بازگشایی اپراخانه سلطنتی لندن با اجرای ریگولتو اثر جوزپه وردی

با همکاری
بازگشایی اپراخانه سلطنتی لندن با اجرای ریگولتو اثر جوزپه وردی
Copyright euronews
نگارش از Andrea Bolithoیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«این اپرا نه تنها تحت تأثیر اندوه شخصی او بلکه تحت تأثیر جهت‌گیری سیاسی مشخصی هم نوشته شده است.»

اجرای تازه‌ای از اپرای ریگولتو اثر جوزپه وردی به رهبری آنتونیو پاپانو در اپراخانه سلطنتی لندن بر صحنه رفته است.

ریگولتو نخستین اپرا از دوره دوم اپرانویسی وردی به‌شمار می‌رود. این اثر براساس نمایشنامهٔ منظومی از ویکتور هوگو به نام «سرگرمی‌های شاهانه» در سه پرده نوشته شده است. سه شخصیت اصلی این اثرند عبارتند از دوک، ریگولتو که دلقک و مشاور دوک است و گیلدا که دختر ریگولتو.

آنتونیو پاپانو دربارهٔ این اثر می‌گوید: «این اثر نور و تاریکی را همزمان دارد، چیزی که به آن «کیاروسکورو» (سایه‌روشن) می‌گوییم. بخش‌هایی از آن به‌نظر کمدی می‌آید اما نام اصلی این اپرا لعنت بوده و حال‌وهوای نیمه غمگینی هم داشته است.»

اولیور مه‌یرز کارگردان این اثر می‌گوید کارش را همواره با نگاه به زندگی آهنگساز شروع می‌کند. او به این نکته اشاره می‌کند که جوزپه وردی هنگام نوشتن این اثر سوگوار درگذشت زن و دو فرزندش بوده و شکست انقلاب ۱۸۴۸ ایتالیا نیز او را تلخکام کرده بوده است.

مه‌یرز می‌افزاید: «این اپرا نه تنها تحت تأثیر اندوه شخصی او بلکه تحت تأثیر جهت‌گیری سیاسی مشخصی هم نوشته شده است. شخصیت فوق‌العاده دوک که سیمای بسیار خصمانه‌ای دارد از همین‌جا می‌آید، در کنار او ریگولتوی دیوانه را داریم که شخصیتی است از طبقه کارگر، و نخستین بار است که شخصیتی از این طبقه نقش اصلی یک اپرا را پیدا می‌کند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آواز شخصیت دوک با نام «زن بولهوس است» بسیار گیرا از کار درآمده است. همچنین لیزت اوروپزا که نقش گیلدا را بازی می‌کند معتقد است انتخاب غم‌انگیز این دختر که به مرگ او می‌انجامد از روی ناچاری نیست بلکه تصمیمی حساب‌شده است.

لیزت می‌گوید‌: «گیلدا خیلی هشیارانه تصمیم می‌گیرد چه کار کند. کارش برای برخی از تماشاگران تعجب‌‌انگیز است و با خود می‌گویند چرا چنین اشتباهی کرد؟ اما او که یک زن ۴۰ سال نیست، او دختری ۱۶ – ۱۷ ساله است که چنین انتخابی می‌کند. ما همه، کسانی را می‌شناسیم که عمرشان به‌خاطر بی‌ملاحظه‌گی زود به‌سر آمده.»

اپراخانه سلطنتی لندن که از یک سال و نیم پیش بسته بوده حالا کارش را با اجرای ریگولتوی وردی از سر گرفته است.

لیزت اوروپزا از این بابت که پس از ماه‌ها می‌تواند دوباره روی صحنه بخواند خوشحال است و می‌گوید: «خیلی خوب است که تماشاگرانی داشته باشی که نه تنها برایشان بخوانی بلکه با آنها نفس بکشی و تبادل احساسی داشته باشی، و این چیزها فقط در اجرای زنده هست.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اجرای اپرای توسکای پوچینی در جشنواره کستل دو پرالادا اسپانیا

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی