمردها هرگز نمی‌میرند» کار رضا جمالی، «بنفشه آفریقایی» ساخته مونا زندی، «روز ششم» کار حجت قاسم‌زاده و «مسیر معکوس» ساخته ابوالفضل جلیلی به نمایش درمی آید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم «قهرمان» به کارگردانی «اصغر فرهادی» نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۲ شد

هجوم کاربران ایرانی به «IMDB»؛ گزینه ارزش‌گذاری فیلم جدید فرهادی غیرفعال شد

ابوالفضل جلیلی به یورونیوز: در جزیرهٔ خودم زندگی می‌کنم